gift vanwege eerst overlijdende echtgenoot

myriam456
Topic Starter

gift vanwege eerst overlijdende echtgenoot

#1 , 03 mar 2015 19:19

Beste,

Mijn vader is zopas overleden. Mijn ouders hadden 2 kinderen (mijn broer en ikzelf).

Mijn moeder zei me vandaag dat ik niets zal erven van mijn vader. Mijn ouders 18 jaar geleden bij de notaris iets hebben getekend waarbij de eerst overlijdende echtgenoot alles schenkt aan de langstlevende echtgenoot. Hiermee hebben ze volgens hun de gezinswoning en hun spaargeld veilig gezet.
Ze hadden ook nog een bouwgrond die ze enkele weken geleden hebben geschonken aan mijn broer.

Dit is een enorme slag in mijn gezicht. Niet vanwege het geld, maar omdat ze dit bewust hebben gedaan om mijn broer te kunnen bevooroordelen.

Hoe kan ik te weten komen wat zij getekend hebben bij de notaris? Aangezien ik bij de erfenis dus geen betrokken partij meer ben, zal de notaris mij waarschijnlijk dus ook niet contacteren.
Heb ik ook nog recht op het volledige bedrag dat ze aan mijn broer hebben geschonken?

Mvg,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Creatief

#2 , 03 mar 2015 20:57

Uw ouders hadden een huwelijkscontract ... wie langst heeft, al heeft.
Nu kan je waarschijnlijk niets krijgen, maar als moeder overleden is heb jij recht op je reservatair deel. Moeder kan jou niet onterven.
De grond, die aan jou broer geschonken werd, zal dan herschat worden op datum van overlijden van je moeder. Je broer zal je mogelijk een deel moeten terugbetalen.

myriam456
Topic Starter

#3 , 03 mar 2015 21:18

Uw ouders hadden een huwelijkscontract ... wie langst heeft, al heeft.
Nu kan je waarschijnlijk niets krijgen, maar als moeder overleden is heb jij recht op je reservatair deel. Moeder kan jou niet onterven.
De grond, die aan jou broer geschonken werd, zal dan herschat worden op datum van overlijden van je moeder. Je broer zal je mogelijk een deel moeten terugbetalen.

op welk reservatair aandeel heb ik recht? een deel van het vermogen op dag van overlijden van mijn vader? of op dag van overlijden van mijn moeder? want was als ondertussen het ganse vermogen is opgedaan of doorgesluisd naar mijn broer? (niet via schenkingen maar door aankopen op zijn naam en door het voorzien van levensonderhoud)

ze hebben trouwens 3 maanden geleden nog veel cash overgeschreven naar mijn broer. Hoe kan ik dat binnen 20 jaar ooit nog bewijzen?

Reclame

Creatief

#4 , 03 mar 2015 22:14

Bij overlijden kan je van de laatste 10 jaar nog de bankhistorieken opvragen. Ik denk dat het dan een gerechtelijke verdeling wordt van de nalatenschap.

Hou zo veel mogelijk gegevens en data's bij. En als je de kans krijgt om iets te kopiëren, dan doe je dat. Met een Ihphone kan je heel snel een kopietje (foto) maken van bv. een rekeninguittreksel dat je toevallig vindt, ...

Maak ook foto's van juwelen, dure huisraad, fiets, auto, ...

myriam456
Topic Starter

#5 , 03 mar 2015 22:24

Bedankt creatief.
Wat ivm mijn andere vraag ivm het tijdstip van bepaling van het reservatair gedeelte?

wanton

#6 , 03 mar 2015 23:11

Uw deel wordt bepaald op de aanwezige goederen op dag van overlijden van uw moeder , plus alles wat zij en/of uw vader ooit hebben weggegeven. Dus die schenking van bouwgrond en alles (bewezen) schenkingen van geld - rechtstreeks of onrechtstreeks - tellen mee om uw deel te bepalen. Het zou uw broer idd een heel bedrag kunnen kosten dat hij die grond gekregen heeft.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”