Co ouderschap

Qbek
Topic Starter

Co ouderschap

#1 , 08 apr 2015 15:10

Ik vraag Co-ouderschap aan voor m'n oudste zoon.
M'n ex staat daat weigerachtig over zonder reden te meer.Er komt een sociaal onderzoek die zeer positief uitdraait.
Nu binnenkort komt daaromtrent een zitting over,mn ex vraagt en proefperiode aan.
Ik wil dit niet voor meerdere redens.
Kan een rechter een proefperiode uitspreken zonder bijgaande reden?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
duma

#2 , 09 apr 2015 08:02

U heeft al co-ouderschap, wat u bedoelt is waarschijnlijk bilocatie, ook gekend als verblijfsco-ouderschap.

Bij ons vroeg de ex ook een proefperiode, zonder reden. Onze advocate heeft zich daar tegen verzet en er is geen proefperiode gekomen.
Ons argument was dat de tijd dat papa en mama elkaar in de rechtbank moeten tegenkomen best zo kort mogelijk gehouden wordt zodat er terug gewerkt kan worden aan de opbouw van de ouder-relatie.
De rechter ging daar in mee en zag geen argument om die proefperiode dan wel toe te kennen.

Maar het kan dus wel.
Op zich is dat ook geen ramp, want als alles goed verloopt, is die verschijning na de proefperiode een non-feit.

Qbek
Topic Starter

#3 , 20 apr 2015 15:09

De rechter is er niet me akkoord gegaan.
Er is een proefperiode van 3 maand,meer de reden omdat er geen communicatie is tussen de ouders.
Het "waarom" dat er geen communicatie is liet de rechter terzijde.....

Reclame

duma

#4 , 20 apr 2015 15:33

Tip: Start zélf met een heen-en-weer boekje en maak er een punt van om daar steeds zelf in te schrijven.

De belangrijkze dingen vertel je natuurlijk ook tijdens de wissel, maar in het boekje kan je ook schrijven over (mijn vben komen vanuit kleuterstandpunt :)):
- leuke dingen die het kind deed in jouw week, zodat de andere ouder mee kan praten als het kind erover begint.
- minder aangename dingen (gevallen, veel ruzie met ander kindje op school)
- iets dat de juf vertelde (bij kleuters dan vooral) of iets over school (slechte punten voor dat vak, niet goed geleerd voor dat vak, ...)
- dat hij/zij neit naar de turnles kon, want ....
- iets waar je je zorgen om maakt (sinds donderdag last van zware verkoudheid en lijkt niet te beteren)
- praktische zaken (ik zou dan graag wisselen, op 25/06 is er een verjaardagsfeestje, ...)

Je kan het boekje dan beginnen met een kleine uitleg waarom je het boekje begint. Wel positief blijven uiteraard.
Dingen zoals 'er gebeurt veel in een week en je kan niet alles vertellen tijdens de wissel of iets wordt vergeten.

Qbek
Topic Starter

#5 , 21 apr 2015 21:30

@Duma:bedankt

Maar ik zal me erbij neerleggen,ik heb er effe genoeg van.
In 2 jaar tijd heb ik al 8 keer gezeteld voor een rechter en daarbij heb ik teveel aan blunders gezien dat niet echt bijdragen aan "het beste voor de kinderen".
Laat ik mezelf even verduidelijken met 1 vb;
M'n ex geeft de kinderen, tegen het vonnis in, niet mee.Politie erbij gehaald die alles op papier gezet heeft.
De rechter gaat daar zelfs niet op in...
Soms is het gezond verstand ver zoeken,daarbij moet je niet geleerd zijn om te zien dat er "ouders" met "slechte" bedoelingen naar de rechter stappen.
Volgens mijn ervaring is dat er geen verantwoordelijkheid is van personen die dergelijke uitspraken maken en daar kan ik niet tegen op.
PS:dit is geen aanval op een gemeenschap van advocaten en rechters,ik spreek over mijn ervaringen!

duma

#6 , 23 apr 2015 08:28

Wat er daar exact gebeurd is, kan niemand natuurlijk zeggen.

