Boete uit Hongarije

Kangaroo
Topic Starter

Boete uit Hongarije

#1 , 14 mar 2015 11:47

Hallo allemaal,

Ik ben nieuw op dit forum maar heb er al vaak handige info op gevonden. Nu heb ik zelf voor het eerst een probleem en ik hoop dat iemand hier me wat duidelijkheid kan geven.

Mijn vriendin is vorige zomer op een festival in Hongarije opgepakt voor drugbezit (softdrugs;cannabis). In Hongarije zijn ze een pak strenger dan bij ons, uiteindelijk hebben we nog veel geluk gehad dat we het land uit mochten.
Nu krijgen we deze week een aangetekende omtrent het voorval, de boete bedraagt 600€ en met 3 jaar voorwaardelijk.

U voelt de vraag al aankomen: is er een groot risico bij het niet betalen van deze boete? (uiteraard er rekening mee houdend dat we nooit meer een voet in Hongarije zetten)
Het is voor ons namelijk een gigantisch bedrag (pas samenwonend koppel waarvan 1 van de 2 nog student is), maar natuurlijk zou ik niet willen dat er nog kosten bijkomen of nog veel rampzaliger; dat ze die 3jaar zou krijgen...

Dank bij voorbaat ;)

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 14 mar 2015 11:55

Hongarije is en Lidstaat van de EU.
Daardoor is het Europese recht er van toepassing, ook op strafgebied:

zie voor details: http://www.kluwereasyweb.be/documents/l ... ml?lang=nl" onclick="window.open(this.href);return false;
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#3 , 14 mar 2015 12:16

Binnen de EU zou ik daar toch mee oppassen, steeds meer en meer landen wisselen boete's uit. En is het betalen van de boete niet een van de voorwaarden om die 3 jaar niet effectief te zien worden?

Enfin, de vriendin maakt hier meerdere fouten. Als je naar een ander land gaat, kijk je toch rap eens na wat de drugswetten zijn als je van plan bent te gebruiken? Blijkbaar kan men daar jaren gevangenisstraf voor krijgen, dus ik zou zeggen betaal die 600 euro rap en wees blij dat het niet erger is. Misschien dat deze link u het licht doet zien:

http://www.thailandblog.nl/maatschappij ... -thailand/

Reclame

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#4 , 14 mar 2015 16:27

Stel u gaat naar Nederland en wordt daar bij een routinecontrole tegengehouden die zien dat er een boete met gevangenisstraf open staat in Hongarije.
Gezien niet in België kan Nederland u dus perfect uitleveren aan Hongarije voor bv het uitzittten van de vervangende gevangenisstraf en of de effectieve.
Ik zeg maar en is ook een beetje zwart/wit maar kan perfect hoor.
Stel u gaat op vakantie naar Oostenrijk -wil ook eens naar Slovakije naar Bratislava ( prachtige stad overigs) via Prellenkirchen en ipv naar links slaat u naar rechts af richting Rajka.
In Slovakije zijn er meerdere kastelen waar het Belgische vorstenhuis kind aan huis was ....

mava105

#5 , 14 mar 2015 19:55

In Slovakije zijn er meerdere kastelen waar het Belgische vorstenhuis kind aan huis was ....
Die komen u dan wel bezoeken in de cel. :lol:

giserke

#6 , 14 mar 2015 20:04

Betalen en koest houden is de beste raad denk ik.
Als het betalen van een boete een van de voorwaarden is voor het voorwaardelijke celstraf kun je flink gesjost zijn.
Dan ben je internationaal geseind bij interpol.

Kangaroo
Topic Starter

#7 , 18 mar 2015 22:23

Allemaal Heel fel bedankt voor de antwoorden, dit klaart al een pak op... Als iemand nog specifiekere info heeft of ervaring altijd welkom natuurlijk.

Voor de mensen die hun subjectiviteit en eng-denken niet konden thuislaten: Ik dacht dat dit forum er was om juridische info te vergaren en niet om anderen te oordelen (zou u ook niet fijn vinden als u met een probleem zit). Klopt dat we dit hadden moeten controleren, maar als u nog eens op een festival geweest bent zal u weten dat je geen 50m kan lopen zonder iemand met een joint te zien. Dus op een plaats waar het zo openbaar gedaan wordt verwacht je je niet aan zware straffen (we hadden pech dat we het op de foute moment ,op de foute plaats, onwetend mee binnen hadden genomen in de vriendin haar handtas). Terwijl de agenten ons naar daar brachten heb ik hen 2 mensen aangewezen die een joint aan het roken waren en hun antwoord was simpelweg: soms heb je geluk soms pech.
Zover ik weet zijn drugs ook niet goedkoop, maar daar is dan wel budget voor??
Overigens is een éénmalige aankoop per jaar (we doen slechts 1x per jaar een festival), van 50€ aan cannabis, waar je dan een week mee toe komt met 2, nog net wat anders dan een boete van 600€. Wij zijn sportmensen en drinken zelden alcohol om die reden, waardoor we op een festival sowieso al niets opdoen.

Dus om daar even op te antwoorden, ja er is geld voor drugs en neen er is geen geld voor een boete. Maar denkt u er het uwe maar van en drinkt u daar gerust een glaasje wijn op ;)

Franciscus

#8 , 18 mar 2015 22:36

Quasi alle (Westerse) landen hebben een wetgeving die gebaseerd is op de overeenkomst die in de jaren 1920 is afgesloten - ik dacht via de toenmalige volkerenbond.
In een aantal landen zijn de straffen zelfs nog veel zwaarder dan € 600.
24 FEBRUARI 1921. - [Wet betreffende het verhandelen van giftstoffen, slaapmiddelen en verdovende middelen, psychotrope stoffen, ontsmettingsstoffen en antiseptica en van de stoffen die kunnen gebruikt worden voor de illegale vervaardiging van verdovende middelen en psychotrope stoffen.] <Opschrift vervangen door W 2003-05-03/46, art. 2>
(NOTA : Raadpleging van vroegere versies vanaf 21-10-1994 en tekstbijwerking tot 08-07-2014)

roharro

#9 , 18 mar 2015 22:41

ja er is geld voor drugs en neen er is geen geld voor een boete

Wat is dat nu voor een onnozele reactie......
U kunt steeds vragen dat de boete wordt omgezet in de uitvoering van de voorwaardelijke gevangenisstraf.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

Franciscus

#10 , 18 mar 2015 22:44

Vermoedelijk zal dat geldboete EN voorwaardelijk zijn.
Ook in België hebt u niet de keuze wordt bepaald door het openbaar ministerie.

giserke

#11 , 19 mar 2015 09:08

Vroeger was er voor elke boete een celstraf als alternatief, en kon je in principe kiezen voor een vervangende celstraf.
Vb 2 dagen als je een boete had van 1000bef.

Ik weet niet of dit nog bestaat.

Terug naar “Andere”