Bezoekuren bij verkoop huurwoning

Lanox
Juridisch actief: Nee

Re: Bezoekuren bij verkoop huurwoning

#16 , 26 mar 2015 10:09

Akkoord ddanck, maar hier is het niet de verhuurder doch de kandidaat kopers die het pand bezoeken.
Dat lijkt me een beetje een vreemde redenering: als de huurder de kandidaat-kopers niet toelaat schendt hij het eigendomsrecht van de verhuurder, maar als hij gedwongen wordt dit toe te laten dan is het plots niet meer de verantwoordelijkheid van de huurder. Naar mijn gevoel ga je met dat argument geen rechter overtuigen (uiteraard in de veronderstelling dat het argument van ddanck wel in overweging wordt genomen).

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Vandebos

#17 , 26 mar 2015 14:47

Het antwoord is redelijk kort door de bocht... maar het is razend druk vandaag, zo dadelijk mij een stukje middageten gaan halen en dan bij luwte een meer uitgebreid meer beargumenteerd antwoord geven.

JPV

#18 , 26 mar 2015 15:10

Hebben de kandidaat kopers eenzijdig (zonder in bijzijn zijn van de verhuurder of iemand die een volmacht heeft (makelaar)) het recht om de woning te bezoeken?

Het lijkt me dat MINSTENS de verhuurder ook aanwezig moet zijn.

Ik vind overigens dit terug:

Code: Selecteer alles

Vredegerecht Leuven 4 september 2001 Wanneer een eigenaar zijn woning te koop stelt en de huurder een bezoekregeling onmogelijk maakt voor de eigenaar en voor de vastgoedmakelaar, kan in rechte een bezoekregeling worden opgelegd, onder verbeurte van een dwangsom. De bezoekregeling wordt wel in de tijd begrensd en is uitdovend.
lijkt me logisch, omdat je anders als verhuurder de tekoopstelling van je woning als pestmaatregel zou kunnen stellen: "yup, m'n woning van 250k is te koop voor (vraagprijs) 150k, je kan op bezoek op zaterdag van 10-12 en zondag van 14-15 uur, gewoon aan mij toestemming vragen, huurders zijn verplicht om je binnen te laten)". (ok, iets overdreven :p)

Reclame

Vandebos

#19 , 26 mar 2015 16:06

Ik heb het over normale lui die hun woning op een normale wijze en prijs voor een geldige reden te koop wensen te stellen... De begrenzing in de tijd waarvoor hier uitspraak werd gedaan, ik zou graag de feiten weten die aan de basis van deze beslissing lagen. Ik vermoed dat het pand in kwestie inderdaad reeds ettelijke tijd te koop stond? ook de duurtijd die werd gegeven.

Turaki

#20 , 26 mar 2015 16:15

Ik meen ook dat het niet onredelijk is om een beperking van het aantal bezoeken te vragen, indien na een redelijke termijn het pand niet verkocht is, en het aantal kandidaten ook eerder beperkt is. 2 momenten per week thuisblijven voor hooguit 3 bezoekers per maand lijkt mij dan ook op rechtsmisbruik.

JPV

#21 , 26 mar 2015 17:07

Deze afspraak lijkt me redelijk: 2 bezoekmomenten per week, eentje 's avonds en eentje overdag in het weekend (telkens enkele uren). Verhuurder moet 24 uur op voorhand laten weten dat er iemand komt (naam personen), anders moet de persoon niet thuisblijven.

Vandebos

#22 , 26 mar 2015 17:20

Deze afspraak lijkt me redelijk: 2 bezoekmomenten per week, eentje 's avonds en eentje overdag in het weekend (telkens enkele uren). Verhuurder moet 24 uur op voorhand laten weten dat er iemand komt (naam personen), anders moet de persoon niet thuisblijven.
Dat is de wijze waarop ik zelf werk, of het nu om verkoop of verhuur gaat. Als de huurder me (doorgaans in mijn geval) me vraagt om een bepaald bezoekmoment te laten vallen of op een ander ogenblik te laten doorgaan heb ik daar in het algemeen geen probleem mee (moet natuurlijk niet iedere keer prijs hebben...).

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#23 , 26 mar 2015 23:14

Daarom dat ik voorstelde dat de huurder nu zelf een voorstel doet aan eigenaar / makelaar dan moeten zij uit hun pijp komen.
Ondertussen is de huurder al bijna 3 maanden kunnen thuisblijven - in de veronderstelling dat er niet gebeld wordt dat het doorgaat.

In het onbepaald maar wel op voorhand afspreken is zoals ik heb geschreven steeds een oplossing gekomen.

Terug naar “Huren”