Ambulante handel

issi
Topic Starter

Ambulante handel

#1 , 18 mar 2015 19:01

Ik weet niet of ik dit in de juist topic geplaatst heb..

Ik was onlangs met iemand aan het praten over een ambulante kaart. Deze kaart is goedgekeurd door een ministerieel besluit van economieën (denk ik).
Nu dacht ik dat zo een besluit boven een gemeentewet gaat. Klopt dit ? Zo ja, dan kan een gemeente toch niet besluiten wat je moogt doen in hun stad als ambulante handel aangezien dat een ministerieel besluit hoger staat?

Ben ik nu fout in mijn gedachtegang ?

mvg
issi

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 18 mar 2015 19:11

Als u van de gemeente geen toelating krijgt om op markt X te staan of op openbare weg of zelfs op privé grond of grond van een openbaar bestuur maar met privaat karakter ... xel dan mag u dat niet.
Zo staat er in onze gemeente op een bepaalde plaats bij evenementen een kraam ambulante handel.
Wat verder kwam er nog een staan op een vage grond .. wilde niet weg - bij volgende manifestatie stond hij er weer ... wel met een grote takelwagen en bevel burgemeester is die kraam met alles erop en eraan weggetrokken.
Wegens...geen gemeentelijke toelating.
Uw toelating ambulante handel geeft de toelating dat specifiek beroep uit te oefenen. Echter de gemeente bepaald waar en hoe.

Staat toch duidelijk op de website:
http://www.vlaanderenonderneemt.be/onde ... nte-handel" onclick="window.open(this.href);return false;

issi
Topic Starter

#3 , 18 mar 2015 19:21

Er staat openbaar domein.. Dan heeft de gemeente wet of een politiewet daar toch niets op te zeggen ?

Ik had een gesprek met een commissaris en hij was er niet zeker over omdat een ministerieel besluit hoger staat.

Reclame

denlowie

#4 , 18 mar 2015 19:30

Er staat openbaar domein.. Dan heeft de gemeente wet of een politiewet daar toch niets op te zeggen ?

Amaai zeg !

En wat Franciscus schreef ik heb er ook al meerdere weten wegslepen van een openbaar domein, het is niet omdat je in het bezit bent van een leurkaart dat je geen toelating moet hebben van de gemeente of stad, om te leuren of broodjeskraam neer zetten.

Ten andere als je ijsventer bent, moet je in beweging blijven, als er een klant komt mag je de nodige tijd stilstaan en dan terug in beweging gaan, tenzij dat je van de gemeente toelating krijgt, zoals in Brugge de ijsventers, maar die betalen wel zeer veel geld aan stad Brugge.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Franciscus

#5 , 18 mar 2015 19:36

De gemeente beslist wat er gebeurd op haar grondgebied dus ook over het ganse openbare domein.
Als het openbaar domein van vb de staat of van het gewest is maar privatief dan kunnen zij als eigenaar de toestemming geven of weigeren.
Echter dan nog kan de gemeente in het kader van openbare veiligheid en orde de nodige maatregelen treffen.
Het is gemeentelijke autonomie.
Het ministerieel besluit geeft u enkel de toestemming die bepaalde job uit te oefenen dus ambulant handel te drijven. Het is de gemeente die bepaald waar en hoe dat kan. En in een aantal zaken dient u evenzo de toelating van de eigenaar van de grond te hebben.

Terug naar “Handelspraktijken”