Verhuurder wilt sleutels niet aannemen

Els_1
Topic Starter

Re: Verhuurder wilt sleutels niet aannemen

#46 , 04 mar 2015 13:42

Enig nadeel dat je hebt, is het laattijdig reageren op die ongeldige opzeg. Maar de waarborg zou ik zeker opeisen.
30-07-2014 : Opzeg van de verhuurder verstuurd.
29-10-2014 : Advocaat verstuurd een brief met daarin dat mijn client u gevraagd hebben om te stoppen voor 01-03-2015, we hebben geen enkele reactie ontvangen.
05-11-2014 : heb ik een aangetekende brief geschreven dat we de opzegbrief goed ontvangen hebben en brief van 29-10 en wensen hierop te reageren.
Wij denken dat er een communicatiefout gebeurd is aangezien wij nooit aangegeven hebben dat wij willen verhuizen. Wij vinden het dan ook zeer spijtig dat wij op zoek moeten naar een nieuwe woning.

Wij appreciëren uw schappelijkheid om te kunnen vertrekken zonder verwittiging maar wij vinden het moeilijk om een nieuwe woning te vinden en hebben bijgevolg nog geen plannen om te vertrekken. Indien wij eerder zouden vertrekken dan het einde van de opzegtermijn, doen wij beroep op ons recht op één maand tegen opzeg zoals wettelijk bepaalt in artikel 3 § 5 van de Woninghuurwet.

Zoals u waarschijnlijk weet, verstrijkt uw opzeg tegen het zesde jaar van onze negenjarige huurovereenkomst onder toepassing van de Woninghuurwet. Aangezien uw opzegging geen rechtsgeldig motief bevat, zoals bepaald in artikel 3 §2 of §3 van de Woninghuurwet, bent u een forfaitaire vergoeding verschuldigd van zes maanden huur.

17-11-2014: een brief van de advocaat waarin niks staat of ze al dan niet akkoord gaan met 6 maanden huuropzeg.
....

Denk je dat de rechter hier rekening mee zal houden en dat dit in mijn nadeel is?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#47 , 04 mar 2015 14:43

Met deze bewijzen denk ik dat het zeker moet lukken, maar best ook een advocaat nemen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Els_1
Topic Starter

#48 , 05 mar 2015 11:10

Dank je wel. Klopt het dat de rechtzaak lang zal duren en dat de verhuurder het pand niet mag verhuren tot er een vonnis is uitgesproken?

Mvg,

Els

Reclame

Vandebos

#49 , 05 mar 2015 11:51

Enkel wanneer de verhuurder schade claimt zal hij deze op onweerlegbare wijze dienen vast te leggen en te bewijzen dat deze door onachtzaamheid van de huurder werd veroorzaakt. Soms is het in dergelijke gevallen raadzaam niet te verhuren eer er vaststellingen zijn verricht door experts...

Uitgenomen dat, hetwelk een beslissing is die de verhuurder op eigen initiatief neemt, zie ik geen reden waarom het pand niet onmiddellijk opnieuw tehuur zou gesteld kunnen worden.

De duurtijd van het proces kan van tig aantal factoren afhangen dat men dat niet op voorhand realistisch kan inschatten. Persoonlijk is mijn kortste geding tot uitzetting van a tot z rond geweest in iets meer dan twee maanden, het langste voor dezelfde rechtbank en rechter heeft 14 maanden aangesleept...

Els_1
Topic Starter

#50 , 05 mar 2015 13:55

Ik wil redelijk zijn en tot een verzoening komen en redelijk, ik ga vragen om 3 maanden huuropzeg en 1 maand huurwaarborg terug te zien om het huidige huur (875€/ maand) en waarborg die ik nu heb betaald van mijn nieuwe appartement kan recupereren, wij en de kinderen hebben echt geleden. Hopelijk zullen ze deze voorstel nemen anders wordt het een rechtzaak. En hopen dat ik niet verlies alhoewel de regels duidelijk zijn en dat ze er geen 1+1 3 van maken.

Terug naar “Huren”