beloftes worden niet nagekomen , ramen 1 j kapot

Jojoxoxo
Topic Starter

beloftes worden niet nagekomen , ramen 1 j kapot

#1 , 27 mar 2015 17:45

Mijn probleem gaat als volgt:

vorigjaar in januari 2014 hebben wij een huurcontract voor 3 j afgesloten in een duplex. Toen we hier de woonst eerst binnentraden werd ons getoond dat er enige problemen waren met de ramen,
er zijn nl. 9 ramen in de duplex waarvan er toen 2 niet open gingen omdat de hendels afgebroken waren door de vorige verhuurders. Naar ons lieten ze merken dat het geen goede / propere huurders waren en dat ze het waarschijnlijk ' zo kwam het over ' met opzet hadden gedaan. Na enkele tijd, hoe voorzichtig we er ook mee waren braken helaas bij ons ook 2 hendels af. Toen deden we de ontdekking dat het eigenlijk gewoon slijtage is. Het zijn een soort Velux ramen maar dan van en bedrijf van 20 j geleden die meteen failliet is gegaan.

Na enige correspondentie liet mijn verhuurder weten dat hij nieuwe ramen ging laten steken zodat we van dit probleem af waren. Dit liet hij weten in mei 2014 , toen ging hij er mee beginnen. Het spelletje begon al, 1 maand later nog steeds geen nieuws, want de firma die ze gingen nemen was in bouwverlof.

september/ oktober 2014 - zeker 8 firma's zijn langs geweest om '' offertes '' op te maken & te meten want het zijn ' ongewone maten '.
november 2014 gingen ze er mee starten, wij werden compleet niet geinformeerd dat die afspraak niet door ging.
-- de afspraak zou 1 week verzet worden --
1 week later -- ' oei , een probleem met een belangrijk onderdeel van de ramen die nog niet in de firma zijn geleverd '
-- zal voor volgende week zijn --
terug 1 week later -- ja er zijn papieren nog niet in orde met de huisbaas -- volgens de firma

Het zal voor december zijn.

December = geen nieuws.
en zo werden er al zeker 5 x afspraken gemaakt waarbij wij hier mooi thuis zitten te wachten en niemand komt opdagen.

Dus wij besloten van een aangetekende brief te schrijven waarin we vermelden dat we genoodzaakt zijn om de duplex in gebreke te laten stellen door de technische dienst.

Toen gingen ze plots wél een afspraak terug maken in februari . Hiervoor stuurde de huisbaas zelfs een aangetekende brief om het te bevestigen.

Echter kregen zij de week daarvoor een uitnodiging van de technische dienst om bij de ' schadeopname ' bij te zijn. Waardoor ze op hun tenen getrapt waren en de afspraak terug afzegde. Ik vraag mij af, mag dit zomaar zelfs na een aangetekende brief?

Nu zijn we weer een maand verder en in die maand heeft de huisbaas ons weer al 5 verschillende zaken wijsgemaakt

gesprek met de huisbaas

-- kunnen jullie zo snel mogelijk deze zaterdag vrij maken voor nog een laatste opmeting te doen met de firma die de ramen zal plaatsen zodat we zeker en vast de juiste maten hebben , ze zouden er dan volgende zaterdag meteen al aan beginnen --
wij : oké geen probleem kom maar langs
( huisbaas kwam langs )
wij vroegen aan de firma : en wanneer zou u dan zaterdag beginnen?
firma : tja dat zal nog niet voor meteen zijn, wij zullen u contacteren indien we de date weten.

2 weken later

huisbaas : kunnen jullie nog eens vrij maken want we gaan een andere firma laten komen voor de ramen op te meten?

hier reageren wij niet meer op . Wij zijn het echt kotsbeu. Dit is al de 10de keer dat ze een offerte maken ( ongeveer ) en telkens wordt onze privacy hiermee blootgesteld en moeten
wij hiervoor tijd maken. Ze hebben zogezegd al de ramen gekocht ook , komaan.. ik geloof er geen fluit van.

onze situatie zit zo :

Kamer 1 - kapotte hendels, geen isolatie, wind door het raam heen maar wel mini slotjes op geplaatst die niet deftig aansluiten
kamer 2 - raam is ok
keuken 2 ramen : 1 raam gaat niet open 2 de raam is ok
living 3 ramen : raam 1 is ok raam 2 gaat niet open raam 3 gaat niet dicht ( constant open dus , proberen aftapen met plakband .. lukt niet echt. )
slaapkamer 3 boven 2 ramen : 1 raam hebben ze dichtgevezen & ander raam geraakt niet dicht waardoor de kamer dus onbruikbaar is

U kan u voorstellen hoeveel energie hier verloren gaat , wetende dat wij op eletriciteit verwarmen en die bakken dus hele dagen afgeven aangezien er meer kou binnekomt dan dat de warmte blijft.
Een heel verhaal.. Tot hiertoe hebben we nog geen reactie gehad van de technische dienst. Wij willen graag verhuizen maar zijn dan ook gebonden aan de nodige boetes..

