co - ouderschap

blieps
Topic Starter

co - ouderschap

#1 , 03 apr 2015 10:01

een vraagje ...

ik ben al een jaar of 6 uit elkaar met mijn ex partner . heb een dochter van 9 .. mijn dochter verblijft om de twee weken lange weekends bij mij .. bv van woensdag of donderdag tot maandag ochtend of dinsdag ...
een uitgelopen weekendregeling dus ..
na de relatie met de moeder van mijn dochter ben ik drie jaar samengeweest met iemand met borderline .. ik kon deze problematiek niet dragen en ben ook hiermee moeten stoppen ..
Nu zit ik sinds bijna een jaar in een stabiele toffe relatie . met drie extra kinderen ..
aangezien het stabiel is heb ik de vraag gesteld voor co ouderschap .. maar dit is geweigerd door mijn ex partner . ikzelf werk snachts in een voorziening bijzondere jeugdzorg. dit wil zeggen dat ik 15 nachten werk op een maand in blokken van 5, maximum ..

wat zijn mijn kansen , kan co ouderschap geweigerd worden omdat ik snachts werk ?? hier is altijd thuis snachts ..

vraag 2

sinds de scheiding betaal ik alimentatie aan mijn ex partner ... ook de schoolkosten de helft van de dokter etc ..
maar ik betaal ook de helft van naschoolse opvang omdat mijn ex partner laat werkt ... ik heb dit altijd een beetje als een gedeelde verantwoordelijkheid bekeken (opvang voor de dochter) maar is dit wel de bedoeling dat ik dat mee betaal ..?

groet

r

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
VDG2

#2 , 03 apr 2015 10:29

Dag blieps,

wat betreft vraag 1. Mijn vriend werkt in een volcontinu systeem (7 nachten, 7 vroeges, 7 lates) en heeft een week-week regeling voor de kinderen. Bij ons is het (na veel discussiëren) gelukt om alles onderling te regelen en dit dan te laten bekrachtigen door de rechter. Het is dus niet de rechter die heeft beslist maar wijzelf.
Dat gezegd zijnde moet je jezelf eerst volgende vraag stellen: Stel dat er onverwachts een eind komt aan uw relatie en je zit in een week-week systeem, waar ga je heen met uw dochter? Op dat ogenblik zal je 's nachts werken en zal je (snel) in opvang moeten voorzien. Wees er maar zeker van dat deze vraag zal gesteld worden in de rechtbank, of dat uw ex dit als argument zal aanhalen contra een week-week regeling.
Het is moeilijk als je voor de opvang volledig afhankelijk bent van de nieuwe partner. Je zou dus eerst een back-up moeten voorzien (nachtopvang, babysit, uw ouders?) zodat dit al geen argument kan zijn.
Ploegenarbeid is in mijn ogen op zich geen bezwaar om een week-week regeling te voorzien, voor zover je er goed over nadenkt en voldoende maatregelen treft om in opvang te voorzien. (dus (groot)ouders, tante's, nonkels, nachtopvang, babysit, enz.) Zorg dat je kan aantonen dat je zonder probleem in opvang kan voorzien. Bovendien heb je enkel de nacht, wat wil zeggen dat tijdens deze uren je dochter sowieso zal slapen. Het argument dat je te weinig tijd zal kunnen spenderen (zoals bij andere ploegenregelingen) is dus ook al van tafel geveegd.
Veel succes.

eylis

#3 , 03 apr 2015 10:43

verblijfsco-ouderschap (en niet co-ouderschap, want dat heeft u sowieso standaard al) wordt tegenwoordig door de rechter toegestaan als één van de ouders er om vraagt. Als hioj/zij dit weigert moet dit met deugedelijke redenen geargumenteerd worden. Uw kansen zien er goed uit. Uw dochter heeft een leeftijd (niet te jong en niet in de pubertijd) waar indeaal overgestapt kan worden naart een 50/50 % verblijf, zonodig met een overgangsfase. U heeft sedert een jaar een stabiele relatie en woont (wettelijk?) samen. Uw partner engageert zich om samen met u de kinderen op te voeden. Uw werkregime kan NIET als reden ingeroepen worden om het verblijfsco-ouderschap te weigeren. Om de eenvoudige reden dat dit uw oganisatie van uw eigen huishouden is en u zelf oplossingen kan zoeken als er zich een probleem voordoet. Argeumentatie van VGG is dus niet van kracht. Immers. Stel dat u nog samen zou zijn met uw vorige partner en u zou plots weduwenaar worden. Dan haalt het geen rechter in zij n hoofd uw kinderen te plaatsen in een pleeggezin omdat u, in nachtschifts werkt. Dat zijn dus problemen die u zelf oplost als ze zich aandienen. En strikt genomen heeft niemand daar zaken mee om u vooraf te gaan bevragen of u dat wel kan. Laat dit aan uw ex weten. Dat een verblijfsc-ouderschap eerder wél dan niet toegestaan zal worden. Dat als er een rechtszaak van moet komen dat aan beide partijen geld, tijd en energie zal kosten. Dat een vuile-was-operatie om het verblijfsco-ouderschap te verhinderen door rechters meestal doorprikt wordt eerder uitmond in het toestaan van het 50/50 verblijf. Ze heeft er alle belang mee om hier samen akkoord over te geraken en dit akkoord simpelweg door de rechtbank te laten homologiseren.

