mijn zoon woont nu samen

HappyBee
Topic Starter

mijn zoon woont nu samen

#1 , 02 mar 2015 10:50

Hallo,

Ik heb een vraag: Mijn zoon, 29, heeft een eigen huis en zijn vriendin is nu bij hem ingetrokken. Er is geen samenlevingscontract getekend. De vraag is nu: hoe zit het met de belastingen? Moet er op de belastingsbrief aangeduid worden: samenwonend? Gisteren begon zijn vriendin dat er eigenlijk een papier moet getekend worden zodat ze ook inspraak heeft in de woning? De vraag is: hoever gaat die inspraak? Wat als er met mijn zoon iets gebeurd, bedoel overlijden. Hoe zit het met de erfenis? Mocht er een samenlevingscontract getekend worden, wat dan met de woning die hij reeds jaren heeft en alleen voor afbetaald. Heeft zij er dan recht op?

Ik krijg een bang gevoel hierover

Mvg
HappyBee

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 02 mar 2015 11:02

Op dit moment wonen zij feitelijk samen. Dit wil zeggen dat zij voor de belgische staat (en dus ook de belastingen) 2 vreemden zijn, en dus aparte aangiften dienen in te vullen. Er moet niet aangeduid worden dat ze samenwonend zijn.

Zijn vriendin wil ook graag dat papier omdat ze momenteel geen enkel recht heeft in de woning. Als hij wil, kan uw zoon op dit moment zijn vriendin buitenzetten, mits een maand "opzeg". Bij overlijden van uw zoon treden zijn erfgenamen (u dus) in zijn plaats, en kunnen haar dan met dezelfde termijn buitenzetten.

Bij samenlevingscontract krijgt zij echter bij overlijden vruchtgebruik van de woning, en kan hij de woning ook niet verkopen zonder haar goedkeuring (en zomaar buitenzetten kan ook niet meer). De woning erven kan zij echter niet, aangezien bij een samenlevingscontract de eigendommen gescheiden blijven.

HappyBee
Topic Starter

#3 , 02 mar 2015 12:55

dankuwel voor uw reactie. Het is voor ons al een geruststelling. Zo kan op dit moment alles bij het oude blijven.

Reclame

wanton

#4 , 02 mar 2015 14:52

Beste turaki, graag toch iets correcter aub! Een samenlevingscontract zal immers aan deze situatie niets veranderen. Zij kunnen zo'n contract aangaan maar daarin mogen/kunnen geen bepalingen opgenomen worden betreffende de erfenis. Zolang zij feitelijk samenwonenden zijn zal de vriendin niets in de pap te brokken hebben aangaande de woning noch over de erfenis.
Als zij een samenwoningscontract afsluiten , dwz. zich laten registreren op het gemeentehuis als wettelijk samenwonenden , bekomt de vriendin bij zijn overlijden automatisch en gratis het vruchtgebruik van de woning. Deze gaat voor de blote eigendom naar zijn familie. Door testament kan hij dat vruchtgebruik afpakken of haar zelfs meer geven, zelfs zijn moeder onterven.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

HappyBee
Topic Starter

#5 , 03 mar 2015 12:54

ik wil eigenlijk iets verduidelijken: mocht de situatie normaal zijn, zou ik er geen probleem mee hebben dat ooit, mocht er iets mee mijn zoon gebeuren, het geld en het huis, naar zijn vriendin gaat. Maar....een grote maar.... ze kennen elkaar nu iets meer dan een jaar. Toen ze net een koppel waren, wel haar outfit, haar uitgangsleven was enorm beperkt, zeg maar heel beperkt. Mijn zoon heeft een goeie functie en sinds ze ingetrokken is, gooit ze het geld via ramen en deuren naar buiten. Haar aantal schoenen, kleren, praktisch elke week koopt ze iets nieuws, ook kwa ontspanning geeft ze enorm veel geld uit. Haar moto is: geld moet bollen. Wat mij nu zo bang maakt is: toen mijn zoon het huis gekocht had, (iets meer dan 6jaar terug), had hij het echt niet zo breed. Elke euro moest hij 4 keer omdraaien eer die werd uitgegeven. Het huis nu, is totaal vernieuwd, allemaal gedaan door hem en mijn man. Jullie kunnen dan wel begrijpen dat, mocht er NU iets gebeuren, we het enorm erg zouden vinden. Zondag kwam het ter sprake over het samenlevingscontract. Ze wilt 'inspraak' in de woning. Mijn zoon zijn visie is: mijn huis is mijn huis, ik heb er geen probleem mee om samen iets aan te kopen. Maar wat ik nu heb (zijn huis dus) daar blijft iedereen af. Ik heb teveel offers moeten brengen voor wat ik nu heb.

wanton

#6 , 03 mar 2015 13:27

Hallo Bee,
in die situatie zie ik die relatie ook niet stand houden. Ik begrijp dus uw bezorgheid en dan ook de beslissing van uw zoon.
De informatie op dit forum is door u te interpreteren in twee richtingen :
positief indien u wenst te doen wat er in verteld wordt
negatief indien u wenst te beletten wat gezegd wordt

Maar met een samenlevingscontract kan zij nooit (mede-) eigenaar worden van zijn woning. Daarin worden bepaalde afspraken van het samenwonen zoals verdeling van de kosten en derg. afgesproken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Huwelijk & Samenwoning”