ernstige vragen over verhuren - huren

gorens
Topic Starter

ernstige vragen over verhuren - huren

#1 , 17 mar 2015 08:59

Graag wens ik deze komen te vragen.
--------------------------------------------
Mijn moeder woont in een appartement met een vast contract van 6 jaar. zij woont er al 2 jaar.
mijn moeder heeft haar opzeg gedaan, zij heeft een andere woning gevonden om te huren.

haar andere huurwoning heeft zij nu al . zij krijgt de sleutel van haar andere huurwoning op 1 april.
vanaf 25 april ga zij haar sleutel afgeven aan de huisbaas van haar opzeg appartement.

mijn moeder haar huisbaas laat het volgende weten...........
u kan verhuizen en u waarborg terug krijgen , indien u andere kandidaat huurders hebt gevonden.
de opzeggende huurder moet kandidaat huurders zoeken , u opzeggende huurder moet ook rondleiding geven aan kandidaat huurders van u het appartement.
het mogen alleen Belgen zijn. ik als huisbaas zal kiezen wie er aan mag worden genomen.

het volgende probleem.........
Het appartement die wij als huurders wensen te verlaten, te willen laten verhuren aan andere kandidaat huurders.
de kandidaat huurders willen graag het appartement huren maar , het appartement is niet geïsoleerd, de ramen van de slaapkamers zijn stuk en gebarsten.
het tocht overal tot in de living. het dak is niet geïsoleerd. op zolder kan je door de dakpannen heen kijken. je ziet echt de buitenlucht.
de ramen zijn nog steeds uit de jaren 40.
------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

mijn moeder kreeg een brief van de huisbaas........

Geachte Mevrouw,

u brief van 17 Februari heeft mij goed bereikt.
ik hebt er nota van genomen dat u wenst op 30 april een einde te stellen aan uw huurovereenkomst van 30 maart 2013.

Artikel 22 voorziet een vergoeding van een maand huur in dit geval.
indien u echter voor eind maart een goede huurder vindt, die ons bevalt, zal die vergoeding tot een halve maand gereduceerd worden, om administratieve redenen.

u gelieve de gevraagde huurprijs op 650 euro, buiten een voorschot voor algemene kosten, te brengen.
slechts na de ondertekening van een nieuwe huurovereenkomst en de storting van de nieuwe huurwaarborg, zal een einde aan u contract komen.
ik stel voor dat wij tegensprekelijk de staat van bevinding maken, op het einde van de maand april, na verhuis.

intussen teken ik........

hoogachtend ........

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
JPV
Juridisch actief: Ja

#2 , 17 mar 2015 09:43

En wat is nu je vraag?

KJ86

#3 , 17 mar 2015 10:23

Gezien uw moeder in februari haar opzeg gegeven heeft, is ze verplicht om te blijven huren tot en met 31 mei.
Door dat ze vertrekt in haar derde jaar moet ze inderdaad één maand schadevergoeding betalen, die maand wordt gehalveerd als je kan voldoen aan de vraag van de verhuurder.
Best zo snel mogelijk andere huurders vinden!

Reclame

sloeberken

#4 , 17 mar 2015 10:24

Mijn moeder woont in een appartement met een vast contract van 6 jaar. zij woont er al 2 jaar.
Dit is een huurcontract van 9 jaar, 6 jaar is onwettig.
mijn moeder haar huisbaas laat het volgende weten...........
u kan verhuizen en u waarborg terug krijgen , indien u andere kandidaat huurders hebt gevonden.
de opzeggende huurder moet kandidaat huurders zoeken , u opzeggende huurder moet ook rondleiding geven aan kandidaat huurders van u het appartement.
het mogen alleen Belgen zijn. ik als huisbaas zal kiezen wie er aan mag worden genomen.
Onwettig, dit is niet de taak van de huurder. Tevens is het discriminatie door alleen belgen toe te laten.
Artikel 22 voorziet een vergoeding van een maand huur in dit geval.
indien u echter voor eind maart een goede huurder vindt, die ons bevalt, zal die vergoeding tot een halve maand gereduceerd worden, om administratieve redenen.
1 maand schadevergoeding kan hij wel vragen, opzeg in het 3 jaar, dit allemaal indien het huurcontract geregistreerd is.

Wat staat er juist in het huurcontract en juiste aanvangsdatum.
Laatst gewijzigd door sloeberken op 17 mar 2015 10:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Lanox
Juridisch actief: Nee

#5 , 17 mar 2015 10:27

Is het huurcontract geregistreerd? En zoals JPV al aangaf, wat zijn uw specifieke vragen?

gorens
Topic Starter

#6 , 17 mar 2015 18:27

ja het huurcontract is geregistreerd.

ik had wel een vermoeden, Onwettig dus,
de huisbaas moet dus zelf de kandidaat huurders de rondleiding geven , en niet de huurders.

dank u

duma

#7 , 17 mar 2015 18:31

Maar weet wel dat als hij dat niet wenst te doen, hij dat niet moet doen en er dus ook geen nieuwe huurders gevonden zullen worden en u dus de maand boete zal moeten betalen.
Weet ook dat de verhuurder élke huurder die u eventueel zou aanbrengen, kan en mag weigeren en u de maand boete zal moeten betalen.

Ik heb geen idee of uw verhuurder van het type is dat toch sowieso voor de maand boete zal gaan of het écht meent dat als u een huurder vindt u maar de helft moet betalen, dat weet u het beste.
En dan moet u dus afwegen of u huurders wil ontvangen of toch liever niet.

KJ86

#8 , 17 mar 2015 18:57

Bovendien heeft uw moeder al een andere woning gehuurd, dus als je geen andere huurder vindt, zal ze dubbele huur moeten betalen tot 31 mei. Ze kan immers niet vertrekken voor 31 mei om dat de opzeg pas in februari gegeven is.

sloeberken

#9 , 17 mar 2015 19:28

Vraag een flyer met te huur aan u verhuurder, hang dit voor het raam, beter de verhuurder ter vriend houden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Terug naar “Huren”