ex informatie geven over nieuw huwelijk?

wijtwee
Topic Starter

ex informatie geven over nieuw huwelijk?

#1 , 23 mar 2015 09:14

Hallo,

eigenlijk een dubele vraag (en misschien niet juiste forum hiervoor, moderator, verplaats maar indien nodig!)

*ik trouw binnenkort met mijn partner. Moet ik mijn ex daarvan op de hoogte brengen ivm de kinderen?

*moeten wij onze verhuurder op de hoogte brengen van ons huwelijk (niet zo'n beste relatie met verhuurder ...)

Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 23 mar 2015 11:27

Vermoedelijk staat er in uw huurcontract dat u dat moet doen. Aangezien u huwt, wordt uw echtgenoot/echtgenote medeverantwoordelijk en moet uw verhuurder dat dus weten. U kan hem dit gewoon puur informatief mededelen. 't is niet dat hij er iets over te zeggen heeft :)

U bent niet verplicht om uw ex dit mede te delen, maar in de geest van goed co-ouderschap is dit wel informatie waarvan je zou kunnen zeggen dat je dat tegen je ex vertelt.
Je hebt kinderen samen, de kinderen krijgen nu een stiefmoeder (officieel) en zullen daar wel over vertellen. Het kan toch niet dat je ex dan uit de lucht valt en dat van jullie kinderen moet horen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 23 mar 2015 14:15

Verhuurder heeft met huwelijk of samenwonen niet te maken enkel van toepassing is het element dat er een volwassene bij komt wonen.
Dit ongeacht dat er maar één persoon het huurcontract heeft getekend. Verhuurder kan zich daar niet tegen verzetten.

@ Duma .... stiefmoeder? :D
Laatst gewijzigd door Franciscus op 23 mar 2015 14:29, 1 keer totaal gewijzigd.

Reclame

duma

#4 , 23 mar 2015 14:22

@Fransiscus. Vandebos heeft eens mooi uitgelegd ergens (toen ik verbaasd was dat dat moest) waarom de huurder de verhuurder daarvan op de hoogte moet brengen. Het gaat dan vooral om het geval waarin de rechtbank er bij betrokken wordt en wie er dan gedaagd moet worden. Maar ik ben geen held in de zoekfunctie hier en vind het niet terug.

En stiefmoeder ... Ik heb geen idee of wijtwee mannelijke of vrouwelijk is, vandaar maar een keuze gemaakt. Stiefvader dan :p

VDG2

#5 , 23 mar 2015 15:29

Huuropzegging moet aan beide gehuwde partners worden gedaan. Vandaar dat het belangrijk is dat de verhuurder weet dat men gehuwd is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 23 mar 2015 15:48

Huurcontract is gesloten door een persoon en daarna is die gehuwd.
Indien één van de gehuwden het huurcontract heeft gesloten valt dat blijkbaar in zijn eigen vermogen cf.art 1468 B.W.
Art 215 § 2 eerste lid bepaald wel dat het recht van huur ook al is het voor het huwelijk afgesloten aan beide gehuwden toebehoort.

eylis

#7 , 23 mar 2015 16:54

Wat ik nog even wil toevoegen over het informeren van de moeder over het huwelijk. Het hangt er een beetje van af hoe de ouderlijke relatie tussen beiden loopt. Maar ik kan me inbeelden dat het in bepaalde gevallen te verkiezen valt enkele mede te delen dat je nieuwe relatie een vaste samenwoningsvorm zal aannemen. Of dit in de vorm van een huwelijk, wettelijke of feitelijke samenwoning zal zijn, is niet echt van belang. In mijn omgeving heb ik het meegemaakt dat de term "huwelijk" voor tegenwerking (echtscheidngspuberen :-) zou zorgen.

ddanck
Contacteer: Website

#8 , 23 mar 2015 17:15

Beste

Ontvangt u een onderhoudsgeld? En werd er toevallig overeengekomen/opgelegd dat dit onderhoudsgeld slechts verschuldigd zou zijn totdat u hertrouwde? Dan lijkt het me logisch dat u de ex-partner hiervan op de hoogte brengt.

Inzake huur: zie 215 B.W. en verder.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

eylis

#9 , 23 mar 2015 19:38

Ddanck, de kans dat er anno 2015 (tussen recent gescheiden ouders) nog partneralimentatie wordt betaald is zéér klein.

roharro
Juridisch actief: Ja

#10 , 23 mar 2015 19:42

Ddanck, de kans dat er anno 2015 (tussen recent gescheiden ouders) nog partneralimentatie wordt betaald is zéér klein.
Ook niet als het vijftigers of zestigers zijn die scheiden nadat al de kinderen het huis uit zijn?
Wat ik zie in mijn kennissenkring lijkt dit niet te bevestigen....ik ben getuige van een paar regelrechte drama's
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

eylis

#11 , 23 mar 2015 21:27

roharro, poster is duidelijk een tamelijk jong iemand, want er is sprake van minderjarige kinderen. En wat de meisjes van 50-55 betreft: dat is/was de straffe generatie van vrouwen mét kinderen én mét en carrière. Waarom? Dat is de X-generatie. Begin jaren 80' was het ook economische crisis en met één loontje kwam je er niet meer. De generatie waarvan jij spreekt zijn de Baby-boomers die het nog relax en comfortabel konden maken met 1 loon. Maar die mensen zijn intussen al tussen 60 en 70. Ongewtijfeld ken je enkele vrouwen van 55 die nog thuis gebleven zij om de kinderen op te voeden. Maar die zijn toch eerder uitzondering binnen die generatie.

wijtwee
Topic Starter

#12 , 01 apr 2015 08:31

Hallo, dank allemaal voor de antwoorden.

Ik ben inderdaad nog tamelijk jong ;-) en krijg inderdaad geen partneralimentatie. De kinderen krijgen die wel, maar ik denk niet dat dat beinvloed wordt door ons huwelijk. Ex weet dat we gaan trouwen, alleen niet wanneer.

We staan overigens allebei op het huurcontract, dus mag ik er dan van uitgaan dat ik het niet per sé hoef te melden?

mvg

Terug naar “Echtscheiding”