vraagje over co-ouderschap, aangaande de opvang

369ZOEFELKE
Topic Starter

vraagje over co-ouderschap, aangaande de opvang

#1 , 13 mar 2015 21:47

Mijn zoon en zijn vriendin zijn uit elkaar, ze hebben twee gemeenschappelijke zoontjes. Ze hebben co-ouderschap, een week bij haar, een week bij hem. Lange tijd is dit goed gegaan tot zij met haar nieuwe vriend een dochtertje kreeg, de zoontjes waren opeens stout, maar dat zijn ze alleen bij haar, niet bij mijn zoon, zij heeft gewoon geen gezag over haar kinderen en hierdoor raakt ze gefrustreerd.

Mijn zoon werkt als bouwvakker en heeft hierdoor zeer zeer onregelmatige uren, zijn vriendin werkt ook. Er is overeengekomen dat ik en mijn man, ( ouders) van zoon, de kinderen tijdens de week opvangen. Dit is vastgelegd bij notariele akte waarbij moeder en vader akkoord gingen.

Door het feit dat ze zich niet kan laten gelden bij haar zoontjes van 8 en 6, wil ze nu dat de kinderen alleen bij de papa en zijn vriendin verblijven. Ik las ergens dat dit niet wettelijk is, dat de ouder bij wie het kind verblijft, zelf kan kijken wat de beste opvang is... ik weet niet over welk artikel in het wetboek dit gaat, zou dit graag eens ergens vernemen.

U begrijpt dat wij als grootouders die al 5 jaar iedere keer een week op de kinderen letten hierom zeer bezord zijn. Kan zij eisen dat de papa alleen voor de kinderen zorgt, hij kijkt er naar in t weekend en wordt over alles op de hoogte gehouden ( zoals schoolvorderingen en zo, hij gaat ook mee naar oudervergaderingen van de kinderen en naar aktiviteiten van de ksa bijvoorbeeld.

Vandaag tijdens een hoogoplopende ruzie melde de stiefvader mij dat ik de kinderen niet meer hoef te komen ophalen, en dat hij ze ook niet brengt, dat is dus zoveel als zeggen dat ze de kinderen bij hun houden. Wat kan de papa nu doen, moet hij iedere keer als ze hem de kinderen weigeren, naar de politie stappen??? Moet hij de jeugdrechter om raad vragen, kan hij de kinderen met de politie gaan ophalen???

graag raad gevraagd

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 13 mar 2015 22:39

In principe niet.
Er is dus een vonnis van week / week?... in de week van uw zoon bepaald deze wat er met de kinderen gebeurd en waar ze verblijven.
Op de koop toe een notariële akte? Waarin expliciet staat dat jullie voor de kinderen zorgen. Ook een authentieke akte van een notaris is afdwingbaar.
Wat staat in vonnis over halen en brengen?

1- stiefvader heeft niets te vertellen want geen betrokken partij in de overeenkomst.
2- als er in het vonnis iets staat van halen moet die partij de kinderen gaan halen en diegene die moet brengen brengen.
3- bij elke weigering de kinderen mee te geven effectief naar politie gaan om aangifte te doen wegens niet opvolgen vonnis en is strafbaar
4- als ze niet worden opgehaald ook melding maken bij politie. Dit is een niet strafbaar feit. U zal hier ook een soort van attest van krijgen.
Bij de aangifte /melding wel zorgen dat u vonnis en akte notaris bij hebt.
Politie gaat zeker niet mee om kinderen op te halen. Maar dring wel aan dat men onmiddellijk met andere partij belt - moeder aan de lijn vraagt en wijst op de gevolgen ... trouwens moeder zal zeker uitgenodigd worden voor een verklaring.
Aangifte best doen op plaats waar kinderen verblijven op dat ogenblik - want dan kan men moeder onmiddellijk vragen om verklaring te komen afleggen en een patrouille ter plaatse sturen om vast te stellen dat kinderen daar ook zijn.
Uiteindelijk de lijst van PV's en de lijst meldingen via advocaat aan pdK (procureur des Konings) afdeling familierechtbank bezorgen.
In principe krijgt u een attest van aangifte mee waarop het PV nr staat .... neen ook steeds een copie van uw attesten mee naar de politie ( zeker als u bij een volgende keer in een andere politiezone aangifte gaat doen).
Uiteindelijk komen alle PV's en de door uw advocaat meegenomen lijst van meldingen bij de familierechtbank waar de kinderen ingeschreven staan ( gedomicilieerd).

Bezorg de school van de kinderen eveneens een copie van vonnis en akte notaris - kan ook veel problemen vermijden.
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13584" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.ond.vlaanderen.be/edulex/dat ... ocid=13824" onclick="window.open(this.href);return false;

369ZOEFELKE
Topic Starter

#3 , 24 mar 2015 10:16

bedankt voor dit antwoord, het helpt ons een stuk verder.

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”