#1 , 06 mar 2015 08:59
Hallo,
Mijn verloofde en ik zitten met onze handen in het haar. Ongeveer anderhalf jaar geleden sloten we een huurcontract van drie jaar af voor het appartement waar we nu in wonen.
Het is een aangenaam appartement, waar we graag wonen. Het probleem is echter dat we boven een dokterspraktijk wonen (een groepspraktijk waar intussen 6 artsen werken), de dokters zijn tevens met vier onze verhuurder/huisbaas. We hebben erg veel geluidsoverlast van de dokterspraktijk. Omdat mijn vriend en ik allebei fulltime werken, hebben we hier overdag geen last van, maar rustig thuiskomen kan niet. Bovendien is er ook dikwijls 's avonds laat nog lawaai. Dit is elke avond tot na 23u, maar meestal nog na 24u het geval. Daarboven op komt nog dat er elke werkdag een poetsvrouw de praktijk komt poetsen en hiermee elke dag met veel herrie aan begint om 6u 's ochtends. Eigenlijk komt het erop neer dat er maar echt stilte is vanaf 24u/01u tot 6u. We zijn dit echt moe en hadden dit ook helemaal niet verwacht toen we het contract tekenden. De dokters lieten uitschijnen dat er alleen overdag lawaai zou zijn, omdat "de wachtdiensten elders georganiseerd worden". Over hun late werkuren, vergaderingen en de poetsploeg werd nooit iets gezegd. We hebben dit probleem al herhaaldelijk aangekaart, zo vaak dat we het nu niet meer durven. Ze zeggen soms wel eens tegen de poetsvrouw dat die stiller moet zijn, maar eigenlijk slaat dat nergens op want stil poetsen kan gewoonweg niet. Het uur van de poetsdienst veranderen weigeren ze. Vroeger gaan slapen en om 6u opstaan heeft voor ons ook geen zin, aangezien er zo laat nog lawaai is. Oordopjes bieden ook geen soelaas, want schoenen met een hak, deuren die slaan, luid gepraat, het verschuiven van meubilair, stofzuigen etc. hoor je er gewoon door. We willen het liefst van al zo snel mogelijk verhuizen, maar dan moeten we twee maanden huur betalen als vergoeding, omdat we het contract vroegtijdig stopzetten. Gezien onze huur 725 euro bedraagt (niet mis voor een lawaaierig appartement), gaat dit dus over een redelijke som geld. Dit zien we helemaal niet zitten, omdat we eigenlijk weg willen omwille van het lawaai. Kunnen we hier iets aan doen? Zo ja, wat? Alvast erg bedankt!