Wat mogelijk is, is dat als het maar éénmaal gebeurd is dat ze de kinderen niet meegaf?
In dat geval zal de rechter daar weinig aan kunnen doen: Het is reeds gebeurd, maar er zal in het vonnis nog niets gestaan hebben over dwangsom e.d.
Als dat meerdere keren voorvalt en er dus ook meerdere pv's over zijn, kan de rechter daar wél iets mee, want dan is het duidelijk dat je ex contact tussen jou en je zoon probeert te verhinderen.

Je ex was natuurlijk fout door het kind niet mee te geven, maar voor één keer zal de rechter de verblijfsregeling niet volledig omgooien.

En waarom ga je je erbij neerleggen? Het verblijfsco-ouderschap komt er nu toch? Gewoon herevaluatie na 3 maanden? Trek je dat niet aan! Als alles goed verloopt is dat echt een non-verschijning.
Doe gewoon je ding de volgende 3 maanden. Wees positief en probeer de andere ouder, hoe moeilijk ook, steeds in zijn rol te erkennen. Het zal je alleen maar goed doen!

Qbek
Topic Starter

#7 , 29 apr 2015 10:32

Wat er daar exact gebeurd is, kan niemand natuurlijk zeggen.

Wat mogelijk is, is dat als het maar éénmaal gebeurd is dat ze de kinderen niet meegaf?
In dat geval zal de rechter daar weinig aan kunnen doen: Het is reeds gebeurd, maar er zal in het vonnis nog niets gestaan hebben over dwangsom e.d.
Als dat meerdere keren voorvalt en er dus ook meerdere pv's over zijn, kan de rechter daar wél iets mee, want dan is het duidelijk dat je ex contact tussen jou en je zoon probeert te verhinderen.

Je ex was natuurlijk fout door het kind niet mee te geven, maar voor één keer zal de rechter de verblijfsregeling niet volledig omgooien.

En waarom ga je je erbij neerleggen? Het verblijfsco-ouderschap komt er nu toch? Gewoon herevaluatie na 3 maanden? Trek je dat niet aan! Als alles goed verloopt is dat echt een non-verschijning.
Doe gewoon je ding de volgende 3 maanden. Wees positief en probeer de andere ouder, hoe moeilijk ook, steeds in zijn rol te erkennen. Het zal je alleen maar goed doen!
Nu is het probleem dat we een school moeten kiezen die Qua afstand (school/woonst) en school positief is voor de 3 partijen (vader,moeder,kind).
Daar zijn nu 2 scholen bezocht die daar aan die voorwaarden voldoen.
Echter heeft zij nu beslist om een andere school te verkiezen die veel te ver van mijn woonst ligt,daarbij is week/week verhouding niet mogelijk.
M'n zoon zou al om 04.30 s'morgens moeten opstaan om zo op tijd de school te kunnen bereiken.
Als ze dit gaat toepassen dan kan ik dit niet tegenhouden.De volgende zitting is in december.Ik kan me niet voorstellen dat de rechter m'n zoon halverwege een studiejaar een andere school zal toewijzen omdat de moeder de communicatie van de vader weigerde.
Het punt dat ik wil maken is dat een vonnis (bvb:gezamelijk overleg)totaal geen waarde heeft en ongestraft kan genegeerd worden.

duma

#8 , 30 apr 2015 12:19

Je kan daar wél iets tegen doen, namelijk die school contacteren, met een AS en melding maken van de situatie (kort en bondig: echtscheiding en uitspraak over school is nog niet gevbeurd) en dat uw kind dus niet zonder uw toestemming mag ingeschreven worden.

Zoals al meermaals vermeld op het forum: Beide ouders moeten toestemming geven om hun kind in te schrijven in een school, maar als een school geen weet heeft van een problematische situatie mogen ze ervan uitgaan dat er toestemming is van beide ouders, ook al komt maar één ouder inschrijven. Zodra ze op de hoogte zijn mogen ze niet meer inschrijven zonder beide ouders hun toestemming.

Stuur dus eerstdaags een AS naar de school die uw ex verkiest en meldt hen dat. Uw ex kan dat neit alleen beslissen.

Qbek
Topic Starter

#9 , 30 apr 2015 12:26

Bedankt Duma!

Terug naar “Echtscheiding”