overlevingspensioen

marijke1
Topic Starter

overlevingspensioen

#1 , 10 mar 2015 12:43

Het volgende moet mij van het hart.

Ik ben 33 en heb 2 kindjes 1 van 10 maanden en 1 van bijna 4
ik ben recent mijn man verloren na 9 maanden strijd tegen pancreaskanker.

wij hadden ons op voorhand al ingelicht over de toekomst van mij en mijn kinderen.
onder andere het bekomen van een overlevingspensioen.
Nu blijkt dat de regelgeving daaromtrent sinds 1 januari gewijzigd is en dat ze dit bij de rijksdienst voor pensioenen ook pas in de loop van die maand wisten.

Ik heb nu zelf mijn aanvraag gedaan en kreeg vandaag een koude douche als er werd gemeld dat ik maar 2 jaar recht heb op dit overlevingspensioen.

als ik dan uiteindelijk 65 word kan ik er weer aanspraak op maken.

Ik heb daar enkele bedenkingen bij .

Binnen 2 jaar zal ik genoodzaakt zijn om terug voltijds te gaan werken om de eindjes aan elkaar te knopen. Ik zal ook ander werk moeten gaan zoeken want een voltijds regime op mijn werk zal niet te combineren zijn met mijn kinderen als alleenstaande. Daarbij zal ik als voltijds werknemer ook nog eens belastingen mogen betalen voor diegene die wel nog recht hebben op dergelijk pensioen.

Mensen die 45 jaar zijn hebben wel recht op dit pensioen. En er werd mij gemeld dat het overgangspensioen waar ik recht op heb vooral is voor weduwes die geen werk hebben de kans te geven om werk te zoeken maar dat als ze dat niet zouden hebben ze daarna weer verder mochten stempelen. Mijn man en ik hebben samen al 30 jaar gewerkt en belastingen betaald. De periode dat je het overlevingspensioen het hardste nodig hebt wordt afgeschaft. En tegen dat ik eindelijk op pensioen kan gaan zal er van dat overlevingspensioen niet veel meer overschieten na de aftrek van mijn eigen pensioen.

Ik vind ook nergens geen besluit of dergelijke waarin deze wijzigingen staan. (misschien niet genoeg gezocht)
Kan ik hier nog iets tegen beginnen of zal ik mij er moeten bij neer leggen dat ik mijn kinderen meer door iemand anders zal moeten laten opvoeden en zal moeten wroeten om rond te komen met als gevolg voor een derde keer in een burn-out te belanden.

Waarschijnlijk gaat niemand mij kunnen helpen maar het moest er eens uit.

met dank

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV

#2 , 10 mar 2015 13:14

wanneer is je man overleden? kan je in pm je arbeidssituatie toelichten?

Mathieu Rutten

#3 , 10 mar 2015 15:51

Geachte,

Eerst en vooral mijn oprechte deelneming bij het overlijden van uw echtgenoot. Indien uw echtgenoot is overleden voor 01.01.2015 valt u nog onder de oude wetgeving van het overlevingspensioen en is er niets aan de hand. Indien uw echtgenoot echter is overleden na 01.01.2015, valt u onder de nieuwe wetgeving op de overgangsuitkering indien u jonger bent dan 45 jaar. In dit geval is de uitkering inderdaad tot 2 jaar beperkt ingeval van kinderlast. Inkomen uit tewerkstelling en/of uitkering heeft geen invloed op deze uitkering.

Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.

Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Reclame

marijke1
Topic Starter

#4 , 10 mar 2015 18:13

Hoi Meneer Rutten,

Dank voor uw uitleg maar daar was ik ondertussen al achtergekomen mijn vraag is eerder hoe ik dit alles ga moeten overleven binnen 2 jaar. Ik zie dat op dit moment niet echt goed komen. Tenzij ik mijn kinderen vooral door andere mensen moet laten groot brengen en ze niet zal kunnen bijstaan in het verwerken van het verlies van hun vader weet ik niet hoe ik de combinatie van een voltijdse job en een trachten naar een kwaliteitsvolle opvoeding en nog een huishouden zal moeten combineren want daar dwingt deze nieuwe regeling mij nu toe

Mariette

#5 , 10 mar 2015 19:11

Marijke1, mijn innige deelneming en respect voor de moeilijke periode waarin je nu zit.

