Geachte heer/mevrouw,
Momenteel huur ik een (studenten)studio.
Echter wil ik onder het huurcontract uit (zo spoedig mogelijk).
Mondeling heb ik doorgegeven dat ik niet langer dan juni 2015 zou blijven huren, hierop heeft de verhuurder me een aantal dagen later vermeld dat er een nieuwe huurder komt kijken en dat mocht deze nieuwe huurder de studio willen huren, ze voor mij een andere oplossing zou vinden (ze zou me er niet direct uitzetten, maar een kleinere kamer zonder keuken- en douche-voorzieningen eventueel aanbieden). De nieuwe huurder heeft echter de studio niet willen huren. Zelf heb ik een geschiktere (legale) studio gevonden in de tussentijd, die ik graag zou willen huren vanaf april, maar nu zegt ze dat ik tot juni moet blijven huren.
Het betreft een Specimen - Huurovereenkomst voor een studentenkamer - In januari 2014 is het contract ingegaan met een duur van 6 maanden.
Het contract zou eigenlijk schriftelijk verlengt moeten worden, zoals in het huurcontract vermeld, we hebben dit echter alleen maar mondeling verlengt.
De verhuurder heb ik gedurende mijn hele huurperiode contant de huur betaalt, en er wordt geen belastingaangifte gedaan door de verhuurder, het lijkt me daarom dat er geen registratie heeft plaatsgevonden.
Over het algemeen is de communicatie met de verhuurder goed verlopen, echter heeft de verhuurder wel veel zaken belooft die niet zijn nagekomen (zoals, reparaties, schilderwerk etc). Aangezien ik geen trek had in een onrustige huurtijd heb ik over al deze zaken geen ophef gemaakt en het erbij gelaten.
Tevens heb ik ook een waarborgsom betaald toen het contract is ingegaan (ook cash). Deze zou ik toch ook graag terug willen bij vertrek! In het contract staat dat: de waarborgsom nooit als huur kan worden aangerekend en dat de waarborgsom teruggegeven zal worden op het moment dat deze de sleutel terugbezorgt en dit uiterlijk op de laatste dag van de huurovereenkomst.
Onder het kopje 'Beëindiging van de huurovereenkomst', staat onder andere nog vermeld dat het contract, schriftelijk en eenzijdig binnen 30 kalenderdagen beiindigd kan worden, waarbij een schadevergoeding van een maand huur betaald moet worden.
Misschien is het nog zinvol te weten dat de studio zelf geen sleutel bezit en dat de verhuurder ten alle tijden de ruimte kan betreden.
Mijn vraag is dus eigenlijk, kan ik per direct mijn huur opzeggen, zo ja ben ik dan een maand huur verschuldigd en heb ik hiermee nog recht om de waarborgsom terug te ontvangen?
Met vriendelijke groeten,
Student1