Verplichting huurder en verhuurder

adizal
Topic Starter

Verplichting huurder en verhuurder

#1 , 04 mar 2015 22:12

Heb een appartement in huur, waarvan ik de huur aangetekend opzeg vanaf 01/04/2015

Ik heb geen contract, maar een mondelinge overeenkomst.
Ik betrek het appartement reeds sedert 1989

Volgens mijn weten moet ik 3 maanden opzeggen, dus april.mei en juni.
De eigenaar wil geen huurbrief hangen op de begin datum van de opzeg namelijk 01/04/2015
Hij wil mij dus vastpinnen op die 3 maanden opzeg zonder gelegenheid te geven het appartement verder te verhuren.
Ik denk niet dat die wettelijke bepaling daar voor bedoeld is.

Mijn vragen

---Kan de eigenaar weigeren een huuraffiche uit te hangen ?
---Kan hij potentiele huurders weigeren en mij daardoor drie maanden vastpinnen?
---Is het zo dat een mondelinge overeenkomst van 1989 door de wet van 1997 gelijkgesteld word met een niet geregistreerd contract van 9 jaar. (Immers een mondelinge overeenkomst kan niet geregistreerd worden.)
--- Kan ik als dusdanig met een ongeregistreerd contract van 9 jaar de huur opzeggen, zonder in acht name van de wettelijke 3 maanden die voor deze 9 jarige geregistreerde contracten van kracht zijn?

Graag uw mening of advies. Dank u

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 04 mar 2015 22:37

Indien geen papieren contract, is er geen registratie, en mag u zelf uw opzegtermijn kiezen. Hebt u deze reeds in uw opzeg vastgelegd op 3 maanden, zit u daar aan vast.

Uw vragen dan:
-Verhuurder is helemaal niet verplicht om verder te verhuren na uw vertrek, en mag perfect weigeren om een nieuwe huurder te zoeken terwijl uw opzeg loopt.
-U heeft zelf uw opzeg gekozen, en enkel mits akkoord verhuurder mag u deze inkorten (bv omdat er een nieuwe huurder is). Zonder akkoord van uw verhuurder moet u uw opzeg uitdoen.
-Ja.
-Ja, maar u moet uw opzeg wel meedelen in uw opzegbrief. Heeft u dit niet gedaan, dan kan de verhuurder vermoeden dat u een opzeg van 3 maanden doet. Of dit standhoudt voor de rechtbank, weet ik niet, maar dit lijkt mij niet onwaarschijnlijk.

Advies: probeer met uw verhuurder overeen te komen dat u vroeger mag vertrekken als u een nieuwe huurder vindt (die hij ook goedkeurt, het is aan de verhuurder om de eindbeslissing te nemen, niet aan u), bereikt u geen akkoord moet u uw opzeg uit doen.
Bereikt u geen akkoord, wees dan blij dat de verhuurder momenteel niet zoekt naar een nieuwe huurder. In dit geval had u uw opzeg ook moeten uitdoen, maar moest u ook de bezoeken van kandidaat-huurders toestaan.

adizal
Topic Starter

#3 , 06 mar 2015 09:23

Dank u voor de uitleg,

Maar ik ben nog niet overtuigd dat ik vastzit voor 3 maanden, om volgende reden.
De Eigenaar, heeft mij in een schriftelijk overleg via email, gesommeerd de 3 maanden uit te doen omdat dit volgens zijn uitleg de wettelijke bepaling was.
Hij heeft mij dus geen juiste inlichtingen verschaft en niet attent gemaakt dat ik gezien ik gen geregistreerd contract bezit, door een vonnis van het grondwettelijk hof van 01/12/2011 het pand kan verlaten mits aangetekend opzeg, zonder vooropzeg en zonder schadevergoeding.
Dus hij heeft uit eigen belang en financieel belang waarvan ik bewijslast van heb, geen gewag gemaakt van deze mogelijkheid en dus door zijn uitleg in vertrouwen en als waar aan te nemen heeft hij mij bedrogen en een poging gedaan mij financieel op te lichten.
Bij navraag bij de huurdersbond, heeft men daar bevestigd dat deze mogelijkheid bestond om zonder vooropzeg het pand te verlaten.
Ik heb onmiddellijk diezelfde dag terug een aangetekende zending gestuurd met bewijs van ontvangst om hem van deze feiten op de hoogte te brengen en hem te melden dat ik op basis van het arrest of vonnis van het grondwettelijk hof de clausule van 3 maanden herroep door dat de eigenaar misbruik heeft gemaakt van mijn vertrouwen in hem en hij mij schriftelijk valse inlichtingen heeft verschaft.
de opzeg blijft dus zoals voorzien op de zelfde datum ,tot einde van de maand, maar dan zonder vooropzeg van 3 maand
Ik verwacht nu ook wel tegenkanting en misschien dreigementen maar hij heeft alle reden van zwijgen en het zo te laten, hij heeft nog 9 andere appartementen hier in het gebouw, allemaal niet geregistreerd enz... enz...

MVG

Reclame

bambipower

#4 , 06 mar 2015 09:34

in 1989 was registratie huurcontract ook nog niet uitgevonden

Terug naar “Huren”