Brief huisbaas

metonstwee

Re: Onredelijke huisbaas?

#31 , 10 mar 2015 18:35

Hartelijk dank al voor alle antwoorden.
Wij zijn toch geschrokken, de huisbazen in kwestie zijn al jaren goede kennissen van de familie dus wij dachten dat we een goede verstandhouding hadden.
Wij hadden niet verwacht zo'n reactie te krijgen op een beetje was (het was overigens niet eens een berg was maar letterlijk 1 lading) en een plastic zakje.
Toegegeven, had ik geweten dat de huisbaas ging langskomen had ik de was en de bussen snel weggedaan en nog eens met de keerborstel door de garage gegaan maar wij waren niet op de hoogte van hun bezoek. We spreken hier nog steeds over een beetje "rommel" en niet over een stortplaats. Wij gebruiken de garage immers vaak om gasten binnen te laten omdat de gemeenschappelijke gang vol rommel staat. Het heeft weinig zin om gasten niet door een vuile, rommelige gang maar wel door een rommelige garage binnen te laten.
Het is ons voornamelijk te doen om de toon van de e-mails die steeds dreigender lijkt te worden wat, denk ik, niet nodig is.
Wij hebben ook absoluut niets te verbergen, vandaar dat we hen ook graag uitnodigden bij ons.
Nogmaals bedankt voor de antwoorden, dan kan ik vannacht eindelijk wat geruster slapen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
sloeberken

#32 , 10 mar 2015 22:59

Verhuurder heeft bezoek recht max 2x per jaar, of voor dringende rede. Hij moet u in kennis stellen van zijn bezoek. Voor de rest ben je niet verplicht verhuurder toegang te geven.
De huurwoning is u privé en daar heeft niemand zaken mee, zolang jij de woning beheert zoals een goede huisvader, kan u niemand de les spellen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Turaki

#33 , 11 mar 2015 06:56

Verhuurder heeft bezoek recht max 2x per jaar
Dacht dat de rechtspraak 1 bezoek per jaar toestond (tenzij contractueel anders overeengekomen).

Reclame

Vandebos

#34 , 11 mar 2015 08:58

Eenmaal is gebruikelijk, doch men hoort dat bij betwistingen van het goede huisvaderschap van huurders rechters steeds vaker geneigd zijn een zesmaandelijks bezoek ter verificatie toe te laten.

FreelancerIT
Topic Starter

#35 , 16 mar 2015 01:00

And the saga continues.

Einde vorige week opnieuw een brief (gewoon en aangetekend) gekregen van de huisbaas. Hij zegt ons huurcontract op, de opzegperiode loopt van 01/04/2015 tem. 30/09/2015.

De reden? De tuin, hij blijft beweren dat er afval in staat, en dat er klachten daarover blijven binnenkomen. Wat buren over onze tuin te klagen hebben blijft mij verbazen maar kom.

In elk geval zij wij het beu, wel zitten we nog met een aantal vragen:
  • Wat kunnen we nog doen? Ik zou maar wat graag zijn opzeg aanvechten, al was het maar om tijd te winnen.
  • Het contract staat zowel op mijn vrouw, als op mijn naam. Eens te meer stuurt hij de brief enkel op naar mij... Maakt dat een verschil uit?
  • Hoe wordt "als goede huisvader" eigenlijk gedefinieerd in de wet.
  • Het appartement zit vol met mankementen, als ook het gebouw. Dingen die hij minder belangrijk vindt dan het onberispelijk houden van de tuin. Ben ik daar iets mee?
  • Deze huisbaas kennende gaat hij proberen om de opzeg voor zich op te eisen. Hoe kan ik dit het beste oplossen?
  • Van wanneer af mag hij het appartement terug als "Te Huur" aanbieden, en bezoekrecht opeisen?
  • Hoe snel mag hij bezoekrechten opeisen om de status van het appartement op te meten?

FreelancerIT
Topic Starter

#36 , 16 mar 2015 01:26

Bij het betalen van de achterstand, wordt dan de uitzetting niet stopgezet?

Kali

#37 , 16 mar 2015 03:46

Startdatum contract?

mjers

#38 , 16 mar 2015 08:09

hangt van je huisbaas af en wat de rechter zal beslissen.

