Hallo iedereen,
Ik ben als Inspecteur werkzaam bij de lokale politie. In de praktijk worden wij regelmatig opgetrommeld voor gedwongen opnames ("collocatie" vanaf nu). Vaak gaat dat dan om crisissituaties die op dat moment onhoudbaar zijn geworden. In de praktijk leidt dat nog regelmatig tot problemen. Sommige collega's hebben soms al jaren geen collocatie meer aan de hand gehad en dan zit men soms met de handen in het haar. Wellicht is dit overdreven maar toch zijn wij vaak niet vrij van kleine foutjes of vergetelheden. Doch idealiter zou zo'n procedure in het belang van iedereen feilloos moeten verlopen. Daarom dat ik het initiatief heb genomen om voor onze zone een draaiboek collocatie op te stellen. Zeer duidelijk, zeer volledig en zeer gericht naar de Politie.
Momenteel heb ik al mijn bronnen verzameld en die ben ik nu volop aan het bestuderen. Hieruit volgt al meteen een eerste vraag. Er zijn twee procedures, de gewone procedure en de procedure met spoedeisend karakter. In de praktijk heb ik enkel nog maar de procedure met spoedeisend karakter gevolgd. Familie belt ons op omdat het hek compleet van de dam is, huisarts is wel 'op de hoogte' maar verder niets,... Kortom, we beginnen gewoon vanaf nul: Eerste vaststellingen, procureur opbellen, dokter vorderen, procureur opnieuw bellen, overbrenging, dringend proces-verbaal,... Die procedure kennen we.
Een ander verhaal is het voor de 'gewone' procedure. Dat is, als ik het goed heb gelezen, een procedure die gepaard gaat met een advocaat die optreedt voor de vermeende geesteszieke, een vrederechter die op bezoek komt etc. Mijn vraag is: gebeurt het soms dat er ook ergens in deze procedure Politie aan te pas komt? Dat wanneer, bijvoorbeeld, er beslist wordt over te gaan tot gedwongen opname de betrokkene daar toch niet zo happig op is en agressief wordt? En dat er uiteindelijk Politie opgetrommeld moet worden? En wat is dan juist nog exact de rol van de Politie? Want ik vermoed dat er in die fase, in de gewone procedure, al wel een omstandig geneeskundig verslag is opgesteld?
Als er personen zijn die mij hierop een antwoord kunnen geven, ik zou jullie zeer dankbaar zijn.
Alvast bedankt en nog een prettige dag!
Vince