Maar er zijn ondertussen duizenden alleenstaande moeders met kinderen die ook gewoon een fulltime job uitoefenen, te combineren met de opvoeding van de kinderen.
Ik was er één van.

U bent 33 en uw leven ligt voor je. Je kan nog steeds een nieuwe relatie aangaan, alhoewel dat op dit moment niet aan de orde is.
Als weduwe heeft U ook recht op dubbel (of verhoogd) kindergeld. Natuurlijk ziet U het nu extra zwart in, maar redelijkheid gebiedt me toch om deze nieuwe regeling als correct te beschouwen: op 33 is het nog best mogelijk een goede fulltime job te vinden én te combineren met de opvoeding van uw kinderen. U heeft zelfs nog twee jaar de tijd om uw verlies te verwerken en dit samen met uw kinderen.

Carinecn

#6 , 10 mar 2015 23:35

De tijd dat je een overlevingspensioen krijgt bouw je geen eigen pensioen op. Als je ooit nog zou trouwen heb je zelf geen pensioen opgebouwd en krijg je ook geen overlevingspensioen meer.
Het enige dat je dan nog kan is wettelijk samenwonen.

roharro

#7 , 10 mar 2015 23:55

???? Waarom zou men niet meer kunnen huwen?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Mathieu Rutten

#8 , 11 mar 2015 06:13

Mevrouw,

Ik raad u aan om eens contact op te nemen met de sociale dienst van het OCMW in uw gemeente. Ik ben er rotsvast van overtuigd dat jullie in de komende 2 jaar samen een leefbare oplossing kunnen vinden die een uitweg kan bieden voor de problemen waar u nu zo tegen op kijkt.

Ik kan u wel zeggen dat ik zeker niet gelukkig ben met de overgangsuitkering zoals deze er nu uitziet. Persoonlijk had ik ook liever gezien dat men de overgangsuitkering zou toekennen tot de kinderen schoolplichtig zijn.

Veel sterkte nog.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Mathieu Rutten

#9 , 11 mar 2015 06:23

De tijd dat je een overlevingspensioen krijgt bouw je geen eigen pensioen op. Als je ooit nog zou trouwen heb je zelf geen pensioen opgebouwd en krijg je ook geen overlevingspensioen meer.

Geachte,

Wanneer je zelf nog werkt of een uitkering geniet, bouw je wel nog een eigen rustpensioen op, gezien het hier om 2 heel verschillende stelsels gaat, namelijk eigen loopbaan en de loopbaan van de overledene. Dit geldt voor zowel het overlevingspensioen als de overgangsuitkering. Een hertrouw doet het recht op een overlevingspensioen of een overgangsuitkering vervallen. Tenslotte moet men toch wel voorzichtig zijn met wettelijke samen-woonst. Men onderzoekt momenteel immers om wettelijke samen-woonst gelijk te stellen met huwelijk voor wat het overlevingspensioen en/of de overgangsuitkering betreft. Let wel op, dit is een tweesnijdend zwaard, wettelijke samen-woonst zou dan het recht doen, ontstaan, maar ook vervallen. Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud. Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.

Groetjes,

Thieu Rutten
pensioendeskundige.

Gert_89

#10 , 12 mar 2015 10:47

Hallo,

Je hebt inderdaad maar recht op 2 jaar van deze uitkering omdat je jonger bent dan 45 jaar. Moest het daarna nog steeds niet mogelijk zijn om te werken kan je wel nog steeds automatisch aanspraak maken op een werkloosheidsuitkering (mits je niet meer onder contract staat natuurlijk).

Sterkte

Terug naar “Pensioenen”