Reclame

duma

#4 , 03 apr 2015 11:16

Ook argument in uw voordeel misschien: u heeft de kinderen nu ook al méér dan een weekend op twee en gaat dan ook soms 's nachts werken? Dan bestaat die situatie dus al geruime tijd zonder dat uw ex daar een punt van maakte. Waarom zou het dat dan nu wel zijn?

VDG2

#5 , 03 apr 2015 11:30

Eylis, ik sta volledig achter uw woorden. Maar los van het feit of een rechter dit al dan niet als argument zal aanzien zal de tegenpartij dit wel aanhalen als het voor de rechtbank komt. Indien hij op voorhand nadenkt over een back-up zal hij in de rechtbank ook onmiddellijk weerwoord kunnen geven. Daarmee toont hij aan dat hij niet over één nacht ijs is gegaan om voor verblijfsco-ouderschap te gaan. Dat hij er goed over nagedacht heeft.

Daarnaast zijn mijn woorden eerder bedoeld als praktische tips aan de topicstarter. Wij zitten hier in eenzelfde situatie (ik ben de nieuwe partner) en wij hebben vooraf heel goed nagedacht over hoe mijn partner (de vader) het 'opvangprobleem' zou aanpakken als ik er niet zou zijn. Kwestie van goed voorbereid te zijn!
Stel dat ik er onverwacht vandoor ga of ernstig ziek word of wat dan ook, wel in dat geval weten wij nu al hoe we de opvang voor de kindjes gaan aanpakken. En dat is geruststellend. Zie het dus eerder als een praktische raadgeving en niet als een contra-indicatie tegen verblijfsco-ouderschap (zoals ik zelf aangaf, volgens mij is ploegenarbeid inderdaad geen bezwaar).

Eylis heeft een punt dat een rechtszaak enkel veel geld, tijd en energie zal kosten en dat de kans groot is dat een rechter hier verblijfsco-ouderschap zal toestaan. Maak dat maar duidelijk aan uw ex.

ddanck
Contacteer: Website

#6 , 03 apr 2015 12:12

Beste

om op uw andere vraag te antwoorden, wanneer u om een verblijfsco-ouderschap verzoekt, kan u ook vragen af te stappen van de onderhoudsverplichting. Uw dochter zal immers evenveel tijd bij beide ouders doorbrengen.
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

blieps
Topic Starter

#7 , 03 apr 2015 12:42

duma , waarom ze er een punt van maakt ??
omdat ze zegt dat ze toegiften doet .. dus het is een toegift van haar dat ik af en toe mijn dochter wat langer kan hebben .. raar woord als het om je dochter gaat ... Ze maakt er ook een punt van omdat ze een gesprek heeft gedaan met de dochter omtrent co ouderschap ... de dochter had twijfelachtig gereageerd en dat was voor haar dan de reden om het te weigeren .. als opvoeder zijnde kan ik wel inschatten dat een kind van 9, die al 6 jaar deze situatie gewend is moet wennen aan het idee .. was ook niet de bedoeling om het gelijk door te voeren maar het kind eerst warm te maken en stelselmatig over te stappen op de andere regeling... ik veronderstel dat het feit dat ze hier soms langer verblijft op een rechtbank ook in mijn voordeel speelt ??

duma

#8 , 03 apr 2015 12:48

Heb je daar bewijs van?
Is er momenteel eigenlijk een regeling? (vonnis? EOT?)

eylis

#9 , 03 apr 2015 15:33

Tijd dat je ex eens de huidige wetgeving leest mbt ouderschap. Opvoeding en omgang ids géén exclusief recht meer van de moeder....Enne je mag aan de moeder ook melden dat als ze aan de dochter vraagt of ze nog alle dagen naar school wil en ze reageert er"twijfelachtig" op, of ze het kind dan ook van school afhaalt....

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#10 , 07 apr 2015 11:59

Trouwens voorzie in de regeling dat u in blokken van 5 's nachts werkt en dat eventueel de 50/50 regeling daar aangepast aan wordt.
Heb dat steeds als raad gegeven aan collega's die in een wisselend shift systeem stonden ... dus bij wisselen van systeem (jaarlijks) ook wisselen van (toen nog bezoekregeling) aanpassing van bezoekrecht.
Op dit ogenblik nu ja al een jaar of zeven is de standaard regeling co-gezagsouderschap dat wil zeggen dat u beiden en samen beslist.
Uw kinderen hebben geen beslissingsrecht.
Het is gezien het tegenstelbaar moet zijn tgo derden steeds een rechter die uw overeenkomst of de vraag bij geen overeenkomst in een vonnis zal gieten.
Men moet al met zeer zware argumenten afkomen om regelingen die meer naar 50/50 gaan te weigeren.

Terug naar “Echtscheiding”