#10 , 02 mar 2015 15:12
1. Iedereen heeft recht op vrije meningsuiting (volgens artikel 19 en 25 van de Belgische grondwet) en daar kan een school niets aan veranderen.
Het recht op vrije meningsuiting word je niet ontzegt. Het recht op vrije meningsuiting verbiedt niet dat je een sanctie geeft aan tegen mensen die op een aanstootgevende manier hun mening uiten. Het recht op vrije meningsuiting wil gewoon zeggen dat je het recht hebt om je mening te uiten. Je kon dus bvb een brief versturen aan de schooldirectie om je beklag te doen en kon daarvoor niet bestraft worden.
2. Het schoolreglement heeft op mij dan ook niets van toepassing volgens mij, aangezien niet ik, maar mijn kinderen naar school gaan.
In principe heb jij het schoolreglement ooit getekend en moet jij er op toezien dat je zelf én je kinderen het schoolreglement respecteren.
3. Het enige wat ik moet doen ik mij aan de verkeersregels houden
En dat heb je niet gedaan door te parkeren op een zone met parkeerverbod.
4. wat mij op het volgende punt brengt: als ik "zogezegd" plaats moet maken voor een bus die daar ook maar gaat staan wachten op kinderen die nog niet aan het instappen zijn, dan staat de bus dus ook GEPARKEERD en is de bus OOK IN FOUT
Nee, de buschauffeur stond, voor zover ik kan lezen, niet geparkeerd. Zij was immers nog op de bus. Mogelijks hinderde ze wel het verkeer, da's iets anders.
5. En het arbeidscontract of (schoolreglement in deze situatie) heeft ook NIETS te maken met de manier hoe je je gedraagt DAARBUITEN... Dus ik ben ook zeker niet van plan mijn excuses aan te bieden aangezien dit totaal in strijd is met het recht op vrije meningsuiting.
Het schoolreglement én een arbeidsreglement kunnen wel degelijk invloed hebben over hoe men zich gedraagt in de privé-sfeer.
6. Ik heb zeker niet superhard staan tieren en brullen en mensen uitdagen, het zijn de mensen van het school dat voor het minste altijd de politie willen bellen
U zei in uw beginpost nog dat de directie geen probleem maakte (tot voor kort) van mensen die daar enkel voor ophalen parkeerden.
7. Nog iets wat ik wou zeggen: het is de agent die met dit voorstel kwam om de kinderen van school te willen sturen, NIET de directeur.
Dat is niet de bevoegdheid van een agent. Hij heeft daar niks over te zeggen, kan natuurlijk wel doorgeven aan de directeur welke personen zich problematisch gedragen. Dit in het kader van verkeersopvoeding.
8. En het komt nu inderdaad over dat ik los over ben gegaan in mijn reactie, maar ik merk gewoon dat de mensen van tegenwoordig, niet meer kunnen praten met elkaar zoals vroeger.
Het lijkt, op basis van de reacties tot nu toe, dat wij net denken dat u ook tot de mensen behoort die niet meer kunnen praten met elkaar. Het is effectief zo dat de buschauffeur volgens u verhaal begon, maar voor haar zal het de zoveelste keer zijn dat een automobilist daar verkeerd stond. Daarvoor moet gekeken worden naar hoe de zone voor de bussen aangeduid staat. Gezien u schrijft dat er een zone was waar "OOK" bussen kunnen staan, lijkt het er op dat dit misschien een zone is waar in principe ENKEL bussen kunnen staan (ik ken immers geen verkeersbord dat enkel toelaat dat een bus "OOK" er mag staan, het omgekeerde (verbod parkeren voor bussen bestaat wel). Dat moet afgetoetst worden vooraleer hier juridische zekerheid te kunnen geven.
9. dan moet het eventuele schoolreglement ook de leraars intomen en sancties geven en niet alleen hun eigen volkske beschermen zoals ze meestal bij de politie doen.
Daarover moet niets in het schoolreglement staan, gezien de leerkrachten dit niet moeten tekenen. Daarvoor bestaat het arbeidsreglement en eventuele andere interne documenten.
10. Het ging dus zeker niet over het al dan niet stilstaan met de auto daar, maar gewoon dat die bus-chauffeur ons express blokkeert!
Voor de buschauffeur ging het waarschijnlijk wél over het parkeren. Uw verbale communicatie begon immers wss pas daarna.
11. Dan is er weer een ander reglement dat dit ook zou verbieden ofwat? Het schoolreglement kan ouders inderdaad zeggen om ergens niet te staan, maar dit valt onder het verkeersreglement en dat is NIET DE BEVOEGDHEID van het school.
Het verkeersreglement is niet de bevoegdheid van de school, vandaar dat men de politie hiervoor een handje laat helpen.
12. Nu gaan er mensen denken dat ik a.d.h.v. mijn HOOFDLETTERS die ik type ook wil roepen, maar dit zijn ook vooroordelen zodat alles altijd een negatief staartje krijgt. Ik wil ze gewoon verduidelijken, want volgens mij zijn er door de vooroordelen héél veel misverstanden (niet alleen aan school, maar ook ivm racisme bv, maar dit is een andere discussie, want ik ben aan het afwijken...)
Hoofdletters geven effectief geroep weer, daarover bestaat consensus. Indien u iets wil benadrukken, is het beter om iets in het vet te plaatsen. En een betere aliniering of minder herhaling van leestekens (!!!, ???) kan ook héél sterk helpen om minder emotioneel over te komen. U mag het misschien goed bedoeld hebben, maar u komt nét over als iemand die héél expressief is in zijn reageren. Het zijn effectief zo'n mensen die agressief gedrag van anderen vaak uitlokken. Idem voor mensen die een harde kop hebben en nooit een fout willen toegeven.
Ga naar de directie, geef toe dat je daar fout geparkeerd stond (ontbetwistbaar op basis van uw verslag) en dat u dit niet meer zal doen. Vertel er dan ook op een rustige manier bij dat u zich opgehitst voelde door het gedrag van de buschauffeur en vraag naar een brief voor het gemeentebestuur duidelijk afgebakende zone voor de buschauffeur, zodat dergelijke ergernissen zich niet meer kunnen voordoen. Je weet wel, mensen praten met mensen.