Doorverkoop btw?

Tim88
Topic Starter

Doorverkoop btw?

#1 , 29 mar 2015 23:09

Een eenmanszaak dat als economische activiteit pc en netwerken doet, koopt op naam van de eenmanszaak bij zijn groothandelaar geen pc-onderdelen maar een waterboiler. De groothandelaar verkoopt dus ook elektronische toestellen. De boiler wordt dan doorverkocht aan een andere vennootschap zonder winst.
1)Zijn bij de aankoop de btw en de kosten aftrekbaar (ondanks niet echt economische activiteit van de eenmanszaak) en verkoopfactuur met btw? Het bedrag op beide facturen zijn gelijk. Kan men dit beschouwen als een soort doorverkoop?
2)Of moet de eenmanszaak geen btw en geen kosten aftrekken (geen economische activiteit) en beschouwen als een privé-aankoop. Wel nog opnemen in de btw-aangifte aangezien de factuur op de eenmanszaak staat. De verkoop wordt ook een privé-factuur, niet op naam van de eenmanszaak, en dus geen btw en geen inkomsten aangeven.
Of 3) iets anders?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
berenod

#2 , 30 mar 2015 05:02

Rare vraag, waarom zou je iets kopen en zonder winst doorverkopen aan een andere zaak? Dan kan toch evengoed die andere zaak dat item rechtstreeks kopen?

Of het al dan niet uw economische activiteit is wordt niet naar gekeken. De Nacebel codes zijn er enkel ter informatie, met uitzondering in het geval er beroepskennis moet aangetoond worden voor een bepaalde activiteit.

U wordt verondersteld zaken te doen om winst te maken, maar de occasionele nuloperatie (kan promotie zijn, klantenbinding,...) is perfect toegelaten. Je kan ook iets kopen voor een klant, de klant haakt af en dan zonder winst het item doorverkopen aan een andere handelaar om er vanaf te zijn.

Dus de twee handelaars verwerken de btw in hun boekhoudingen / aangiften.

LeenW

#3 , 30 mar 2015 10:11

Komt uiteindelijk op hetzelfde neer, maar idd alles met btw.

Reclame

Tim88
Topic Starter

#4 , 30 mar 2015 13:11

Bedankt voor de reacties en de duidelijke uitleg!

Pieter6

#5 , 30 mar 2015 22:35

Rare vraag, waarom zou je iets kopen en zonder winst doorverkopen aan een andere zaak? Dan kan toch evengoed die andere zaak dat item rechtstreeks kopen?
Stel, ik koop enorm veel aan bij groothandel X, ik heb dus een mooie korting (bv. 20%). Mijn kennis, die een nieuwe vennootschap opricht, heeft een nieuwe boiler nodig. Als hij wil bestellen bij X, kost hem dat 100% van de normale verkoopprijs. Via mijn vennootschap kan ik deze aankopen aan 80% van deze prijs :). Mijn kennis krijgt hem dus via mij voor slechts 80% vd normale prijs.

polk

#6 , 31 mar 2015 08:59

Op vlak van btw misschien geen probleem, maar op vlak van directe belastingen kan u belast worden op een 'abnormaal en goedgunstig voordeel'. Zie bvb http://www.bibf.be/Uploads/Documents/doc_2307.pdf" onclick="window.open(this.href);return false;

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”