Erfenis verwerpen

GinaGi
Topic Starter

Erfenis verwerpen

#1 , 05 mar 2015 22:43

Hello,

De broer van mijn ex man is overleden met een schuldenberg + dure ziekenhuiskosten, en had geen vrouw of partner en was alleenstaand. De begrafenis is geregeld door het OCMW.
Die heeft nog zijn moeder, 1 zuster en 3 broers, die allen de erfenis verwerpen.
De overleden broer heeft 1 dochter op zijn naam en nooit getrouwd, de dochter vewerpt ook de erfenis.
1 broer is de vader van mijn dochter en zoon.
Kan mijn dochter en zoon en hun kinderen de schulden erven?
Beiden zijn alleenwonend met 1 kind.

Dus zo ja , kunne ze dan gratis de erfenis verwerpen?

Mijn dochter had vandaag gebeld naar de Vrederechter en daar wisten ze te zeggen dat een erfenis verwerpen 30 € per persoon kost!?

Groetjes Gina,

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 05 mar 2015 22:59

Is zo wie zo bij de griffie rechtbank eerste aanleg.

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1401,d.d24" onclick="window.open(this.href);return false;.

en

http://www.google.be/url?sa=t&rct=j&q=& ... 1401,d.d24" onclick="window.open(this.href);return false;

GinaGi
Topic Starter

#3 , 05 mar 2015 23:09

Dus als ik juist lees moet ieder 38€ betalen zowel mijn zoon en zijn minderjarige zoon en mijn dochter als haar minderjarige zoon!?

Groetjes Gina,

Reclame

roharro
Juridisch actief: Ja

#4 , 05 mar 2015 23:12

Als jullie allemaal samen verwerpen, dus op één blad, dan moet je maar eenmaal betalen.
Indien iedereen apart naar de griffie gaat dan moet iedereen betalen.
Vraag bij de griffie de vormvereisten na. En doe dan één gezamenlijke verwerping.
Dan betaalt u maar éénmaal.
Maar: Minderjarigen kunnen niet verwerpen. Daar moet de vrederechter tussenbeide komen.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

GinaGi
Topic Starter

#5 , 05 mar 2015 23:18

Dus als mijn dochter en zoon samen met hun vader de erfenis verwerpen betalen ze maar 1 keer 38€?

En is het echt nodig om voor de 2 kinderen dit te doen via de vrederechter en zijn daar kosten aan verbonden?
Met andere woorden kunnen die echt een schulden-erfenis erven?

wanton

#6 , 06 mar 2015 10:42

Onthoud wel dat het OCMW de begrafeniskosten kan terugeisen.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Franciscus

#7 , 06 mar 2015 14:41

Kinderen zijn handelingsonbekwaam -18 jaar en daar moet vrederechter de toestemming voor geven.
Met die toestemming dan naar griffie plaats waar overledene woonde.

GinaGi
Topic Starter

#8 , 06 mar 2015 17:49

Onthoud wel dat het OCMW de begrafeniskosten kan terugeisen.
En tot welke graad kan dat?

Het zijn in feite de kinderen van de broer en de kleinkinderen.

wolf2

#9 , 06 mar 2015 22:24

Uw kinderen doen voorlopig niets... en met 999 kansen op de 1000 zal er ook nooit iets gebeuren.
Er is geen enkele ontvanger van om het even welke administratie die, als er 3 of meer verwerpingen zijn, nog eens de neefjes en nichtjes en hun kinderen gaat lastigvallen (goed wetende dat die dan ook zullen verwerpen).

De ontvangers die ik persoonlijk ken stoppen zelfs na één verwerping.

En als er toch nog een dergelijke ontvanger zou zijn, schrijf die dan een brief waarin zij uiteenzetten dat ze zullen verwerpen als hij/zij hen daar werkelijk zou toe dwingen, maar dat ze liever dat geld zouden sparen...

Niets doen dus.

Franciscus

#10 , 06 mar 2015 22:27

Zolang niemand IETS van de overleden heeft meegenomen...

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”