Wij weten echt niet meer wat te doen.. Mogen wij de huisbaas gewoon negeren tot we hier uit zijn? Hij dreigde zelfs al met het '' binnendringen met politie '' omdat we hem niet meer beantwoorden.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 27 mar 2015 17:51

tja, als je geen offertes/opmetingen laat maken... dan kan je achter uw ramen fluiten.

Ik heb 12 dakbedrijven aangeschreven voor een offerte voor mijn dak. 8 zijn er komen kijken.... van 3 heb ik een offerte ontvangen. Varierend van 17000€ tot 43000€

Nee, u mag uw huisbaas niet negeren. Zorgen dat hij geen herstellingen kan uitvoeren, kan u duur te staan komen.

Jojoxoxo
Topic Starter

#3 , 27 mar 2015 21:01

Euhm, hij heeft al 8 offertes laten opmaken, hij zegt niets over de firma's hij zegt gewoon altijd dat het in orde is en dat ze zullen beginnen met installeren op ' een datum ' en als het zover is belt hij ons gewoon af. Hij geeft geen firmanamen zodat we niets kunnen nakijken. Als hij zegt '' we hebben de ramen in ons bezit, alles is betaald '' Dan is het toch de bedoeling dat hij ze komt plaatsen en niet nog 30 offertes laat schrijven terwijl wij hier in een koud kot leven dat niet onderhouden wordt volgens mij?

We hebben een ander huis op het oog & daar hebben ze vandaag net dubbele beglazing in gezet . Terwijl wij nog niet eens getekend hebben en dat gewoon gevraagd hadden hé. Het kan echt wel snel gaan hoor. Het hoeft heus geen jaar 'n half te duren. Zeker als je weet hoeveel regenschade we hier al hebben opgelopen.. de parket komt omhoog, onze zetels kletsnat ..Helaas is dat huis pas voor in de zomer.

Reclame

bambipower

#4 , 27 mar 2015 21:04

Dus eigenlijk draait het er om dat je nu wil verhuizen.

Als u wil verhuizen zal je schadevergoeding moeten betalen aan je huisbaas. Wil je sneller uw ramen in orde, moet je je huisbaas voor het vredegerecht dagen.

Het zijn 2 zaken die niets met elkaar te maken hebben.

Jojoxoxo
Topic Starter

#5 , 27 mar 2015 21:11

wij willen niet verhuizen, wij voelen ons genoodzaakt te verhuizen. Als de ramen hier nu eens meteen in orde zouden geweest zijn , of toch allesinds voor de winter ( lol ) dan zouden we hier zeer graag nog verder gewoond hebben.

Het is voor ons echt meer dan duidelijk dat hij ons gewoon aan het lijntje houdt hoor..
Anders zeg je toch niet '' alles is betaald aan de firma & in orde '' , denk niet dat firma's hun 3 x na elkaar gaan laten betalen om dan plots niet te kunnen komen als ze een afspraak vastleggen hé?

Zij vonden het gewoon heel toepasselijk op hun rolletje dat ik de technische dienst had gebeld na hun aangetekende zending dat ze echt aan de werken gingen beginnen 23-27 februari.

Daardoor kregen zij terug een goeie reden om '' zogezegd '' alles te annuleren en ons de kosten door te rekenen. Terwijl dat ook weer leugens zijn want de werken hoefden helemaal niet geannuleerd te worden want wij belemmerde de firma in geen enkele wijze. Wij hadden verlof aangevraagd op het werk, al 3 x trouwens. Daar blijven ze er ook niet mee lachen hoor die denken al lang dat we aan het liegen zijn en excuses zoeken om verlof aan te vragen.

Wij moeten dus eigenlijk gewoon nog heel de tijd knikken en ons appartement open en bloot stellen voor jan en alleman zodat zij met onze voeten kunnen blijven spelen? Zo zit het dus als ik het goed begrijp, dat mag zomaar? Er zal dan toch eens een dag komen wanneer hij de ramen zal moeten repareren, denk niet dat hij het zal kunnen verhuren binnen 3 maand als we hier uit geraken :)

Het is de bedoeling dat we dus idd volgende maand onze opzeg doen en er in juli uitgaan zonder de 3 maand '' boete '' te betalen maar gwn blijven doorhuren als '' boete '' en dan 2 maand huur opleggen idd.

sloeberken

#6 , 27 mar 2015 22:12

Een huurcontact korte duur max 3 jaar is niet opzegbaar, noch door de huurder noch door verhuurder. Enkel als het in het huurcontract opgenomen is of met wederzijdse toestemming.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

KJ86

#7 , 27 mar 2015 22:58

Geduld is een schone deugd!

