donor/vader eist kind op.

nachtraaf
Topic Starter

donor/vader eist kind op.

#1 , 05 apr 2015 01:10

Hallo,
Mijn dochter hoorde op haar 18 jaar dat ze waarschijnlijk geen kinderen kon krijgen , arts zei echter dat ze niet mocht wanhopen want dat er misschien oplossing zou zijn tegen zij aan kids toe was. jaren is ze in behandeling geweest in vertiliteits kliniek. op zeker moment stond ze boven aan de lijst voor een donor eitje maar moest ze nog wel sperma vinden. in haar leven hadden reeds 2 mannen dat aanbod gedaan. uiteindelijk koos ze de donor die reeds 3 donor kinderen heeft. De afspraak was geen rechten geen plichten. Het eerste geinplanteert bevrucht eitje had tot ieders grote vreugde zich goed genesteld. tijdens haar zwangerschap heeft ze haar huidige vriend leren kennen , waar ze met de tijd een echt gezin wilt met vormen en die nu ook reeds belangrijke plaats in haar leven heeft , en ook in het leven van mijn bijna 3 jarige kleindochter. De mannelijke donor die natuurlijk ook op de hoogte was van de zwangerschap , lichte zijn ouders in , en die wilden niets liever dan grootouders zijn. mits wij zelf geen familie meer hebben leek dat leuk , zo kon de kleine meid ook nichtjes , neefjes , tantes en nonkels hebben. En had ze zo ook de mogelijkheid haar biologische vader te leren kennen. Nu is die peuter zo'n tof leuk , mooi , braaf, lief kind dat hij steeds meer tijd met haar wou doorbrengen. Mijn dochter wou niet moeilijk doen en van de" geen rechten , geen plichten" afspraak was geen bewijs. Er volgende een gesprek ,met advocaten en kwamen tot een onderlingen overeenkomst. elke woensdag mag de bio vader de klein van school halen en om 19 uur terug brengen en om de 2 weken een zaterdag van 9 tot 19 h. hij zou ook 100€ alimentatie moeten betalen aan mijn dochter en 100€ op een rekening voor het kind om in de toekomst extra's met te betalen. tot op heden heeft hij op nog geen € gegeven. Vandaag heeft hij echter de klein niet terug naar huis gebracht en heeft mijn dochter haar kind daar met de politie moeten buiten halen. Die wilden haar eerst zelfs niet helpen , maar zo rap laat die haar niet afscheppen. Hoe moet het nu verder?? Duurt het lang voor je zoiets kan laten voorkomen.? uiteindelijk heeft hij enkel wat zaad in een potteke gegeven en legt nu zo'n druk op het jonge gezinnetje dat mijn kind er maagzweer van heeft gekregen.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
eylis

#2 , 05 apr 2015 11:55

Wat ik totoaal niet begrijp is dat de zaaddonor BEKEND is. In een fertiliteitskliniek waar met donoreitjes en donorsperma ivf wordt toegepast, wordt aan de ontvangstmoeder NOOIT bekend van wie het materiaal komt. Maar goed, misschien heeft u niet alle info en heeft ze de donorvader zelf uit haar vriendenkring uitgekozen. Als ik het goed begrijp heeft die biologische vader het kind NIET erkend. Dan kan hij ook geen wettelijke vaderrechten laten gelden op je kleindochter. Dat hij dus af en toe het kind kan zien is al een grote tegemoetkoming. Maar dat hij alimentatie moet betalen is in feite een kromme redenering, want gebaseerd op ...Geen enkel wettelijke plicht of recht. Hij is immers de vader niet. Dus dat heeft hij goed gesnapt en daarom betaalt hij niet. De fout van in het begin was dat de donor gekend was en dat jullie de opbouw van familiecontacten hebben aangemoedigd. Nu heeft hij een punt om alsnog het vaderschap op te eisen. (DNA-test en de hele rimram) Het beste dat uw dochter op dit ogenblik kan doen is dat ze met haar vriend de procedure opstart om hem als vader te erkennen. Dat kan nog steeds, want niemand van de officiele autoriteiten WEET wie de officiele vader is, omdat er eenvoudigweg geen officiele vader is op dit ogenblik. Dus eerst kind erkennen en dan verder zien wat er gebeurt. De donorvader mag in geen geval het kind bij zich houden na een bezoek. De politie moest dit weten. Want op dit ogenblik heeft alleen de mama het wettelijk ouderschap en de bevoegdheid om te bepalen waar het kind is op welk ogenblik. En binnenkort, als de mama en haar vriend dit aanvatten, haar vriend de wettelijke papa.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 05 apr 2015 23:18

Erkennen
Huwen en adopteren.

Reclame

duma

#4 , 07 apr 2015 08:57

Doen wat eylis zegt: zorgen dat het kind een wettelijke vader heeft.
Gezien het feit dat de bio-vader al langer dan een jaar weet dat hij de vader is en geen actie ondernam en je vriend al die tijd de rol van vader op zich neemt en dus bezit van staat heeft, kan ja daar mee wegkomen.
Stop wel onmiddellijk al het contact met de donor en laat hem niets meer wezen dan dat: zaaddonor. Je hebt jezelf (serieus) in de problemen gewerkt door hem toch als vader te aanzien en hem een deel van die rol te geven.

curieuzeneuzevraag: Tegen wie zegt ze papa?

Terug naar “Echtscheiding”