Mijn zoon en zijn vriendin zijn uit elkaar, ze hebben twee gemeenschappelijke zoontjes. Ze hebben co-ouderschap, een week bij haar, een week bij hem. Lange tijd is dit goed gegaan tot zij met haar nieuwe vriend een dochtertje kreeg, de zoontjes waren opeens stout, maar dat zijn ze alleen bij haar, niet bij mijn zoon, zij heeft gewoon geen gezag over haar kinderen en hierdoor raakt ze gefrustreerd.
Mijn zoon werkt als bouwvakker en heeft hierdoor zeer zeer onregelmatige uren, zijn vriendin werkt ook. Er is overeengekomen dat ik en mijn man, ( ouders) van zoon, de kinderen tijdens de week opvangen. Dit is vastgelegd bij notariele akte waarbij moeder en vader akkoord gingen.
Door het feit dat ze zich niet kan laten gelden bij haar zoontjes van 8 en 6, wil ze nu dat de kinderen alleen bij de papa en zijn vriendin verblijven. Ik las ergens dat dit niet wettelijk is, dat de ouder bij wie het kind verblijft, zelf kan kijken wat de beste opvang is... ik weet niet over welk artikel in het wetboek dit gaat, zou dit graag eens ergens vernemen.
U begrijpt dat wij als grootouders die al 5 jaar iedere keer een week op de kinderen letten hierom zeer bezord zijn. Kan zij eisen dat de papa alleen voor de kinderen zorgt, hij kijkt er naar in t weekend en wordt over alles op de hoogte gehouden ( zoals schoolvorderingen en zo, hij gaat ook mee naar oudervergaderingen van de kinderen en naar aktiviteiten van de ksa bijvoorbeeld.
Vandaag tijdens een hoogoplopende ruzie melde de stiefvader mij dat ik de kinderen niet meer hoef te komen ophalen, en dat hij ze ook niet brengt, dat is dus zoveel als zeggen dat ze de kinderen bij hun houden. Wat kan de papa nu doen, moet hij iedere keer als ze hem de kinderen weigeren, naar de politie stappen??? Moet hij de jeugdrechter om raad vragen, kan hij de kinderen met de politie gaan ophalen???
graag raad gevraagd