mn huidige vriendin en haar ex zijn ongeveer 7 jaar geleden uit elkaar gegaan.
Ze hebben 2 kindjes, eentje van (nu) 8 en 11 jaar. Er was afgesproken (en vastgelegd via notaris) om voor co-ouderschap te kiezen.
Waarin onder andere ook besproken werd dat Rilatine en het voeren naar de kinderen hun hobby's en dergelijke noodzakelijk was...
De oudste heeft ADHD (talloze bezoeken bij psyschologen, psychiaters, enz hebben dit bewezen..) en moet (mag?) rilatine nemen. Alsook een duidelijke structuur in zn leefgewoontes is noodzakelijk. Gedurende 4-5 jaar verliep dit moeizaam (in de week bij de papa geen rilatine, werden niet naar de hobbys gebracht, sliepen bij de grootmoeder of de talloze nieuwe vriendinnetjes van de papa enz, ) merendeel van de dagen dat ze dan nog bij hem waren kregen we smsjes met de melding: als je wilt dat ze naar hun hobbys gaan, ga je ze moeten gaan halen aan school want ik heb de laten, de vroegen, enz (meneer is dokwerker en werk is belangrijker dan kindjes...) maar mn vriendin probeerde dit te aanvaarden, zelf verlof te nemen, afspraken afzeggen enz, om de kindjes toch maar meer bij haar te hebben, soit, zoals iedere normale ouder/mama zou doen!!
Enfin de laatste maanden werd de situatie altijd maar moelijker en moeilijker (was echt op pesten af, we gingen met mijn kant van de familie bv weekendje centerparcs maar dat was in de week(end) bij de papa, we vroegen bv: mogen ze meegaan en dan mogen ze het volgend weekend langer blijven om te compenseren -eigenlijk gewoon weekend ruilen) nee dat kon niet, had van alles gepland met hen (is dan heel het weekend de laten gaan doen...) om dan 14 dagen later, in zijn weekend te vragen of ze mochten blijven bij ons omdat het hem niet paste...Anyway, ik kan zo een boek vol schrijven maar iedere heeft zn verhaal natuurlijk...
Om lang verhaal kort te maken, vriendin advocaat ingeschakeld, dit is de eerste keer voorgekomen eind december (eis was om de 14 dagen 1 weekend naar de papa, + allimentatie, domicilie bij de mama, kindergeld bij de mama), mn vriendin haar ex daarvan op de hoogte gebracht via aangetekend schrijven....De dag des oordeels, geen ex te zien in de rechtbank.
Rechter wou geen vonnis vellen en gevraagd om uit te stellen naar begin januari en hem opnieuw aan te schrijven (rechters zijn nogal voorstander van co-ouderschap en het proberen te regelen in de minne blijkbaar, begrijpelijk vanuit het standpunt van de kindjes te zien, op voorwaarde dat ze goed opgevoed worden natuurlijk en te laat of niet naar school brengen en geen huiswerk laten maken valt daar volgens mij niet onder!)
De volgende zitting (6 januari) was meneer terug niet aanwezig (ondanks dat er opnieuw een brief werd vezonden - niet aangetekend) waarop de rechter mn vriendin alles heeft toegewezen wat gevraagd werd...
Daaropvolgend weekend hebben we hem dan het vonnis voorgelegd waarop hij doodleuk zei: ' ge kunt gij dat proberen, zonder mijn handtekening kunt gij niets doen want ik ben daar allemaal niet mee akkoord...'
mn vriendin zei dat hij 2x de brief heeft ontvangen om te gaan naar de rechtbank om het te bespreken waarop hij zei (en eigenlijk onrechsttreeks toegaf dat hij ze gehad had): als ik niet ga en niet teken kun jij niets doen...
Soit, zo werkt het natuurlijk niet met een vonnis...
na enige dagen was zn euro gevallen dat het om een vonnis ging en na gratuite persoonlijke beschuldigingen op facebook (mag dit?) heeft hij ons ook voor de rechtbank gedaagd met nogmaals gratuite beschuldigingen waarin het zogezegd wij zijn die ze niet naar de hobbys brengen enz, waarvan we het tegendeel wel kunnen bewijzen!)
daarop zijn wij dan begin februari opnieuw naar de jeugdrechtbank moeten gaan waar hij dan voortdurend al de fouten van mn vriendin uit hun relatie heeft zitten opsommen (terwijl het eigenlijk ging om de kinderen?) en hij beweerde voor de rechter dat hij geen brieven heeft ontvangen en dat er de laatste tijd problemen zijn met zn post (??? rarara...wat moest hij zeggen?)
