verplichtingen verwarmingsinstallatie

sloeberken

Re: verplichtingen verwarmingsinstallatie

#16 , 16 mar 2015 17:27

Sloeberke, ben je ermee aan het spelen vandaag? er gebeurT/wordt verklaarD
Iemand die een ander op zijn fouten wijst, maakt zelf veel fouten.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lucas123
Topic Starter

#17 , 20 mar 2015 09:16

IEDEREEN al van harte bedankt voor de antwoorden.
Want zoals je het nu vermeld zitten de kinderen in de rookgassen. U weet het en laat dit begaan.
Er is natuurlijk een schouw voor de afvoer van de rookgassen. Dus die kinderen zitten niet in de rookgassen...AL herhaaldelijk aangedrongen op CO-melder...zolder is officieel geen slaapkamer..
Ik heb zelf 10 jaar gestudeerd op die zolder vlak naast die verwarmingsketel...nooit geen hinder van gehad...

Ik zal het risico op problemen (en rechtzaak) waarvoor oa JPV waarschuwt (cfr. ook de krantenartikels van JPV) niet nemen...wordt dus hoogstwaarschijnlijk een nieuw toestel...
ineens een deftige oplossing dus...en hun een radiator voorstellen op hun kosten (cfr. Mava)

Vind bij dit alles dat een huurder ook zijn verantwoordelijkheid zou mogen nemen:
. Zolder werd niet verhuurd als slaapkamer....
. Heb hem bij aanvang van de huur en nu 2 weken gelden ook nog eens dringend aangeraden een CO-melder te installeren...doet hij dus niet...
. Rookmelder hangt er wel omdat ik daar ben blijven op aandringen en dit in het contract staat...de rookmelders in huis gave tijdens mijn plaatsbezoek
allemaal een piep-geluid om de minuut (volgens mij teken van slechte batterij, huurder wist dit niet)...misschien heeft hij er wel vlug een oud batterijtje ingestoken vlak voor mijn plaatsbezoek...
. Huurder heeft de zijkanten van het dakraampje "geisoleerd" met handdoeken (tegen de tocht veronderstel ik)...plakt dus zelf de "ventilatie" af...
. Kiest ervoor om zelf zijn kinderen er te leggen...heeft ook het attest van onderhoud met opmerking ontvangen...
Je hebt al een nieuwe condensatie-ketel vanaf +/- 1000 euro
Een gewone ketel zou een 1700 euro kosten en een condensatieketel 2100 euro. Waar je die prijzen dus haalt weet ik niet. Je mag mij altijd adressen doormailen...
Hierbij komt dan nog wat toebehoren en aanpassingen aan schouw, wat het totaal op een 3000 euro zou brengen (heb wel nog geen definitieve offerte ontvangen...)

sloeberken

#18 , 20 mar 2015 09:44

Zolder werd niet verhuurd als slaapkamer....
Dit word door geen enkele wetgeving verboden. CO melder kan u niet verplichten, staat dit in het contract dan is dat nietig.
Verhuurder is verplicht om rookmelders te plaatsen, niet de huurder, huurder moet wel het onderhouden en op tijd nieuwe batterijen plaatsen.
Radiator plaatsen op hun kosten, dit zijn verhuurders kosten. Zijkanten van ramen zijn geen ventilatie gleuven.
...heeft ook het attest van onderhoud met opmerking ontvangen...
Wat voor opmerkingen staat in het attest van onderhoud.

Prijzen hangt af of het enkel CV is of combi CV + boiler.

