Ik ben student aan de Universiteit Antwerpen en zou tijdens mijn studiejaren graag al wat ondernemingservaring opdoen.
Ik zit al enkele maanden te broeden op een idee en zou binnenkort graag al wat concrete stappen ondernemen om dit idee te realiseren. Alvorens dit te doen wil ik eerst mijn idee aan jullie voorleggen om een zicht te krijgen op de haalbaarheid / de mogelijkheden van mijn idee.
Mijn idee is het volgende: een webshop maken waar mensen verschillende producten kunnen bestellen en deze dan vervolgens zelf (of door een werknemer laten) leveren aan de klant.
Over het assortiment dat ik wil aanbieden ben ik nog niet helemaal zeker, ik ben momenteel aan het denken over de 2 volgende:
1) Nachtwinkel artikelen.
Dus m.a.w. ik wil een "nachtwinkel aan huis" oprichten.
Het gaat dus voornamelijk over droge voeding, diepvriesvoeding, drank, sigaretten en alcohol.
Mijn vraag is: Welke vergunningen moet ik hiervoor aanvragen?
Voor alcoholische dranken en sigaretten sowieso. En is het aanneembaar dat ik deze zou kunnen verkrijgen? Of is dit zo goed als onmogelijk omdat ik ze aan huis ga leveren?
Vergunningen voor het verkopen van voeding? Ja/nee?
2) Leverdienst McDonald's.
Iedereen heeft het zich al wel eens afgevraagd (ik alleszins toch) .. Waarom levert McDonald's niet aan huis?
Ik zou dan graag zelf een leveringsdienst op poten willen zetten.
Ik zou het assortiment van de McDo dus willen overnemen op mijn website, waar mensen dan McDo kunnen bestellen, waarna iemand deze dan voor de klant gaat halen en vervolgens ook leveren.
Mijn vraag is: Mag dit? Mag ik een hamburger kopen bij deze keten en vervolgens (met winst) verkopen?
Of kan ik dit omzeilen door puur als dienst op te treden en dus geen winst op het "verkochte" product maken maar gewoon een vaste vervoerskost vragen?
Alvast bedankt!

En ik sta open voor allerhande feedback