Zelfstandig & invalide ?

MaXX99
Topic Starter

Zelfstandig & invalide ?

#1 , 23 mar 2015 09:49

Hallo,

Ik wist niet goed waar dit te plaatsen vermits het eigenlijk een combinatie is van arbeidsrecht, sociaal recht en fiscaal recht maar ik hoop dat ik toch de nodige respons hier zal krijgen.

Even een kleine situatieschets:

Mijn echtgenote kreeg een 8-tal jaar terug zware gezondheidsproblemen waardoor ze haar toenmallige job in de privé heeft moeten opgeven. Sindisdien is ze een zelfstandige activiteit begonnen (eerst op haar eigen BTW-nummer, nadien als bedrijfsleider in mijn firma). Ondertussen is haar situatie sterk verslechterd en werd ze 3 jaar terug invalide verklaard. Ze heeft met andere woorden recht op een uitkering en tal van andere sociale "voordelen". Ze wil echter actief blijven kwestie van een eigenwaarde te behouden en niet alle sociaal contact te verliezen. Ze is dus nog steeds bedrijfsleider en krijgt een vergoeding uit mijn firmauitgekeerd; echter de inbreng in de vennootschap is verre van genoeg om haar loon + sociale lasten te dekken. We maken geen aanspraak op haar invaliditeitsuitkering.
Het eenvoudigste zou zijn om niet meer te werken en gewoon te "profiteren" van hetgeen ze recht op heeft, maaar ze wil kost wat kost iets om handen hebben wat ik alleen maar kan aanmoedigen.

Kan ik dit enigzinds optimaliseren zonder buiten de lijntjes te kleuren ?
Mag ze bijvoorbeeld haar invaliditeitsuitkering opnemen en zonder of een zeer laag loon bijklussen ? Blijven de sociale lasten dan verschuldigd ?
Of kan ik haar als werknemer inschrijven ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
MaXX99
Topic Starter

#2 , 24 mar 2015 08:19

Andere mogelijkheden zoudn bv zijn als meewerkende vennoot zonder loon ... maar kan dit met een invaliditeitsuitkering ?

JPV

#3 , 24 mar 2015 10:47

Invalide bij de FOD sociale zekerheid of via de mutualiteit?

Reclame

MaXX99
Topic Starter

#4 , 24 mar 2015 11:04

Het is ondertussen al enkele jaren geleden dat we die hele procedure zijn doorlopen, maar als ik me goed herinner was dat bij het FOD.
Edit: net even opgezocht, inderdaad via het FOD
Ze heeft dan ook haar parkeerkaart, kleine tegemoetkomingen voor aanpassingen aan de woning, rolstoel etc etc
Als ik me goed herinner had ze een score van 12, maar ik vrees dat als we het nu terug zouden laten quoteren we hoger uit zouden vallen :(

JPV

#5 , 24 mar 2015 11:12

gewoon meewerkend vennoot zonder loon lijkt me het meest logische

Terug naar “Andere”