al dan niet 'fiscaal' co-ouderschap

PaulMSK
Topic Starter

al dan niet 'fiscaal' co-ouderschap

#1 , 13 mar 2015 15:57

Beste forumleden,

omdat ik het echt niet meer weet en er ook niet meer aan uit kan...:
Hoe kan ik in het EOT (waarin keuze co-ouderschap 50/50 over onze kinderen van nu 17 jaar jong) op een juridisch correcte wijze formuleren en laten opnemen dat alle financiële voordelen wegens beide kinderen ten laste, totdat het recht hierop vervalt, gelijk verdeeld dienen te worden?

Hoe hebben jullie dit in jullie EOT afspraken vermeld/opgenomen?

Reeds dank voor jullie reacties!

Paul

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
j.demoor

#2 , 15 mar 2015 09:06

“Art.1288.Zij zijn ertoe gehouden hun overeenkomst omtrent de volgende punten bij geschrift vast te leggen:...2° het gezag over de persoon en het beheer van de goederen van de kinderen en het recht op persoonlijk contact zoals bedoeld in artikel 374, § 1, vierde lid, van het Burgerlijk Wetboek wat betreft de minderjarige ongehuwde en niet ontvoogde kinderen waarvan beide echtgenoten de ouders zijn, de kinderen die zij hebben geadopteerd en de kinderen van een van hen die de andere heeft geadopteerd, zowel gedurende de proeftijd als na de echtscheiding; 3° de bijdrage van elk van beide echtgenoten in het levensonderhoud, de opvoeding en de passende opleiding van voornoemde kinderen, onverminderd de rechten hen door Hoofdstuk V van Titel V van Boek I van het Burgerlijk Wetboek toegekend;...”(Gerechtelijk Wetboek).

Art.1288,2° : “onze kinderen verblijven tijdens de oneven weken bij hun vader en tijdens de even weken bij hun moeder. De week begint op maandag 08 u00 en eindigt de daaropvolgende maandag om 07u59.

Art.1288,3° : “Alle kosten en baten toe te schrijven aan de kinderen,worden onder de ouders gelijk verdeeld”.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

duma

#3 , 16 mar 2015 15:58

Bij ons staat er gewoon in dat er fiscaal co-ouderschap is. Niet meer, niet minder.

Reclame

PaulMSK
Topic Starter

#4 , 16 mar 2015 16:35

@duma:
dat is ook in eerste instantie mijn voorkeur geweest, tot ik las dat de voordelen, verbonden aan 'fiscaal' co-ouderschap voor de ouder die de kinderen niet ten laste heeft, vervallen van zodra de kinderen meerderjarig zijn. In ons geval binnen een jaar.
Aan de andere kant is het zo dat ik grensarbeider ben en belastingen betaal in NL, mijn ex-partner werkt in B en betaalt belastingen in B. In NL heeft men besloten dat het onderhoudsgeld voor kinderen, vanaf aanslagjaar 2015, niet meer kan afgetrokken worden van de belastingen. Ikzelf betaal in B amper belastingen en kan dusdoende ook amper iets aftrekken.

ik denk dat de zin die forumlid j.demoor aanhaalt (Alle kosten en baten toe te schrijven aan de kinderen,worden onder de ouders gelijk verdeeld) de meest eerlijke is om in het EOT op te nemen.

Terug naar “Echtscheiding”