attest gasbrander bij einde huur

LOCO430
Topic Starter

attest gasbrander bij einde huur

#1 , 10 feb 2015 17:53

Is er een wet die zegt dat bij einde huur of bij opzeggen huur er een nieuw onderhoudsattest (in dit geval kleine gasketel) moet voorgelegd worden als er niets van in het huurcontract staat ?
Is huurder verplicht bij wet om een geldig attest aan de verhuurder voor te leggen als het niet in het huurcontract vermeld staat.
De brandverzekering mag dit eisen , maar hoe zit het met de verhuurder ?
Grts

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 10 feb 2015 19:23

Is er een wet die zegt dat bij einde huur of bij opzeggen huur er een nieuw onderhoudsattest (in dit geval kleine gasketel) moet voorgelegd worden als er niets van in het huurcontract staat ?
Is huurder verplicht bij wet om een geldig attest aan de verhuurder voor te leggen als het niet in het huurcontract vermeld staat.
De brandverzekering mag dit eisen , maar hoe zit het met de verhuurder ?
Grts
Het enige dat de verhuurder kan vragen, is het voorleggen van een geldig attest op het einde van de huur, en dit omdat de volgende huurder (of hijzelf, indien er niet meteen een huurder is) de verantwoordelijkheid hiervan overneemt bij het vertrek van de huidige huurder. Een nieuw attest eisen kan echter niet.

LOCO430
Topic Starter

#3 , 17 feb 2015 16:21

Hallo, ik heb contact gehad met juridische dienst van een consumentenvereniging en die vertelde mij dat je wel degelijk een geldig onderhoudsattest moet kunnen voorleggen op eender welk tijdstip als de verhuurder het vraagt. Wie heeft hier gelijk. Kan iemand mij naar het artikel verwijzen a.u.b. ?
M.v.g.

Reclame

Gebruiker21
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 feb 2015 16:35

Dat is wat Turaki zegt: er moet een geldig attest kunnen voorgelegd worden, geen nieuw attest. Zo'n attest is meestal voor 2 jaar geldig, dus indien u een jaar geleden de ketel hebt laten onderhouden, hoeft u dit nu niet opnieuw te doen. Het oude attest is immers nog een jaar geldig.

Het is uw plicht als huurder om om de twee jaar de ketel te laten onderhouden. Dus normaal zou u een geldig attest in uw bezit moeten hebben (tenzij die geldigheid net afloopt op het moment dat u de woning verlaat).
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

LOCO430
Topic Starter

#5 , 17 feb 2015 17:14

Dus ter verduidelijking. De verhuurder mag ten alle tijden een geldig attest opvragen aan de huurder. Echter bij het einde van de verhuurperiode moet een geldig attest kunnen voorgelegd worden ongeacht de geldigheidsduur van het attest. Dank u

Gebruiker21

#6 , 24 feb 2015 10:39

Yep, zo is het. Langs de andere kant is het dan ook zo dat een huurder, wanneer hij de woning begint te huren, een geldig attest zou moeten krijgen van de verhuurder...
Het is niet "me auto" of "me geld", maar "mijn / m'n auto" of "mijn / m'n geld"!
Hou er rekening mee dat je werkgever geen reden hoeft op te geven om je te kunnen ontslaan!

mava105

#7 , 24 feb 2015 12:25

Ik ken een verhuurder die een onderhoudscontract voor de CV installatie heeft afgesloten op zijn naam, en een bedrag (1/24ste) van de kostprijs, maandelijks doorrekend aan de huurder. Dit staat duidelijk vermeld in de huurovereenkomst. Om de 2 jaar kan hij ook het voorschot, als we dat zo mogen noemen, aanpassen aan de werkelijke kost. Kopie van het attest wordt bij de ketel zelf gehangen ter inzage.
Kan dit?
Het lijkt me de meest eerlijke wijze voor deze kosten. Huurder betaald maar voor de periode dat hij werkelijk huurder was, en verhuurder is zeker van een degelijk en regelmatig onderhoud. Nadeel: bij huurachterstand worden deze koetsen dus ook niet betaald.

Gebruiker21

#8 , 24 feb 2015 12:29

Lijkt me inderdaad een eerlijk systeem. Geen idee of dit wettelijk mag? Langs de andere kant: stel dat de huurder zelf de nodige diploma's / certificaten heeft om zo'n ketel te onderhouden / keuren (of zo iemand kent), wat dan? De huurder heeft zo geen enkele keuze meer over wie hij het onderhoud wil laten uitvoeren (wat misschien veel goedkoper zou uitkomen?)

mava105

#9 , 24 feb 2015 12:46

We spreken hier over een maandelijkse kost van tussen de 5 en 8 €. Denk niet dat een huurder hierover zal vallen.
En als een kandidaat huurder/technicus terzake dat niet wil betalen, is hij toch niet verplicht de huurovereenkomst te tekenen.

Gebruiker21

#10 , 24 feb 2015 14:04

€5 / €8 per maand, is €60 / €96 per jaar. Geen gigantisch bedrag, maar als iemand het gratis kan (laten) doen... Uiteraard is niemand verplicht een contract te tekenen, maar of het wettelijk al dan niet mag, daar heb ik geen idee van. Uiteindelijk kan dit altijd als de verhuurder gewoon zou zeggen: "ipv een huur van €700 vraag ik €710 en laat ik in het contract zetten dat keuring van de gasketel niet door de huurder hoeft te gebeuren, maar dat de verhuurder hier tweejaarlijks iemand voor zal laten komen." zou ik zo denken? Als iemand dit contract dan ondertekent, zie ik het probleem niet...

bambipower

#11 , 24 feb 2015 14:47

Lijkt me inderdaad een eerlijk systeem. Geen idee of dit wettelijk mag? Langs de andere kant: stel dat de huurder zelf de nodige diploma's / certificaten heeft om zo'n ketel te onderhouden / keuren (of zo iemand kent), wat dan? De huurder heeft zo geen enkele keuze meer over wie hij het onderhoud wil laten uitvoeren (wat misschien veel goedkoper zou uitkomen?)

lijkt me alleen mogelijk als de persoon een erkende technieker is.
Gas

Voor centrale stooktoestellen op gas (aardgas, butaan, propaan) met een vermogen groter dan 20 kilowatt (kW), geldt het volgende.

Tweejaarlijks onderhoud verplicht.
Het onderhoud moet uitgevoerd worden door een erkende technicus gasvormige brandstof.
U krijgt een reinigings- en verbrandingsattest. Daarop moeten de naam, het erkenningsnummer en de handtekening staan van de technicus die het onderhoud heeft uitgevoerd.
Op de website van het departement Leefmilieu, Natuur en Energie vindt u aan welke verbrandingswaarden uw centraal stooktoestel moet voldoen.
Als huurder bezorgt u een kopie van het reinigings- en verbrandingsattest aan de eigenaar.
Bewaar minstens de laatste twee attesten.
igings- en verbrandingsattest aan de eigenaar.
Bewaar minstens de laatste twee attesten.
http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... verwarming" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruiker21

#12 , 24 feb 2015 15:33

stel dat de huurder zelf de nodige diploma's / certificaten heeft om zo'n ketel te onderhouden / keuren
lijkt me alleen mogelijk als de persoon een erkende technieker is.
Erkend technieker zoals in: heeft de nodige certificaten om een ketel te keuren? :roll:

LOCO430
Topic Starter

#13 , 10 mar 2015 22:55

Ik heb onlangs 98€ betaald om onderhoud te laten doen aan gasketel. Zou 4,08€ zijn per maand !!

Terug naar “Huren”