Scheiden in het buitenland.

Mariette
Topic Starter

Scheiden in het buitenland.

#1 , 28 feb 2015 13:20

Toevallig kom ik volgend artikeltje tegen:

http://www.telegraaf.nl/binnenland/2374 ... ing__.html" onclick="window.open(this.href);return false;
De Nederlander Michael S. heeft in de Verenigde Arabische Emiraten (VAE) zijn vrouw verstoten met sms-berichten.

Deze verstoting per tekstbericht is onder sharia-wetgeving wettelijk toegestaan, óók als de partners geen islamieten zijn. Dat heeft de beroepsrechter deze week in de VAE bepaald.
Geen moslim

De gewraakte Nederlandse echtgenoot heeft alleen de Nederlandse nationaliteit en is geen moslim. Hij trouwde met Isabelle L., een Frans-Canadese, op 26 november 2011 in de Engelse plaats Winsor.

Kort na hun huwelijk verhuisde het stel naar Abu Dhabi. Ze hebben twee kinderen (4 en 5 jaar). Uit de processtukken blijkt dat hij begin februari van haar scheidde door haar sms'jes te sturen.

Voormalig universitair hoofddocent Ian Curry-Sumner van de universiteit Utrecht vreest dat de uitspraak grote consequenties heeft voor vrouwen van westerse expats in de Verenigde Arabische Emiraten. "Zo'n eenzijdige verklaring van de man kennen wij in Nederland helemaal niet. Deze regels gelden in de VAE dus ook voor mensen met een christelijke achtergrond."
'Dit is de weg'

De echtgenoot Michael S. zegt "geen keuze" te hebben gehad dan de echtscheiding te regelen onder de sharia. "Ik leef nu eenmaal in dit land, een moslimland. Dit is de weg die we moeten volgen."
Kan dit zomaar?

En even belangrijk: kunnen mensen uit islamitische landen, die hier wonen, maar ginds onder islamitisch recht gehuwd zijn, hier ook scheiden onder de normen van onze wetten?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 28 feb 2015 14:08

Neen, trouwens in België en in de meeste EU landen telt alleen de burgerlijke wetgeving.
Ik moet wel zeggen meeste EU landen want Ierland, Spanje en Griekenland dacht ik dat een kerkelijk huwelijk ook geldig is als burgerlijk huwelijk.
In elk geval een burgerlijk huwelijk wordt wel overal erkend.
Denk dat wij het in België nog niet zo slecht hebben. Gezien België geen religieuze echtscheidingen erkend.

eylis

#3 , 28 feb 2015 15:18

jammerlijke case. Nu wil ik wel eens zien hoe de man (expat zijnde) ontvangen zal worden door de gemeenschap als hij terugkeert naar Nederland. En een nieuwe vrouw vinden zit er al helemaal niet meer in...Boontje komt ooit nog om zijn loontje hoop ik dan.

Reclame

Mariette
Topic Starter

#4 , 28 feb 2015 16:29

jammerlijke case. Nu wil ik wel eens zien hoe de man (expat zijnde) ontvangen zal worden door de gemeenschap als hij terugkeert naar Nederland. En een nieuwe vrouw vinden zit er al helemaal niet meer in...Boontje komt ooit nog om zijn loontje hoop ik dan.
hij kan toch gerust ginds zijn nieuwe vrouw(en) huwen? Bovendien zit vrouw 1 muurvast als ze niet zonder haar kinderen wil vertrekken.

Dit is iets waar ik nog nooit heb bij stilgestaan, nochtans al heel veel met expatriates gewerkt.

alicem

#5 , 09 mar 2015 13:45

Het is ook omgekeerd zo. Stel.. je hebt de nationaliteit en je trouwt in een land (waar bv geen persoonlijk onderhoudsgeld wordt toegekend na echtscheiding). Je komt daarna naar Belgie wonen.. het komt tot een echtscheiding, dan wordt dit uitgesproken op basis van Belgisch recht met dus de mogelijkheid tot persoonlijk onderhoudsgeld.

Scorpio

#6 , 09 mar 2015 18:34

De sharia echtscheiding wordt hier absoluut niet herkend. Dus die NEderlandse man is overal behalve in Islam landen nog steeds gehuwd. De SYrische man van een Syrische vriendin probeerde haar dit te lappen terwijl ze in België woonden. Ze moesten scheiden volgens de Belgische wet om het geldig te maken. Dus die man denkt iets te doen dat hem op dat moment past. Het zal hem later nog bijten... Zoals men zegt: What goes round comes round!

Terug naar “Echtscheiding”