Hallo, hier even in 't kort mijn verhaal :
Een zestal jaren terug kwam mijn vader schielijk te overlijden. Er kwam toen aan het licht dat mijn moeder voor de helft eigenaar werd en voor de andere helft had zij het vruchtgebruik. Tijdens de regeling van de begrafenis werd mijn 3-jarige dochter uitgescholden voor bastaard. Mijn ex kwam op de doodsbrief en niet mijn vriendin (nu echtgenote) waarmee ik toen al 7 jaar samen was. Een kadertje van ons (partner, onze gezamenlijke dochter en haar kids) werd verwijderd van het graf van mijn vader.... Hij was diegene die de familie samenhield. Ik besliste toen dat ik niks meer met hen wou te maken hebben.
Een tijdje geleden werd ik door één van mijn broers gecontacteerd dat ze (mijn moeder, mijn andere broer en mijn zus) mijn handtekening nodig hadden omdat de ouderlijke woning zou verkocht worden. Ik vroeg me toen af of dit zo maar kon : blijkbaar niet. Ik ging dus niet akkoord.
Een paar weken later ontving ik een schrijven van een advocaat. Dit schrijven hield in dat mijn moeder (76j) mij via de RB wou dwingen tot een verkoop omdat ze geld nodig had om een serviceflat te bekostigen.
Kan ik van haar eisen dat ze, ipv verkopen, de woning verhuurt??
Indien ik akkoord ga met een verkoop van bijv 200,000 komt de helft sowieso haar toe.
Nu komen we to the point : Iedereen in het dorp weet dat ze 'een gat in haar hand heeft'. Ik weet ook dat ze door schenkingen mijn broers en zus zal bevoordelen en haar helft zal verdelen.
Hoe kan ik voorkomen dat dit zal gebeuren? Kan ik mijn erfdeel opvragen? Hoe kan ik transparantie bekomen op de uitgaven van mijn moeder?
Alle reakties zijn welkom !
Thanks !