Ik begrijp trouwens de commotie niet, betaal zoals het hoort. Dan vermijd je al deze problemen.
Wat maken nu die paar dagen uit? Uiteindelijk moet je het toch betalen.

sloeberken

#39 , 16 mar 2015 08:22

Welk huurcontract, korte duur maximum 3 jaar of een 9 jarig. Aanvangsdatum van het huurcontract. Als jullie beiden het huurcontract getekend hebt moet hij u zowel als u echtgenote een aangetekende opzeg ontvangen.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

JPV
Juridisch actief: Ja

#40 , 16 mar 2015 09:20

[topic samengevoegd]

Lanox
Juridisch actief: Nee

#41 , 16 mar 2015 09:33

Huuropzeg is in strijd met de huurwetgeving en dus nietig. Verhuurder kan opzeg geven voor:
1. eigen gebruik of familielid tot derde graad, kan op elk ogenblik NA de eerste periode van 3 jaar, met opzegperiode van 6 maanden, geen vergoeding naar huurder noodzakelijk (maar onder voorwaarden).
2. bij grote verbouwingswerken, op het einde van elke driejarige periode, met opzegperiode van 6 maanden, geen vergoeding noodzakelijk (maar onder voorwaarden)
3. zonder reden, op het einde van elke driejarige periode, met opzegperiode van 6 maanden, vergoeding afhankelijk van de periode (9 maanden huur na eerste periode, 6 maanden huur na tweede periode)

U kan verhuurder eventueel laten weten dat zijn opzeg ongeldig is, maar ik zou zeker geen details geven: laat hem maar zelf zijn huiswerk maken.

Turaki

#42 , 16 mar 2015 09:40

1. eigen gebruik of familielid tot derde graad, kan op elk ogenblik NA de eerste periode van 3 jaar, met opzegperiode van 6 maanden, geen vergoeding naar huurder noodzakelijk (maar onder voorwaarden).
Correctie: opzeg voor eigen gebruik of door familieleden kan gedurende de ganse huurperiode (dus ook TIJDENS de eerste periode van 3 jaar), met als beperking dat dit niet mogelijk is gedurende de eerste 3 jaar voor familieleden van de 3e graad, maar dus wel voor zichzelf of familieleden van de 1e of 2e graad.

bosprocureur

#43 , 16 mar 2015 09:44

[quote="Lanox"]Huuropzeg is in strijd met de huurwetgeving en dus nietig. Verhuurder kan opzeg geven voor:
2. bij grote verbouwingswerken, op het einde van elke driejarige periode, met opzegperiode van 6 maanden, geen vergoeding noodzakelijk (maar onder voorwaarden)
3. zonder reden, op het einde van elke driejarige periode, met opzegperiode van 6 maanden, vergoeding afhankelijk van de periode (9 maanden huur na eerste periode, 6 maanden huur na tweede periode)

U kan verhuurder eventueel laten weten dat zijn opzeg ongeldig is, maar ik zou zeker geen details geven: laat hem maar zelf zijn huiswerk maken.[/quote]

Misschien toch nog even wachten tot na 1 april. De verhuurder kan dan wel zelf zijn huiswerk nog maken, maar voor een opzeg moet hij allicht nog drie jaar wachten, en dat is toch wat u wil? :roll:

FreelancerIT
Topic Starter

#44 , 16 mar 2015 09:47

mjers
Het draait hem niet daaarom eigenlijk. Het gaat hem hier voornamelijk over de tuin..

Overigen
Huurcontract was oorspronkelijk voor 1 jaar, begonnen in 2010.

Hoeveel tijd heb ik om hem hierover aan te spreken? Ik heb contact opgenomen met een advocaat, zou graag daar eerst even mee overleggen alvorens ik hem de duivel begin aan te doen.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#45 , 16 mar 2015 09:51

@ Turaki: inderdaad eigen bewoning kan altijd, ik was te snel geweest
@ bosprocureur: tenzij de verhuurder plots eigen bewoning uit zijn mouw gaat schudden maakt het niet uit. Eerst volgend tijdstip voor opzeg voor andere redenen is februari 2016.

Terug naar “Huren”