Meer praktische informatie omtrent de registratie is terug te vinden in een brochure van de Federale Overheidsdienst Financiën.De registratie is een verplichte formaliteit die in principe kosteloos is.
Op grond van de nieuwe wet ligt de registratieplicht van huurcontracten die dateren vanaf 1 januari 2007 volledig ten last van de verhuurder. Hij moet deze plicht binnen de twee maand volgend op de sluiting van het contract vervullen.
Indien de huurovereenkomst niet binnen de wettelijke termijn geregistreerd is kan de verhuurder een boete krijgen en geldt – indien het om een huurovereenkomst van 9 jaar gaat – bovendien vanaf 1 juli 2007 de regel dat de huurder een einde kan maken aan deze huurovereenkomst zonder een opzeggingstermijn in acht te nemen en zonder een vergoeding te betalen.
Ja, je bent enkel verantwoording t.o.v Mr. X verantwoord. En er is meer ... indien op je huurkontrakt dat IMMO kantoor niet vermeld is; ben je niet de minste verantwoording t.o.v. hen verschuldigd. Ik zou die gewoon weggestuurd hebben. En wat die bezoekjes betreft: 1x per jaar is meer dan voldoende. Je belt gewonn de politie op indien je meer dan 1x per jaar door de eigenaar lastig gevallen word. Die persoon van het IMMO kantoor zou er sowieso bij mij niet inkomen indien het kantoor niet als beheerder of iets dergelijks in het contract vermeld is. Ik begrijp echt niet waarom je wil verhuizen; je kiest blijkbaar de gemakkelijkste weg. Jouw keuze.In mijn huurcontract staan de verhuurders mr en mevr X en Y (gehuwd koppel). met adres en telefoonnummer vermeld. nu bij de handtekening, staat enkel de handtekening van mr X. mevrouw Y, heeft niet getekend.
is dit contract dan geldig?
Hier is een en ander niet pluis. Wat geven ze bij het registratiekantoor op als verklaring voor die 2 stempels op een en hetzelfde document.bij de registratie is het wel iets bizars, er staan twee stempels op, eentje in februari, en eentje in juni 2007. hoe kan dat nu? en welke datum is dan de juiste? als dit in juni pas gedaan is en m'n contract eind februari getekend is, is deze registratie dan geldig?
Idd zoals dino zegt, je moet bij het registratiekantoor zijn. Het kadaster heeft hier niets mee te maken. Dat dokument met een stempel op de achterkant is volgens mij niet wettig. Die onder de handtekeningen is volgens mij de enige echte geldige stempel. Indien ik het goed begrijp is die stempel onder de handtekeningen en de enige geldige dus (100% zeker); te laat, want meer dan 2 maanden na tekenen van het contract. Je bent dus niet de minste vergoeding wegens opzeg verschuldigd.bedankt.. ik ga morgen naar het kadaster en ga daar om duidelijkheid vragen.
ja ik weet het dat het de gemakkelijkste weg is, ik ben spijtig genoeg niet zo'n assertief iemand, maar ach 't is niet alleen daarom hoor, dat ik verhuis. m'n ouders worden gewoon een dagje ouder, en ik ga in de buurt van hen wonen, en da's aan't zeetje.
dus ik leef wel op hoop. het was zo gek met die stempels. er staat er eentje op de achterkant van het laatste blad. en dan eentje op het laatste blad maar onder de handtekeningen.
die laatste is degene die vier maanden na het tekenen van het contract gedateerd is bij het kadaster
niks aan de manier van werken van dat immokantoor is heel koosjer.Ik blijf erbij dat die stempel op de achterkant van het document niet wettig is. Ik geef toe dat wat er in hun boek genoteerd staat als registratiedatum een probleem is. Ik vind het toch maar niet koosjer als je't mij vraagt.