Collectieve Schuldregeling en verhuis

Marbrou
Topic Starter

Collectieve Schuldregeling en verhuis

#1 , 29 mei 2008 16:57

Sinds september 2006 ben in gestart in een collectieve schuldregeling op eigen initiatief. Hiervoor heb ik de hulp en advies van het OCMW Brugge ingewonnen en zijn zij ook als schuldbemiddelaar aangeduid. Wij, mijn ex-partner momenteel en ik, zijn toen samen gestart hierin en uiteindelijk is dit gesplitst geworden (geen gezamelijke rekeningen meer) op mijn vraag omdat mijn partner weinig moeite deed op financieel gebied en ik nog elke maand financieel toestak zodat al onze kosten betaald werden.
Uiteindelijk zijn mijn partner en ik tot een relatiebreuk gekomen en dien ik te verhuizen gezien zij hier in een conciergewoning zit. Ik heb uiteindelijk goedkeuring gekregen van de beslagrechter om te verhuizen maar mits er geen investering gedaan moet worden voor huurwaarborg en verhuiskosten. Huurwaarborg is reeds geregeld. Maar geld voor een verhuis krijg ik niet. Ik verhuis van Brugge naar Gent en heb hiervoor een camionette en ladderlift nodig: er kunnen geen meubels en wasmachine via de trap verhuisd worden. uiteindelijk wil men een toegeving doen en mij 150€ geven waarmee ik mijn plan moet trekken. Dit is hoogstens genoeg voor de huur van de camionette, terwijl ik een waarborg moet neerleggen van 200€. Een ladderlift heb ik dan nog niet. Er was in het begin afgesproken met haar schuldbemiddelaar dat mijn ex 1 slaapkamer (dubbel bed boxspring + matras van 2 jaar oud) zou overnemen voor prijs van 260€. Dit geld zou ik nodig hebben voor de aankoop van een nieuwe matras. Nu gaat men hiermee niet meer akkoord omdat men mij dat geld niet wil geven, hoogstens enkel voor de matras maar dan is deze nog niet geleverd. Ik had ook gevraagd om de prijs die ik voor het bed kreeg kon gebruiken voor de verhuis. Dit werkt men dus tegen. Ik had dit willen verkopen via een 2dehands site maar nu krijg ik telefoon van mijn schuldbemiddelaar dat ik dit niet mag omwille van een inboedellijst die aan het begin van de collectieve werd opgemaakt. Is dit correct?
Ik krijg van hen geen voldoende middelen om te verhuizen en probeerde op die manier aan financiele middelen te geraken. Niet dus.
Ook is de leefsituatie tussen mijn ex en mij niet meer houdbaar waardoor ik tijdelijk bij een vriend intrek (mijn nieuw app is pas beschikbaar op 01-08-2008) en dus genoodzaakt was een opslagplaats te huren. er wordt geen rekening gehouden dat dit een noodzaak is gezien ik mentaal dit hier niet aankan en mijn ex een nieuwe relatie heeft. Voor al die kosten heb ik zelf een oplossing gezocht en heb ik hen niets gevraagd.
Hoe dan ook wat zijn mijn mogelijkheden wat betreft die verhuis in augustus?
Ik heb maandelijks een nettoloon tussen de 1300 - 1500€, mijn schuldenlast stond nog op een 7000€ (had minder kunnen zijn maar in 2007 was er tussen mijn ex en mij een loonverschil van 4000€ en had zij zelfs niet genoeg voor de kosten binnen de collectieve en werd er geen rekening mee gehouden gezien onze rekeningen gemeenschappelijk waren, hoewel het voorstel altijd apart beschouwd werd) waarvan nu al op een spaarrekening en zichtrekening bijna een totaal van 4000€ beschikbaar is en mijn vakantiegeld ook in aantocht is. Hiervan zie ik niets en gaat integraal naar de collectieve. Heb ik niet een beetje recht om toch degelijk te verhuizen? Of mag ik eventueel die ene slaapkamer verkopen om toch financieel iets te hebben voor de verhuis?
Ik ben ten einde raad en hoop dat iemand mij spoedig raad kan geven! Of tenminste waar ik terecht kan (als ik in mijn recht ben)!!!

Alvast bedankt voor de reactie(s)...

Reclame

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding