Gevolgen 1/8ste schenking als voorschot erfdeel op woonbonus

Silk
Topic Starter

Gevolgen 1/8ste schenking als voorschot erfdeel op woonbonus

#1 , 08 mar 2015 09:09

Beste

Situatie
Na de scheiding van m'n ouders werd bij de notaris volgende opgemaakt i.v.m. het ouderlijke huis:
[Moeder] schenkt bij deze als voorschot op erfdeel één/achtste in volle eigendom van het gehele onroerend goed aan [mij].

Gevolgen?
Ik sta nu op het punt mij eigen woning aan te kopen. Kunt u inschatten of ik nu nog recht heb op:
  • abattement
  • bij-abattement
  • woonbonus - algemeen
  • woonbonus - verhoging eerste 10 jaar
Indien deze allemaal zouden wegvallen zou ik willen bekijken of het voordeliger zou zijn om dit 1/8ste gedeelte terug te schenken aan m'n vader.

Alvast bedankt voor uw reactie.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 08 mar 2015 10:14

Uiteindelijk zullen er meer schenkingsrechten betaald zijn dan de bonus waard is.

basejumper

#3 , 08 mar 2015 12:09

Beste

Volgens artikel 115 WIB/92 valt iedere vorm van mede-eigendom (behalve door erfenis) onder de uitsluitingsclausule, wat betekent dat dit ook geldt voor vruchtgebruikconstructies (als vruchtgebruiker of naakte eigenaar). Dit werpt een dam op tegen de ongebreidelde inventiviteit van belastingplichtigen die op alle fronten willen winnen.

Mede-eigendom door schenking betekent dus geen woonbonus en dus ook geen verhoogde woonbonus.

U heeft wel recht op de aftrek hypothecaire lening onder het systeem van lange termijn sparen

Langetermijnsparen

Heb je een hypotheek genomen op een tweede woning, dan geldt het stelsel van langetermijnsparen. Voor het aanslagjaar 2016 (inkomsten uit het jaar 2015) geldt een maximum fiscale vrijstelling van € 2.260. Dit bedrag wordt niet meer verhoogd met € 760 voor de eerste 10 jaar van het hypothecair contract.

U heeft evenmin recht op abattement

Voorwaarden

De voorwaarden om van het abattement te kunnen genieten worden voor alle kopers samen beoordeeld. Dit betekent dat als één van de kopers niet aan de voorwaarden voldoet, niemand van de kopers van het abattement kan genieten.

De woning is de enige woning van de koper(s). Dat betekent dat de koper(s) noch afzonderlijk, noch gezamenlijk eigenaar van een andere woning of bouwgrond mag (mogen) zijn.

Is je hypotheek reeds afbetaald, en doe je zuiver aan langetermijnsparen, dan wordt de maximum fiscale vrijstelling berekend op basis van het netto belastbaar inkomen. Voor het aanslagjaar 2016 geldt de volgende berekening:

15% van de eerste inkomstenschijf tot € 1.880
6% op de rest van het inkomen
maximumbedrag voor de korf: € 2.260

Je krijgt een fiscale vrijstelling op je betaalde premies, met als maximale vrijstelling de berekende fiscale korf. Voor het aanslagjaar 2016 bedraagt het belastingvoordeel 30% (verhoogd met de gemeenteopcentiemen) van het vrijgestelde bedrag.
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Reclame

Silk
Topic Starter

#4 , 08 mar 2015 17:39

Beste

Hartelijk dank voor uw heldere toelichting. Pijnlijk om dit op dit moment pas vast te stellen, maar niets aan te doen.
Ik ga toch even aan het rekenen of een schenking van dit deel aan m'n vader niet voordeliger zou uitkomen.

mava105
Juridisch actief: Nee

#5 , 08 mar 2015 20:01

niet voordeliger zou uitkomen.
Voor vadertje staat wel. :lol:

Creatief

#6 , 08 mar 2015 20:34

Indien je dit deel aan je vader schenkt, dan is het mogelijk als vader overlijdt dat je dan successierechten hierop moet betalen.

