#5 , 25 mei 2008 20:41
Uit een aantal woorden leid ik af dat U een Nederlandse situatie beschrijft. Ik moet dus antwoorden onder voorbehoud.
Als ik als gehuwde man met 2 kinderen een testament maak waarbij ik alles aan mijn echtgenote geef,dan is dat een wettig testament dat niet aangevochten of betwist kan worden maar wel "ingekort". .
Mijn kinderen KUNNEN vragen dat hun deel, berekend in de wet, hen wordt toegekend.
Dat noemt ook "de inkorting vragen".
Dat is geen verplichting! Als het gevraagd wordt, moet de testamentair begunstigde dit naleven.
In uw voorbeeld is de begunstigde ook een wettelijke erfgenaam; dat is niet altijd zo. Een testament "ik geef alles aan de getuigen van Jehova, afdeling Genk" is geldig; als noch de vrouw, noch de kinderen de inkorting vragen krijgen die getuigen alles.
Een aangifte moet ingediend worden door diegene die iets erft...
Vragen van de inkorting maakt van de kinderen onmiddellijk aangifteplichtige erfgenamen.
Een levensverzekering valt buiten de erfenis als de begunstigde een bepaalde persoon is die de uitkering ook zou gekregen hebben indien hij geen erfgenaam zou geweest zijn (of indien hij nooit erfgenaam was of is).
Een levensverzekering die moet uitgekeerd worden "aan de erfgenamen" of "aan de nalatenschap" valt wel binnen de erfenis: je weet maar wie welk deel krijgt zodra je weet wie de erfgenamen zijn.
In beide gevallen zullen de begunstigden WEL erfenisrechten betalen: het wetboek voorziet namelijk een aantal gevallen waar iets buiten de erfenis wordt gehouden (maar wat te simpel zou zijn om de belasting te ontwijken).
Men kan echter niet al zijn geld aan een verzekeraar geven en zo de erfgenamen volleidg of grotendeels onterven... De premies moeten in verhouding staan tot het vermogen van de overledene... 20% lijkt me redelijk; 40% misschien ook nog; 75% is onredelijk... Te beoordelen door de rechter.
Een aangifte is een individuele daad. Als de weduwe indiende zonder de kinderen, kunnen de kinderen steeds een eigen aangifte indienen met andere cijfers. In praktijk tekenen allen hetzelfde document, maar dat is geen verplichting. De weduwe zal uiteraard een boete krijgen en bijrechten moeten betalen indien ze iets verzuimde aan te geven.