De rechter heeft dan droogweg geantwoord: als je problemen hebt met de post, klacht indienen bij de politie, je verzet tegen het vonnis is hier ook niet van toepassing, daarvoor moet je naar het hof van beroep gaan in Gent, alles blijft zoals het is. Einde.
Dus vonnis blijft geldig.
Normaal gezien heeft mn vriending nog recht op de helft van het kindergeld van voorbije maanden. Na talloze smsen en persoonlijk te vragen kwam hij doodleuk te zeggen dat dit geblokkeerd wordt, dat hij dat niet zal betalen zolang de 'zaak' niet opgelost is. Alsook hebben we vanaf 6 januari recht op 150€ allimentatiegeld per kind per maand..Tot op heden weigert hij dit ook te betalen (terwijl er wel in het vonnis staat, 2 maanden niet betaalt, loonbeslag)
Vandaag aangetekend schrijven ontvangen (bizar, bij ons komt dat wel toe, nochtans dezelfde postbode want we wonen 500m van elkaar) dat we in maart naar hof van beroep in gent moeten.
Vandaar mn schrijven naar jullie met enkele vragen...
-Wat moeten we ons daarvan verwachten, hoe kunnen we ons het best voorbereiden? voorbeelden aanhalen? smsen tonen?mag ik me, als
nieuwe vriend van zn ex gaan getuigen?
-Wat is de kans dat de situatie helemaal omgedraaid wordt (hij vraagt juist hetzelfde voor ons... tegen de kindjes gezegd dat hij ons alles gaat
afnemen...!)We weten dat we heel sterk staan, dat we alles doen voor hun opvoeding, school weet het en merkt het ook, zelfs zn eigen familie
(zn zus waar hij nu geen contact meer mee wilt hebben en zn moeder heeft ons al gebeld om te zeggen dat hij slecht bezig is maar mn
vriendin heeft haar plechtig moeten beloven dat we dit niet gingen zeggen tegen hem...) of veranderen rechters niet zo vlug een vonnis
omdat er beroep is aangetekend?
- Wat na het hof van beroep? Ongeacht de uitspraak zal dit niet het einde zijn veronderstellen we, indien het zo blijft neemt hij verdere
stappen (alles neem ik hen af, remember) of indien wij niet akkoord gaan met het eventuele nieuwe vonnis? wat kunnen wij dan doen?
-Kan hij zomaar kindergeld achterhouden omdat hij de hele zaak wilt afwachten?
-Moeten wij opnieuw rechtzaak aanspannen mocht dit nodig zijn ivm de allimentatie?
- Ik heb het volgende gevonden omtrent in beroep gaan via hof van beroep in Gent:
Het hoger beroep tegen de uitspraak van een vonnis van de Jeugdrechtbank dient ingesteld binnen een maand na de uitspraak . De termijn voor hoger beroep in jeugdzaken loopt vanaf de overhandiging van het afschrift of vanaf de dag dat de betrokkene bij gerechtsbrief kennis heeft gekregen van de kennisgeving. Sinds recente wetswijziging geldt deze regel evenwel niet meer in burgerlijke zaken en loopt ook hier de termijn vanaf de betekening.
Vonnis was van 6 januari en beroep is neergelegd ter griffie van het hof van beroep te Gent op 19/02....
hier is volgens mij meer dan een maand verstreken?
I know, hele boterham maar de situatie is niet plezant, ook niet voor de kindjes die nu opgestoken worden en grote partys beloofd worden in de periode bij papa...
We willen dit zo vlug mogelijk in orde krijgen, zeker in verband met de rilatine die papa weigert te geven en alsook alle terugbetalingen, attesten van cm, psyhiater om rilatine te krijgen niet aan ons wilt overhandigen...
Alvast bedankt voor uw feedback!
mvg
Ogeruste stiefpapa