Vraag ivm pensioen + nieuw gezinslid

Ahri
Topic Starter

Vraag ivm pensioen + nieuw gezinslid

#1 , 20 mar 2015 15:10

Hallo,

Sinds kort is mijn vriend bij ons thuis komen inwonen en zijn we wettelijk samenwonend. Ik woon nog bij mijn ouders en ben nog studente.
Nu kreeg mijn vader vandaag een brief van het ACV dat er een nieuw gezinslid bij ons is komen inwonen en dat ze zijn pensioen ingetrokken hebben.
Ze nodigden hem uit om langs te gaan bij een kantoor.

Ondertussen is het kantoor natuurlijk gesloten, is het weekend en kunnen we bijgevolg nergens terecht. Maandagmorgen eerste werk gaan we er als vanzelfsprekend heen maar ik hoopte dat iemand me in tussentijd hier misschien kon helpen? Kan dit zomaar?
Kan het zijn dat mijn vader zijn pensioen blijvend ingetrokken wordt of is dit slechts tijdelijk? Waarom trouwens?

Alvast bedankt

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro

#2 , 20 mar 2015 16:45

Sedert wanneer betaalt het ACV pensioenen?
Het zal wel over iets anders gaan.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

LeenW

#3 , 20 mar 2015 16:49

Lijkt mij ook eerder iets anders. Kan het zijn dat hij nu geen gezinshoofd meer is en dat daardoor een of andere premie wegvalt?

Reclame

Ahri
Topic Starter

#4 , 20 mar 2015 17:14

Het gaat hier over soort van uitkering horend bij het pensioen. Het betreft hier een brugpensioen trouwens.
En het ACV betaalt zijn pensioen niet uit, maar die brief komt wel van hen.
Mijn vader blijft wel nog steeds gezinshoofd.

Ik weet niet over wat het anders zou gaan?

JPV

#5 , 21 mar 2015 07:04

Kan je meer details geven: welke sector werkte je pa, heeft je ma een inkomen, werkt je vriend?

Ahri
Topic Starter

#6 , 21 mar 2015 07:52

Mijn papa heeft 38 jaar in een staalfabriek gewerkt (was altijd fulltime en in ploegsysteem maar de laatste jaren geen nachten meer)
Mijn mama werkt als zorgkundige (4/5)
en mijn vriend werkt bij een bedrijf dat in plantjes en bomen enz doet (fulltime)

JPV

#7 , 21 mar 2015 20:09

je pa is dus op brugpensioen en ontvangt daardoor twee verschillende bedragen:
- werkloosheidsuitkering: 1248 euro (tenzij hij een heel laag loon had, wat niet waarschijnlijk is in een staalfabriek). Dat wordt betaald door de RVA, via je vakbond/hulpkas.
- aanvullende uitkering. Die is, behalve bij héél speciale regelingen, niet afhankelijk van een extra samenwonende met een inkomen, omdat je moeder reeds een inkomen heeft. Dit betaalt de werkgever.

Ik zie het probleem niet bij het stuk werkloosheid. De RVA heeft mss wel een andere gezinssamentstelling (via het bevolkingsregister), maar blokkeren hoeft hier niet imho.

Ahri
Topic Starter

#8 , 22 mar 2015 17:26

Dankjewel voor je antwoord! Het stelt me wel een stuk gerust :)
Wat zijn die héél speciale regelingen dan waarvan een aanvullende uitkering wel afhankelijk zou zijn?

Het is dus eigenlijk goed mogelijk dat als mijn vader morgen langs gaat bij het bureau van ACV dat de betaling van die aanvullende uitkering gewoon verder gezet wordt zonder enige wijziging?

JPV

#9 , 22 mar 2015 17:37

in de bouw is er bvb een regeling voor een hogere uitkering voor samenwonenden mét gezinslast (= gezinshoofden)

Ahri
Topic Starter

#10 , 22 mar 2015 17:42

Hm dat is bij ons dus niet het geval. Bedankt voor het antwoord in ieder geval !

Hopelijk blijft alles ongewijzigd dan, we zullen wel zien morgen. :)

Terug naar “Pensioenen”