Vraag over geërfd huis

Lola_VL
Topic Starter

Vraag over geërfd huis

#1 , 04 apr 2015 10:23

Mijn ouders hebben in de jaren '80 hun huis gebouwd vlak naast het huis van mijn oma. Er is een gemeenschappelijke oprit en ook de binnenkoer is gemeenschappelijk. Het huisje van mijn oma is erg oud, gedeeltelijk nog bestaande uit leem en het dateert van de 18de eeuw. Nu is mijn oma enkele maanden geleden overleden en mijn ouders weten niet goed wat te doen met het huis. Verhuren zien ze niet echt zitten, het huis is te oud en absoluut niet uitgerust naar moderne standaard, er is bijvoorbeeld geen bad of douche, er is nog een pomp met put in plaats van een kraan, toilet is buiten en is nog zo'n houten plank met een gat in boven een beerput. Ook zou een eventuele huurder dan zo goed als samen moeten wonen met mijn ouders aangezien de tuin en koer gemeenschappelijk zijn. Afbreken willen ze om emotionele redenen (nog) niet doen. Maar moet je dan leegstand betalen op zo'n huis? Als tweede verblijf laten registreren is ook nogal gek aangezien het huis op hun hof staat en eigenlijk niet meer bewoonbaar is. Wat zijn hun opties? Bedankt!

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
mava105
Juridisch actief: Nee

#2 , 04 apr 2015 11:00

Denk niet dat het ooit nog verhuurd zal mogen worden door gebrek aan de meest elementaire sanitaire voorzieningen, om dan nog maar te zwijgen over de andere zaken zoals elektrische installatie enz...
Afbreken zal waarschijnlijk veel goedkoper worden dan renoveren, en je kan er een mooie tuin van maken.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 04 apr 2015 21:34

Erfgoed...gebouw in leem?????

Reclame

MissChilli

#4 , 05 apr 2015 23:20

Inderdaad erfgoed contacteren.
Gezien het bouwjaar is het goed mogelijk dat het opgenomen is in de inventaris onroerend erfgoed. Wat niet wil zeggen dat het een beschermd gebouw is maar mogelijks wel waardevol en van historische waarde.

Terug naar “Andere”