vruchtgebruik

lettekeburg
Topic Starter

vruchtgebruik

#1 , 05 mar 2015 17:15

Hallo
Dit is onze situatie : Ik woon bij mijn vriend op hetzelfde adres. Mijn vriend heeft 2 zonen dus wettige erfgenamen
Mijn vriend wil dat ik levenslang vruchtgebruik krijg van zijn huis en zijn auto moest hij voor mij overlijden

Wij dachten er aan om dit in een eigenhandig geschreven testament te beschrijven dus zonder notaris

Onze vraag : is dit voldoende om dat vruchtgebruik te krijgen zonder problemen ?

Eventueel voor en nadelen op deze manier ?
Danke

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
willyboy

#2 , 05 mar 2015 17:29

Heb je contrakt inzake wettig samenwonen ??

wanton

#3 , 05 mar 2015 19:40

Bij wettelijk samenwonen - door samen een verklaring te tekenen op uw gemeentehuis - bekom jij automatisch het vruchtgebruik van de gezinswoning. Voor de auto kan en moet hij een testament maken. En ja, dat kan hij doen zonder tussenkomst van de notaris.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

lettekeburg
Topic Starter

#4 , 06 mar 2015 14:28

Ik heb nog geen duidelijk antwoord op mijn vraag. Ik weet wel als we wettig samenwonen dat het vruchtgebruik automatisch is. Ik wou weten wat er gebeurd als we dat gewoon in testament beschrijven dat ik het vruchtgebruik heb zonder samenwonen te wettigen. En wat de eventuele nadelen hieraan verbonden zijn

duma

#5 , 06 mar 2015 14:52

Dat kan via testament.
Nadeel: U weet nooit wat in iemand anders zijn testament staat of dat deze persoon later geen testament maakt waar iets anders in staat. Een testament is een persoonlijk document en kan je dus ook niet met twee opmaken. Jij zal dus nooit zeker zijn van het vruchtgebruik.
Maar daar zou u ook niet zeker van zijn met wettelijk samenwonen, want daar erf je dan wel zonder testament het vruchtgebruik, tenzij er een testament bestaat waarin dat afgenomen wordt.
Enig manier om zeker te zijn, is trouwen.

Of over welke nadelen had u het?

lettekeburg
Topic Starter

#6 , 07 mar 2015 12:08

Vertrouwen is er genoeg want we zouden samen het testament opmaken en ik hoef geen schrik te hebben dat hij dat wijzigt ! We zijn al 70 & 72 jaar hee en verstandig genoeg !
We hebben er al aan gedacht om toch nog te trouwen maar we vrezen dat ze hierdoor aan ons pensioen gaan zitten !
Ik vroeg me af of er geen nadeel is at ik onze lieve staat veel zou moeten betalen doordat ik dat vruchtgebruik krijg omdat ik vreemde persoon ben als we niet trouwen
Weet zelfs niet of ge erfenisrecht moet betalen op vruchtgebruik

willyboy

#7 , 07 mar 2015 14:11

Kan men vruchtgebruik schenken (via testament)aan personen waarmee je niet samenwoont ?Als je samenwoont(zonder huwelijk of contract ) ...heb je meer rechten ?

willyboy

#8 , 07 mar 2015 15:02

Ongehuwd samenwonenden

Ongehuwd samenwonenden die louter feitelijk samenwonen erven niet van elkaar. Wil men graag dat de overblijvende partner erft, dan moet men een testament opstellen waarbij rekening moet worden gehouden met de wettelijke reserve die kinderen of ouders (enkel als er geen kinderen zijn) hebben in de nalatenschap van hun ouder, respectievelijk kind.
De notaris zal hierbij adviseren hoe deze reservataire aanspraken kunnen worden verzoend met de bescherming van de langstlevende partner, en dit bijvoorbeeld via een beding van aanwas in volle eigendom of vruchtgebruik.

wanton

#9 , 07 mar 2015 15:28

Lettekeburg, als jullie wettelijk gaan samenwonen verandert er niets aan jullie pensioenen. Maar zonder verdere plichtplegingen bekom jij het vruchtgebruik op zijn woning , dus automatisch en gratis ( = geen successierechten). Er moet niets bewezen worden. Voor het vruchtgebruik van zijn auto ( of van wie is die eigenlijk) moet er wel iets genoteerd worden.
Willy, voor zover rekening gehouden wordt met de voorrechten van echgenoot en/of kinderen, mag je het vruchtgebruik geven aan wie je wil. Als dat iemand is waarmee je niet samenwoont, betaalt die wel successierechten.
Toet-anch-Amon

lettekeburg
Topic Starter

#10 , 13 mar 2015 18:08

dat automatisch krijgen vruchtgebruik huis bij wettig samenwoonden is juist denk ik maar er geen successierechten op betalen kan ik niet geloven !

wanton

#11 , 13 mar 2015 18:18

dat automatisch krijgen vruchtgebruik huis bij wettig samenwoonden is juist denk ik maar er geen successierechten op betalen kan ik niet geloven !
En toch is dat zo!
Toet-anch-Amon

ongelukbelaagd

#12 , 17 mar 2015 14:16

Wanton zou kunnen verduidelijkt hebben dat de successierechten door de erfgenamen betaald worden.
Diegene die het vruchtgebruik op de gezinswoning krijgt, betaalt de successierechten niet.

wanton

#13 , 17 mar 2015 14:36

Wanton zou kunnen verduidelijkt hebben dat de successierechten door de erfgenamen betaald worden.
Diegene die het vruchtgebruik op de gezinswoning krijgt, betaalt de successierechten niet.
Niet helemaal waar!

Wanneer de gezinswoning na het overlijden van de eerste ouder volgens het wettelijk stelsel wordt vererfd, wordt de waarde verdeeld tussen het vruchtgebruik en de blote eigendom. De langstlevende partner (LLE)krijgt het vruchtgebruik voor een waarde afhankelijk van zijn leeftijd : 8/16/32/.. %.
De kinderen-blote eigenaars verdelen de resterende waarde. Zij betalen de nodige successierechten op hun deel. De LLE betaalt niets.
Stel de ouderlijke woning is 250.000 € waarde , op het moment dat vader overlijdt. De helft of 125.000 € komt in de nalatenschap. Indien de LLE 78 jaar is , krijgt het vruchtgebruik 16 % waare of 20.000 €. Hierop betaalt zij niets. De kinderen verdelen de rest ( 125.000 - 20.000) 105.000 € en betalen wel de voorziene successierechten. Bij overlijden van de LLE wordt de blote een volle eigendom - zonder bijkomende kosten.
Toet-anch-Amon

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”