gemeenschappelijke woning?

snrocks
Topic Starter

gemeenschappelijke woning?

#1 , 02 mar 2015 15:11

Ik heb een probleem :(

Ik heb een appartment in een huis gehuurd waar 5 andere appartementen aanwezig zijn, wij hebben allemaal een sleutel een eigen badkamer en zo voort.

Ik ben vorige week naar de gemeente geweest om mijn adres aan te passen, volgens hun gegevens vormen wij allemaal een gezin in dat huis omdat het niet verdeeld is in bussen, en volgens de belastingen zijn wij allemaal samenwonend.

Wat kan er worden gedaan om dit te veranderen? huiseigenaar zegt (en ik geloof het niet) dat wij allemaal "apart zijn", maar ik vermoed dat ze bij de belastingen daar andere ideeen gaan hebben.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 02 mar 2015 15:17

Er is dus ook maar 1 postbus voor iedereen?

Ik vermoed dat de gemeente dan wel gelijk kan hebben. In principe bent u dan allen feitelijk samenwonend, met alle negatieve gevolgen van dien. Uw huisbaas moet dit best zo snel mogelijk in orde te maken door de delen correct op te splitsen.

snrocks
Topic Starter

#3 , 02 mar 2015 15:24

Er is dus ook maar 1 postbus voor iedereen?

Ik vermoed dat de gemeente dan wel gelijk kan hebben. In principe bent u dan allen feitelijk samenwonend, met alle negatieve gevolgen van dien. Uw huisbaas moet dit best zo snel mogelijk in orde te maken door de delen correct op te splitsen.

ja, er is één brievenbus voor ons allemaal. (ik heb een aparte gekocht en zal die asap plaatsen)

hoe kan de huisbaas dit doen ? (ik moet met hem kunnen argumenteren)

Reclame

fieke0509

#4 , 02 mar 2015 15:28

ja, er is één brievenbus voor ons allemaal. (ik heb een aparte gekocht en zal die asap plaatsen)
Dit gaat zeker niet voldoende zijn om als 'apart' aanzien te worden.

snrocks
Topic Starter

#5 , 02 mar 2015 15:30

Dit gaat zeker niet voldoende zijn om als 'apart' aanzien te worden.
wat moet de eigenaar dan doen? ik moet kunnen argumenteren met hem ..

help :x

fieke0509

#6 , 02 mar 2015 15:37

Aanvraag doen bij gemeente voor verschillende huisnummer, maar dan moet je aan een aantal voorwaarden voldoen (de huisbaas moet hieraan voldoen):
* aparte meters voor de nutsvoorzieningen (water, electriciteit, gas, ...) per woonunit
* keuken, toilet en bad of douche aanwezig per woonunit
* minstens 18m² vloeroppervlakte per woonunit
* ...

snrocks
Topic Starter

#7 , 02 mar 2015 15:47

Aanvraag doen bij gemeente voor verschillende huisnummer, maar dan moet je aan een aantal voorwaarden voldoen (de huisbaas moet hieraan voldoen):
* aparte meters voor de nutsvoorzieningen (water, electriciteit, gas, ...) per woonunit
* keuken, toilet en bad of douche aanwezig per woonunit
* minstens 18m² vloeroppervlakte per woonunit
* ...

dat hebben wij allemaal

laatste vraag:

hoe lang duurt het om zo een aanvraag te behandelen voor de stad?

basejumper

#8 , 02 mar 2015 17:38

Een huis opdelen in appartementen of studio's is vergunningsplichtig.

http://www.ruimtelijkeordening.be/NL/Be ... Opsplitsen" onclick="window.open(this.href);return false;

Je zal stedebouwkundig een vergunning moeten krijgen voor bestemmingswijziging (eensgezinswoning naarmeergezinsentiteit)
Weet dat de meeste steden en gemeenten niet happig zijn om daarin mee te stappen.

Wat er in jouw specifiek geval moet gebeuren kan je best vragen bij de stedebouwkundige dienst van je gemeente. Het feit dat er actueel al verschillende gezinnen ingeschreven werden op eenzelfde adres kan een begin van bewijs van gedoogbeleid zijn van de gemeente. Maar hoe lang? Dit zal niet vlug rond zijn. Voor zover er al een ja zou kunnen komen zal de eigenaar zich in regel moetenb stellen met alle voorwaarden, ook technisch.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

ddanck
Contacteer: Website

#9 , 03 mar 2015 09:29

En bepaalde voorwaarden heeft u ook niet in de hand: zoals de parkeergelegenheid in de buurt. Als deze onvoldoende is, kan de gemeente de bestemmingswijziging ook weigeren.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

Terug naar “Andere”