Jojoxoxo
Topic Starter

#8 , 28 mar 2015 09:17

Heb er met de huisbaas al over gesproken wat ik zou hoeven te doen als ik hier weg wil.

3 maand opzeg boete ( bewoond / niet bewoond )
2 maand huur boete

Weet dat we hier al 2000€ van onszelf hebben ingepompt, de frigo deed het niet, de verwarming deed het niet.. niets werd gemaakt, hebben alles zelf aangekocht om degelijk de winter kunnen door te brengen. Wij zijn 21/23 jaar, denk maar niet dat wij geld genoeg hebben om ' geduld ' te blijven uitoefenen hoor. Ik ben meerdere malen werkloos geweest door medische redenen, als je dan nog eens torenhoge energiefacturen toekrijgt. Het is gewoon niet doenbaar hoor.

Ik begrijp maar niet dat een huisbaas dit allemaal zomaar kan , iets in zogezegd '' perfecte '' staat verhuren om er dan achter te komen dat alles hier rot en kapot is.. Want we mochten ook niets testen toen we hier op ' bezoek ' kwamen, '' alles werkte deftig en we moesten daar maar vanuit gaan '' Ze waren toch zo vriendelijk en meegaand dat we er gewoon intrapte ..

bambipower

#9 , 28 mar 2015 09:23

tja, zoals ik al schreef.... Wil je sneller uw ramen in orde, moet je je huisbaas voor het vredegerecht dagen.

Als jij daar dan heel lang mee wacht, ligt het ook een beetje aan u :P

sloeberken

#10 , 28 mar 2015 10:57

Laat dit een les zijn voor de toekomst, voor je contract tekent alles goed nakijken. Mondelinge beloftes hebben geen bewijskracht, laat dit schriftelijk opnemen.
Bij gebreken steeds een AS sturen (bewijs) in plaats van telefoon.

Jojoxoxo
Topic Starter

#11 , 29 mar 2015 15:06

ja.. maar telkens ik dreig met zo iets te doen zoals vredegerecht, naar de technische dienst gaan.. zeggen ze hun afspraken met ons telkens weer af. Dus elke keer ik zo iets doe , ' kloten ' ze nos nog meer ..
We hebben alles al aangetekend verstuurd naar hen maarja.. Wij hebben niet het geld om nog advocaten en gerechtskosten te hoeven betalen..

Dit is idd een mooie les naar de toekomst toe. Het huis dat we op het oog hebben heeft vorig weekend al dubbele beglazing laten steken, daar zit het volgens mij allemaal veel beter :)

bambipower

#12 , 29 mar 2015 17:40

zie niet in waarom ze alles afzeggen als je dreigt met vredegerecht. Ze zouden zich dan juist moeten haasten...

Vredegerecht kost niets en hoef je geen advokaat voor.

Jojoxoxo
Topic Starter

#13 , 01 apr 2015 13:18

ja dat vonden wij dus ook heel vreemd!! Wij hebben net de brief ontvangen dat er tijdens het ' woningonderzoek geoordeeld is dat de woning niet voldoet aan de vereisten van stabiliteit,bouwfysica en veiligheid. Aangezien de woning een eindscore van 15 punten of meer behaald heeft, in dit geval 18 punten, werd het advies verstrekt om de woning ongeschikt te verklaren. Als de woning ongeschikt wordt verklaard, betekent dit dat ze opgenomen zal worden in de inventaris van leegstand en verkrotting. Als u hulp wilt bij het zoeken naar een nieuwe woning, kunt u contact opnemen met de dienst huisvesting op het nr.... '

Ondertekend door het collega van burgemeester en schepenen.

____

Ik vind de brief een beetje onduidelijk, in de bijlagen die erbij zitten die ' advies inzake ongeschiktheid ' heeft ingevuld sztaat er dus ook dat de woning in aanmerking komt voor een ongeschiktverklaring door de burgemeester.

Ik vraag me nu af of dat nog moet verklaard worden, of is het nu eigenlijk via deze weg ongeschikt verklaard?

Betekend dit dan dat wij zonder kosten mogen verhuizen of moeten wij nog steeds de boetes betalen?

Alvast bedankt

bambipower

#14 , 01 apr 2015 13:21

wanneer is het woningonderzoek gebeurd?

In veel gevallen, krijgt de verhuurder een termijn om de gebreken te herstellen of op te lossen.

sloeberken

#15 , 01 apr 2015 13:59

Enkel de burgemeester kan een woning op zijn grondgebied ongeschikt/onbewoonbaar verklaren, hij heeft daar 3 maand de tijd voor. Huurcontract kan je via de vrederechter laten ontbinden, indien er een voldoende rede voor is.

Terug naar “Huren”