Reclame

lucas123
Topic Starter

#19 , 20 mar 2015 09:59

Ik wil niemand iets verplichten. Enkel aanraden hun gezond verstand te gebruiken...via CO-melder, rookmelder en niet afsluiten van zijkanten raam...
Het attest komt van een erkend technicus. Is doorgemaild door huurder aan mij...
Het is geen combi. Er is een aparte warmwatertoestel beneden in het toilet. Misschien kunnen we daar ook over beginnen... :P

Maar over het betalen van de radiator op zolder door huurder. Ik mag hem toch voor de keuze stellen ?
Ofwel betaald hij die radiator ofwel verwarmt hij maar (op een dure manier) elektrisch met een bijzetvuurtje...
Huurders voeren toch wel meer grondige werken uit in een huurhuis...ik lees op dit forum dat ze op hun kosten
soms een hele keuken of badkamer installeren...Is het dan niet perfect legaal om hun (met VRIJE KEUZE) te laten betalen voor de radiator ?

sloeberken

#20 , 20 mar 2015 10:19

Er is een aparte warmwatertoestel beneden in het toilet. Misschien kunnen we daar ook over beginnen
Welk toestel, welke verluchting.

lucas123
Topic Starter

#21 , 27 mar 2015 09:20

Dat toestel voor warmwaterverwarming in het toilet beneden is een Juncker van 2002. Op mijn vraag aan de technicus ofdat er daar een probleem mee is, antwoord hij niet...ik veronderstel van niet dus...

Een condensatieketel voor CV kan hij niet plaatsen omdat er geen afvoer is (naar het riool zoals bv. bij een bad)...zal wel kloppen zeker...
Een Vaillant VU 282 (dus geen condens.) plaatsen kost ongeveer 3000 euro.
Een Vaillant VUW 282 (ook voor warm water dus) kost een 3300 euro.
Zijn dit correcte prijzen ?...
Lees op het internet ook dat vanaf september 2015 condens. ketels verplicht worden...zal wel enkel voor nieuwbouw zijn zeker...

Een Vaillant VUW plaatsen ipv VU zou het voordeel hebben dat er al een toestel staat voor warmwaterverwarming indien de warmwaterverwarming in het toilet beneden het zou begeven.

Alleee, jullie mogen hierop altijd reageren.

Voor wat betreft de andere vraag:
Maar over het betalen van de radiator op zolder door huurder. Ik mag hem toch voor de keuze stellen ?
Ofwel betaald hij die radiator ofwel verwarmt hij maar (op een dure manier) elektrisch met een bijzetvuurtje...
de forumleden mogen hierop nog altijd antwoorden...

sloeberken

#22 , 27 mar 2015 10:18

Die junker boiler mag niet in een badkamer of toilet opgesteld worden, daarom dat de technicus u geen antwoord geeft.

mava105
Juridisch actief: Nee

#23 , 27 mar 2015 15:59

Voor de afvoer van condenswater van een CV ketel bestaan er kleine verzamelbakken met pompje die het opgevangen water naar een hoger gelegen riool kunnen pompen. Dat zou dan geen probleem mogen vormen. Bij mijn zoon loopt dit gewoon in een groot PVC vat met een automatische pomp in.

KJ86

#24 , 27 mar 2015 22:51

Loodgieters verdienen belachelijk veel.
De ketel kost 1800 euro, dakdoorvoer + schoorsteen kost ongeveer 200 euro, de aansluitset en gaskraan+ waterdrukregelaar en wat buizen en koppelingen komt op 250 euro, modulerende thermostaat van vaillant heb je voor 150 euro. Totaal aan materiaal bedraagt 2400 euro, hierop krijgt de loodgieter 40 % korting. Dit komt op 960 euro + 600 euro aan werkuren. De loodgieter steek dus voor een klein dagje ( 6 à 7 uren) werken 1560 euro in zijn zak. Niet slecht voor iemand die maar tot 18 en soms zelf 16 naar school is geweest.

Voor de radiator op zolder kan ik u adviseren om het te vragen maar in alle waarschijnlijkheid zal de huurder niet akkoord gaan. Ze hebben over het algemeen een hekel aan investeren in iemand anders zijn woning. Het kan zelf zijn dat hij geschoffeerd is door het voorstel.

Terug naar “Huren”