gevolgen verkoop studentenpand

Student
Topic Starter

gevolgen verkoop studentenpand

#1 , 19 mei 2008 18:41

Momenteel heb ik een eenjarig, geregistreerd contract voor een studio in een studentenpand met meerdere studio's. Het pand staat nu te koop en ondanks uitgebreid surfen kan ik er niet wijs uit worden wat de eventuele gevolgen kunnen zijn, met name omdat het een eenjarig contract en een studentenpand betreft.

Dat het bij stilzwijgende verlenging naar een 9-jarig contract gaat zoals ik las, lijkt me sowieso al niet voor de hand liggen, omdat het een studentenpand betreft. Maar wat zijn wel de risico's qua uitzetting, prijsstijging en renovatie als de verkoop vlak voor, of vlak na, een nieuw contract plaatsvindt?

Bij voorbaat dank!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Student
Topic Starter

#2 , 02 jun 2008 19:05

Inmiddels heb ik in de huurwet het volgende gevonden mbt verkoop:

"Indien de huurovereenkomst een vaste datum heeft (d.w.z. wanneer deze bijvoorbeeld geregistreerd werd) vóór de vervreemding van het gehuurde goed zal de nieuwe eigenaar van de woning de rechten van de vroegere verhuurder verkrijgen op het ogenblik van het verlijden van de authentieke akte."

En mbt huurovereenkomsten van korte duur:

"Voorbeeld:
Een huurovereenkomst wordt gesloten voor 2 jaar; deze treedt in werking op 1 mei 2007 en loopt tot 30 april 2009. Op die datum beslissen de partijen de huurovereenkomst te verlengen. Dit gebeurt schriftelijk tegen dezelfde huurprijs en voor max. 1 jaar. Na een periode van 3 jaar beginnend op 1 mei 2007, d.w.z. ten laatste op 30 april 2010 hebben huurder en verhuurder de volgende mogelijkheden:

• de verhuurder beëindigt de overeenkomst en de
huurder gaat weg. "

Mag ik hieruit concluderen dat we op straat kunnen komen te staan, mocht de verkoop vlak voor het verstrijken van het contract plaatsvinden? En wat als de verkoop na het ingaan van het nieuwe contract plaatsvindt? Dan zijn we er van verzekerd dat we een jaar kunnen blijven?

Hopelijk kan iemand mij alsnog helpen. Ik zou dat zeer op prijs stellen. Het gaat namelijk niet alleen om mijn huidige huisgenoten en mij, maar ook om eventuele nieuwe huurders. Ik wil niet op mijn geweten hebben dat ik nieuwe huurders heb gevonden en dat deze meteen in de problemen komen.

Reclame

Terug naar “Huren”