Erfdeel opeisen na overlijden vader en broer.

ellende
Topic Starter

Erfdeel opeisen na overlijden vader en broer.

#1 , 22 mar 2015 14:59

Dag,

5jaar geleden is mijn vader overleden en heeft mijn moeder als 'nieuwe start' een nieuwe woonst gekocht. Mijn zus en mijn broer en ik hebben destijds hiervoor dus bij de notaris moeten tekenen dat wij hiermee akkoord waren.

Twee jaar geleden is mijn broer onverwachts overleden, dus veronderstel ik dat zijn deel in het nalatenschap van mijn vader terug naar mijn moeder is gegaan?

Door verschillende redenen zou ik nu mijn deel van wat mijn vader heeft nagelaten, mijn deel in het appartement waar mijn moeder woont, willen opeisen.

Zijn hier mogelijkheden voor en hoe zou ik dat dan kunnen doen??

Alvast dank voor elke hulp...

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roharro
Juridisch actief: Ja

#2 , 22 mar 2015 17:57

Twee jaar geleden is mijn broer onverwachts overleden, dus veronderstel ik dat zijn deel in het nalatenschap van mijn vader terug naar mijn moeder is gegaan?
Zijn aandeel is naar zijn erfgenamen gegaan.
Dus: wie waren zijn erfgenamen?
Had hij kinderen? Was er een echtgenote?
Zo ja was er een huwelijkscontract?
Was er een testament?

Door verschillende redenen zou ik nu mijn deel van wat mijn vader heeft nagelaten, mijn deel in het appartement waar mijn moeder woont, willen opeisen.

Vermoedelijk is dat app. gekocht met de opbrengst van de gezinswoning en telt dat app. nu als gezinswoning.
In dat geval kunt u niets opeisen zolang uw moeder leeft of met haar toestemming.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

wanton

#3 , 22 mar 2015 21:06

Als jullie indertijd mee geteken hebben bij de notaris zijn er volgens mij twee mogelijkheden :
- u heeft afstand gedaan van uw erfdeel ten voordele van uw moeder ( wat onterecht en eigenlijk misdadig wegens misleiding zou zijn
- u bent in dezelfde verhouding nu blote eigenaar van de nieuwe woning

Doe navraag bij het gewestelijk kantoor van Registratie wat er gedaan is.
In alle geval, u kan van die woning niets opeisen zolang uw moeder leeft tenzij zij vrijwillig toestemt. U kan wel bekomen dat uw deel van de gelden uit de erfenis op uw naam worden geblokkeerd. U kan er wel niet over beschikken.
Ik heb gisteren gezien , ik ken morgen!
Toet-anch-Amon

Reclame

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”