Garage aanbouwen aan open bebouwing

vdhl
Topic Starter

Garage aanbouwen aan open bebouwing

#1 , 03 jun 2008 13:16

Wij wonen in een open bebouwing en stuk grond naast ons is nu te koop als bouwgrond. Er was ons nochtans gezegd dat dit stuk te smal was om op te bouwen! :evil:
In de verkavelingsaanvraag staat dat zij aan onze stalling (staat op de grens) een garage mogen aanbouwen mits goedkeuring van de eigenaar (wij dus). Moeten wij hiermee akkoord gaan? En kunnen wij hiervoor een vergoeding vragen? Zo ja, zijn hier bepaalde richtlijnen over?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
roadie

#2 , 03 jun 2008 15:58

Aangezien uw muur op de scheidingslijn werd gezet, noemen we dit 'te paard'. Voor een scheidingsmuur gelden regels: geen spouwmuur, niet afgewerkte gevelsteen enz. Indien uw buur gebruik wil maken van uw scheidingsmuur zal hiervoor een passende vergoeding te betalen zijn. Dit alles kan minnelijk bvb met archtitect.

Efjoma

#3 , 03 jun 2008 16:03

Is er een verkavelingsaanvraag of een verkavelingsvergunning?

Reclame

vdhl
Topic Starter

#4 , 03 jun 2008 17:19

er is volgens mij een verkavelingsvergunning. Maakt dat iets uit?

Efjoma

#5 , 03 jun 2008 19:27

Een verkavelingsaanvraag moet nog behandeld worden en je zal als gebuur verwittigd worden. Je hebt dan 30 dagen de tijd om de plannen op de gemeente te gaan inzien en je kan bezwaar indienen. Een verkavelingsvergunning zal aangeven hoe gebouwd moet worden. Normaal hangt dat niet meer af van een goedkeuring van de buren. Zij hebben immers de kans gehad om bezwaar in te dienen. Misschien staat de muur van de stalling niet te paard, maar vormt zij de scheiding doch volledig op uw grond. Dan kunt U weigeren dat de buur uw muur gebruikt. Enkel indien de muur te paard staat kan hij eisen de muur te gebruiken mits een vergoeding. Indien de buur de muur van de stalling niet gebruikt moet hij geen vergoeding betalen.

vdhl
Topic Starter

#6 , 04 jun 2008 09:46

het betreft effectief een verkavelingsvergunning, maar er staat specifiek vermeld dat er enkel kan worden aangebouwd tegen de perceelgrens mits akkoord van de eigenaar. En wat is "te paard"?

roadie

#7 , 04 jun 2008 10:35

Volgens hetgeen ik gelezen heb uit het voorgaande heeft vdhl duidelijk vermeld ...dat zij aan onze stalling (staat op de grens)....

Het betreft dus een gemeenschappelijke scheidingsmuur, zodoende verwijs ik naar mijn antwoord dd 03/06

vdhl
Topic Starter

#8 , 04 jun 2008 10:43

voor alle duidelijkheid, de muur van onze stalling staat volledig op onze grond, dus ik neem aan dat dit niet te paard is!?

roadie

#9 , 04 jun 2008 10:54

Inderdaad dit is dan niet "te paard". Gelieve wel te noteren dat er over scheidingsmuren al meer geschreven en gevonnist is, dan over gelijk welk ander artikel.
Ik heb weet van een volgend vonnis: het gebouw van de buurman stond op zijn grond, tegen de perceelsgrens aan. De nevenbuur heeft verkregen dat, indien hij ooit van een scheidingsmuur wilde gebruik maken, de buur van zijn muur een scheidingsmuur diende te maken. Dit gebeurde natuurlijk mits beztaling van een vergoeding.
De wet zegt nergens dat u VERPLICHT bent om een scheidingsmuur te bouwen, maar wel om er één te maken indien dit wordt gevraagd.

vdhl
Topic Starter

#10 , 04 jun 2008 11:13

Ik snap het niet goed. Wij hebben het huis 6 jaar geleden gekocht als open bebouwing (huis dateert van 1952). Hoe kan er dan sprake zijn van een scheidingsmuur? En in welke grootorde bedraagt deze vergoeding?

Efjoma

#11 , 04 jun 2008 12:19

De muur staat dus niet op de scheiding, maar vormt de scheiding. U kunt uw buur niet verplichten gebruik te maken van uw muur. Wanneer uw buur op geen enkele wijze uw muur gebruikt is de kans op een vergoeding zeer klein.

Efjoma

#12 , 04 jun 2008 12:29

Ik vermoed dat uw goedkeuring waarop de verkavelingvergunning wijst enkel te maken heeft met het gemeen maken van de muur. U zou dus uw gebuur kunnen verplichten een eigen muur te bouwen onafhankelijk van de uwe.

Terug naar “Archief”