Hoederecht bij vader - wat bij overlijden vader

stiefmama1967
Topic Starter

Hoederecht bij vader - wat bij overlijden vader

#1 , 05 jun 2008 15:12

Om even kort onze situatie te schetsen, wij krijgen binnenkort het hoederecht over de kinderen van mijn vriend, kinderen zitten nu bij hun moeder en hun stiefvader, hun stiefvader heeft een zwaar drankprobleem, heeft ook al in de gevangenis gezeten en slaat ook de kinderen + zware verwaarlozing komt er ook nog eens bij. Stiefvader zegt tegen de kinderen, tegen iedereen op café en zelfs tegen mijn vriend dat hij mijn vriend gaat vermoorden indien de kinderen bij hen worden weggehaald en dat hij daar gerust voor in de bak wil gaan zitten want hij kent die toch al van binnen en van buiten. Politie is reeds op de hoogte van deze bedreigingen.

Nu was mijn vraag, wat indien er toch iets met mijn vriend gebeurd, wij zijn niet getrouwd maar wonen wel feitelijk samen. Kunnen de kinderen bij mij blijven of moeten ze dan terug naar de moeder? Mijn vriend wil natuurlijk dat ze bij mij zouden blijven. Moet dit via een testament gaan of moeten wij trouwen?

Weet iemand wat we moeten doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Rebel-with-a-cause

#2 , 05 jun 2008 16:27

Als één van de ouders overlijdt, worden de kinderen bijna altijd toegewxezen aan de andere ouder. Dit is namelijk het bloedverwantschap.

Kelly T

#3 , 07 jun 2008 14:48

Om er even op in te pikken.
Ik zit in ongeveer dezelfde situatie.
Ik zal het even kort uitleggen.
Mijn ouders zijn al gescheiden sinds ik 9 jaar was (ik wordt binnenkort 18)
sinds 2004 heb ik geen enkel contact meer met mijn vader. Ik wil hem zelf niet meer kennen.
Ik heb nog een zus van 12.
Mijn moeder die woont ook offcieel samen met mijn stiefvader (die ik meer als mijn eigen vader beschouw)
Ik weet dat als mijn moeder overlijd, dat ik mag kiezen waar ik woon omdat ik bijna meerderjarig ben.
Maar wat gebeurd er met mijn zus?
Als ik tegen dan een eigen plaats heb om te wonen, wil ik wel voor haar zorgen. Dat is het minste wat ik kan doen.
En anders zou ik graag hebben dat zij bij onze stiefvader blijft. (Ik weet dat mijn moeder en mijn zus dit ook willen)
Kan mijn biologische vader daar veel aan veranderen mocht mijn moeder in haar testament zetten dat ze wil dat haar kinderen bij mijn stiefvader blijven na haar dood?

Reclame

Terug naar “Echtscheiding”