Silk
Topic Starter

#7 , 09 mar 2015 15:21

Ok, dus abattement en bij-abattement hebben wij geen recht op. En ik persoonlijk niet op de woonbonus. Maar wel het systeem van langetermijnsparen. Bedankt voor die toelichting. Als ik hieronder lees, is dat nog zo slecht niet:

Het maximumbedrag van de kapitaalaflossingen dat recht geeft op de Vlaamse vermindering voor langetermijnsparen (30%) bedraagt 2280 euro, iets meer dan het federale, wat een belastingbesparing van 684 euro oplevert. Daarnaast voorziet Vlaanderen als enige regio voor zulke woningen nog in een specifieke belastingvermindering van 40 procent voor de intresten, zodat het Vlaamse fiscale voordeel voor een tweede woning die als hoofdverblijfplaats wordt gebruikt, veel hoger kan liggen dan voor de eerste eigen woning.
http://www.secondhome-expo.be/meer-bela ... e-verblijf

Dus ik trek in de nieuwe woning die dan eigenlijk m'n tweede woning is. Deze wordt mijn hoofdverblijfplaats.
Dus die maximale fiscale vrijstelling voor langetermijnsparen wordt hier niet berekend op basis van het inkomen, toch?

Silk
Topic Starter

#8 , 10 mar 2015 16:57

Ik kreeg nieuw van mijn notaris. Vermits ik niet de volledige woning bezit, is abattement en bij-abattement wel degelijk van toepassing.

basejumper

#9 , 10 mar 2015 20:06

Ok

ik lees anders op http://www.vlaanderen.be/nl/bouwen-wone ... abattement" onclick="window.open(this.href);return false;

Vermindering van de verkooprechten voor een enige woning (Abattement)
Lees ook

Verkooprechten (Registratierechten)
Vermindering van de verkooprechten voor een bescheiden woning (Klein beschrijf)
Vermindering van de verkooprechten bij een hypothecaire lening voor een enige woning (Bijabattement)
Meeneembaarheid van verkooprechten

Lees deze pagina voor

Wie een huis of bouwgrond aankoopt en op dat moment (samen of apart) geen andere woning bezit, moet geen registratierechten betalen op de eerste 15.000 euro van de aankoopsom. Deze vermindering wordt het ‘abattement’ of de ‘voetvrijstelling’ genoemd.

Het gaat niet alleen om uw eerste woning: de vermindering geldt ook voor de aankoop van een nieuwe woning nadat u de vorige hebt verkocht.

Ook bij de aankoop van een bouwgrond, een onroerend goed dat na verbouwing tot woning kan worden bestemd of een nieuwbouwwoning (als het verkooprecht op de grondwaarde wordt geheven), kan u van het abattement genieten.

(Bij-)abattement en meeneembaarheid zijn niet combineerbaar. Maak de voordeligste keuze. Voor meer informatie kan u terecht bij uw notaris.
Voorwaarden

De voorwaarden om van het abattement te kunnen genieten worden voor alle kopers samen beoordeeld. Dit betekent dat als één van de kopers niet aan de voorwaarden voldoet, niemand van de kopers van het abattement kan genieten.

De woning is de enige woning van de koper(s). Dat betekent dat de koper(s) noch afzonderlijk, noch gezamenlijk eigenaar van een andere woning of bouwgrond mag (mogen) zijn.
De koper moet er zijn of haar hoofdverblijfplaats vestigen binnen de 2 jaar (woning) of 5 jaar (bouwgrond) na aankoop.
Er is niet bepaald hoe lang u uw hoofdverblijfplaats in de woning moet houden. Dat zal door de Vlaamse Belastingdienst geval per geval worden beoordeeld.
U bent een natuurlijk persoon, geen vennootschap of vzw.
U moet het volledige goed verwerven.
U moet de volle eigendom verwerven (alleen blote eigendom of vruchtgebruik is onvoldoende).
De aankoop moet zuiver zijn. Er moet dus een echte prijs zijn betaald. Dit geldt niet voor een ruil.
De woning of bouwgrond ligt in het Vlaamse Gewest.

Op het ogenblik van de onderhandse koopovereenkomst (het ‘compromis’) wordt beoordeeld of aan de voorwaarden van het abattement is voldaan.

Het abattement is niet eenmalig. Als u aan alle voorwaarden voldoet kan u van het abattement genieten, ook als u voor een vorige woning al van het abattement hebt genoten.
Procedure

Uw notaris vraagt in de akte uitdrukkelijk dat het abattement wordt toegepast.

Bent u toch het abattement vergeten te vragen in de notariële akte of de geregistreerde compromis, dan kan u het abattement toch nog genieten. U moet hiervoor binnen de 6 maanden na datum van de registratie van de notariële of onderhandse akte een verzoekschrift indienen. Voor de vormvoorwaarden waaraan dit verzoekschrift moet voldoen, kan u uw notaris raadplegen.
Bedrag
Uit zelfbeheersing groeit de Kracht.
Zelfkennis brengt ons tot Wijsheid.
Zelfvervolmaking leidt ons tot Schoonheid.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”