Goeieavond,
Ik heb samen met een collega een zaak opgestart. Dit was een horecazaak in een pand dat werd gehuurd, samen met een woning erboven.
Er werd met de eigenaars een huurwaarborg afgesproken van 2800€. Deze werd betaald door mijzelf, maar ondertekend door mijn collega.
Er werd ook een handelshuurovereenkomst opgesteld dat werd ondertekend door mij, mijn collega en de 2 eigenaars van het pand.
Nu zijn wij ondertussen gestopt met de zaak en zijn wij ook terug verhuisd. Dit was in een periode toen de eigenaars op reis waren dus er is geen controle geweest van de woning tijdens het verhuizen.
Er is ook geen bewijs van sleuteloverdracht opgesteld. Er is ook geen plaatsbeschrijving opgesteld, ook al was het meermaals gevraagd.
Nu, een paar dagen later krijg ik bericht dat er schade is gevonden in de woning. Dat kon wel tijdens de verhuis veroorzaakt zijn dat toen niet is opgemerkt dus ik laat dit schatten via mijn verzekering.
Dit kwam op een 500€. Ik stelde voor deze van de huurwaarborg te nemen en dat ik achteraf wel uitbetaald zal worden via de verzekering.
Nu word dat papier ondertekend door mijzelf, en niet meer door mijn collega. Nadien heb ik ook een grote fout gezien. Op het formulier stond aangevinkt dat de 500€ naar mij ging en de overschot naar de eigenaars.
Groot geluk was dat het agentschap waar de huurwaarborg is afgesloten zelf belde met de melding dat de handtekening niet klopte met het oorspronkelijk document.
Een 2-3 maand later, het verzekeringsdossier was nog steeds lopende (er moesten nog bewijzen ingegeven worden van de eigenaar. De eigenaar had geen tijd om dit te doen), zie ik ineens dat ik 500€ gestort kreeg van de huurwaarborg. Ik bel dus om te horen wat dit voorstelde. Nu bleek dat de eigenaar, zonder mijn toestemming of zonder dat ik er iets van wist, het foutieve formulier weer had doorgestuurd samen met een kopie van de huurovereenkomst (voor de handtekening te staven). Dit is blijkbaar goedgekeurd door het agentschap en ben ik mijn geld dus voorlopig kwijt.
De eigenaar laat niks meer van zich horen en het agentschap doet blijkbaar ook weinig moeite want ik ben nu ondertussen al een maand heen en weer aan het bellen, zonder weinig resultaat.
Valt dit nog recht te zetten? Moet ik hier een advocaat voor aanspreken? Bij wie ligt de fout? Bij het agentschap, de eigenaars? Mijzelf omdat ik het zover heb laten komen? Ik ben ondertussen ten einde raad..
Ik hoop dat het wat goed is uitgelegd want het zit redelijk complex ineen.