Huurcontract 3 jaar - opzegging

nomafo
Topic Starter

Re: Huurcontract 3 jaar - opzegging

#16 , 24 feb 2015 12:54

@ ongelukbelaagd

Ik vind dit wel belangrijk om te weten.
Mocht ik hier niet geinformeerd hebben had ik het contract geïnterpreteerd alsof we na 3 jaar opnieuw voor 3 jaar zouden huren en pas op het einde van de periode kunnen opzeggen.

Dus de hulp en informatie hier zal ik niet snel vergeten ;-)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#17 , 24 feb 2015 13:33

U moet de verhuurder hier niet van op de hoogte brengen. Op het moment dat u dan weg gaat, doet u uw opzeg, en als de verhuurders dan verwijzen naar het contract, laat u hen weten dat deze clausule ingaat tegen de wetgeving, en u hiermee geen rekening kan houden. Maar tot dan zou ik mij er niet te veel druk om maken.

nomafo
Topic Starter

#18 , 09 mar 2015 11:22

Is er ergens een manier om deze informatie bevestigd te krijgen via de overheid, ombudsdienst of dergelijke?

Reclame

sloeberken

#19 , 09 mar 2015 11:29

Is er ergens een manier om deze informatie bevestigd te krijgen via de overheid, ombudsdienst of dergelijke?
Hier vind je de huurwet, deze is van dwingend recht.
Huurwet: http://justitie.belgium.be/nl/binaries/ ... 138431.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#20 , 09 mar 2015 11:35

De wetgeving (niet in een makkelijke brochure, maar juister kan ik het niet meegeven):

http://www.ejustice.just.fgov.be/cgi_lo ... 1991022032" onclick="window.open(this.href);return false;

Art 3 §6 voor de omzetting van contract korte duur naar contract 9 jaar, §5 van hetzelfde artikel voor opzeg door huurder.

mava105
Juridisch actief: Nee

#21 , 09 mar 2015 11:53

Je kan het altijd nog laten bevestigen door een advocaat, maar dat kost u dan natuurlijk centjes.

nomafo
Topic Starter

#22 , 09 mar 2015 12:04

Welja, had graag geweten of er ook bevestiging kan zijn via ombudsdienst of dergelijke.

Ik kom nu uit op deze paragraaf:
§ 4. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding.
Deze vergoeding is gelijk aan negen dan wel zes maanden huur naargelang de overeenkomst een einde neemt bij het verstrijken van de eerste of de tweede driejarige periode.
De partijen kunnen evenwel overeenkomen om deze mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.

Ons contract staat dat de eerste periode 3 jaar is en nadien stilzwijgend vernieuwd wordt voor opnieuw drie jaar. Met bovenstaande paragraaf lijkt het dan wel te kunnen om een contract voor nog eens drie jaar te verlengen.
Ik heb nu wel al meerdere antwoorden gehad dat een driejarig contract altijd voor 9 jaar is bij stilzwijgende verlenging. Maar er komen steeds zaken terug die dan weer iets anders beweren.

sloeberken

#23 , 09 mar 2015 12:16

Welja, had graag geweten of er ook bevestiging kan zijn via ombudsdienst of dergelijke.

§ 4. Bij het verstrijken van de eerste en de tweede driejarige periode kan de verhuurder de huurovereenkomst beëindigen met inachtneming van een opzeggingstermijn van zes maanden, zonder motivering, maar met betaling van een vergoeding.
Deze vergoeding is gelijk aan negen dan wel zes maanden huur naargelang de overeenkomst een einde neemt bij het verstrijken van de eerste of de tweede driejarige periode.
De partijen kunnen evenwel overeenkomen om deze mogelijkheid van vroegtijdige beëindiging uit te sluiten of te beperken.

Ons contract staat dat de eerste periode 3 jaar is en nadien stilzwijgend vernieuwd wordt voor opnieuw drie jaar. Met bovenstaande paragraaf lijkt het dan wel te kunnen om een contract voor nog eens drie jaar te verlengen.
Ik heb nu wel al meerdere antwoorden gehad dat een driejarig contract altijd voor 9 jaar is bij stilzwijgende verlenging. Maar er komen steeds zaken terug die dan weer iets anders beweren.
Enkel de vrederechter.
Contract kan nooit verlegd worden met 3 jaar. Huurcontracten korte duur mogen nooit de 3 jaar overstijgen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#24 , 09 mar 2015 13:49

§4 is niet van toepassing voor contracten van korte termijn, maar enkel voor contracten van 9 jaar (staat in §6). Ook in §6 staat dan een contract van korte duur niet langer dan 3 jaar kan duren (dus nieuwe verlenging voor 3 jaar kan niet), en na einde contract (max na 3 jaar) dit automatisch over gaat in een contract van 9 jaar, met zelfde startdatum.

Dus, §4 gebruiken om te stellen dat u geen contract van 9 jaar hebt gaat niet, aangezien §4 niet van toepassing is als u geen contract van 9 jaar heeft.

Terug naar “Huren”