het huren van een woning

gorens
Topic Starter

het huren van een woning

#1 , 08 apr 2015 07:41

ik en mijn moeder woonde op een appartement en zijn dan verhuisd naar een kleine huisje omdat de eigenaar op het appartement geen investeringen wil doen.
rotte ramen - dak pannen die los zitten enz...

ik en mijn moeder wonen sinds 3 dage nu in een klein huisje.
mijn moeder is diegene die het huisje huurt. zij heeft haar altijd laten misleiden door de mooie woorden van een huisbaas.
iets huren van een appartement of huisje dat niet eens afgewerkt is.

nu wonen wij 3 dagen in een klein huisje. onder het dak zijn 2 slaapkamers. er is geen verwarming.
smorgens vroeg is het er echt koud op die slaapkamers. bijna geen daglicht.

die huisbaas liet ons weten dat er eerst controle en inspectie moet komen , vooraleer het huisje te mogen worden verhuurd.
naar verluid van de huisbaas heeft de inspectie de woning goedgekeurd om het huisje te mogen laten verhuren. ik geloof er niets van.

er is geen verwarming op de slaapkamers.
de badkamer wat eigenlijk een klein hokje is , is naast naast de keuken is gebouwd, ook daar is geen verwarming in de badkamer.

mijn vraag :
ik kan nooit geloven dat een woning of appartement mag worden verhuurd zonder verwarming op de slaapkamers of badkamer.
is het normaal dat een slaapkamer of een badkamer niet verplicht zijn op verwarming ?
als je een woning wil verhuren, dan moet er toch overal sanitaire voorziening zijn ?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
chantika

#2 , 08 apr 2015 07:56

Goed dat je eerst inlichtingen neemt voor je iets huurt. Het is te laat de put gedempt als de koe verdronken is.

Een woning die verhuurd wordt moet bij aanvang van de huurovereenkomst voldoen aan de vereisten op vlak van veiligheid, gezondheid en woningkwaliteit. De belangrijkste voorbeelden van deze verplichtingen zijn:

minimale voorzieningen als keuken, toilet, bad of douche, gootsteen en drinkbaar water moeten aanwezig zijn
structurele stabiliteit van het gebouw
veiligheid van trappen en de aanwezige installaties (gas en elektriciteit, verwarming)
indien er geen verwarming is moeten er aansluitingen zijn die een plaatsing door de huurder mogelijk maken
geen vochtproblemen
mogelijkheid tot verluchting en natuurlijke verlichting
vrije toegankelijkheid
Over de toestand waarin de woning kan worden verhuurd zegt de wet dat de verhuurder het gehuurde goed, in alle opzichten, in goede staat van onderhoud aan de huurder moet leveren en tijdens de duur van de overeenkomst in zodanige staat moet onderhouden dat het kan dienen tot het gebruik waartoe het bestemd is.

Dit en nog veel meer vond ik op het net.

https://www.wonenvlaanderen.be/verhuren ... oning-orde

JPV
Juridisch actief: Ja

#3 , 08 apr 2015 08:47

ik kan nooit geloven dat een woning of appartement mag worden verhuurd zonder verwarming op de slaapkamers of badkamer.
is het normaal dat een slaapkamer of een badkamer niet verplicht zijn op verwarming ?
als je een woning wil verhuren, dan moet er toch overal sanitaire voorziening zijn ?
verwarming op slaapkamers is absoluut niet verplicht. Er worden zelfs veel nieuwbouwwoningen gebouwd zonder echte verwarmingsinstallatie (hoogstens een bijverwarming). Dat zal dus nooit meer een verplichting worden.

Er moeten essentiele sanitaire voorzieningen zijn, afhankelijk van wat er in de "badkamer" staat, kan dit voldoende zijn.

Reclame

chantika

#4 , 08 apr 2015 08:58

Je kan gemakkelijk zelf zien of de woning geschikt is. Dakisolatie? rookmelders? maar denk daar eens aan als je een woning gaat bezichtigen. Vraag desnoods iemand mee. Op die site wonen Vlaanderen staan ook adressen waar je terecht kan indien niet in orde. Maar je maakt een slechte start. Van de eerste week weer problemen met de eigenaar. Gezellig wonen is iets anders.

sloeberken

#5 , 08 apr 2015 09:03

Is toch verplicht van een bijlage bij het huurcontract te voegen waar de verplichtingen op vermeld staan.

http://justitie.belgium.be/nl/themas_en ... rmulieren/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

mava105
Juridisch actief: Nee

#6 , 08 apr 2015 11:06

Was er een EPC attest?

Meeboo

#7 , 08 apr 2015 13:07

Die dingen kan u toch ook zien VOOR u een huurcontract tekent?

gorens
Topic Starter

#8 , 09 apr 2015 13:05

de huisbaas heeft inderdaad een EPC attest voorgelegd. zij was er nipt door.
de gasreuk van de gaskachel verwarming kon beter. volgens de huisbaas is dat voldoende.
er is geen verluchting in de badkamer. geen verwarming. er hangt wel elektriciteit bedrading maar die doen het niet. als je een douche neemt stikt die kleine bullex naar de gas.
een verwarming op de slaapkamers in niet verplicht ? ok. goed om te weten.
er zijn nergens rookmelders te bespeuren.

bambipower

#9 , 09 apr 2015 13:11

zij was er nipt door.
Met een epc ben je er altijd door. Je krijgt gewoon een score die weergeeft welke energienorm je woning heeft

Meeboo

#10 , 09 apr 2015 13:19

Met alle respect maar na 3 dagen zo een klachten.. zulke dingen zie je toch perfect op voorhand als je het huis gaan bekijken bent?

Is er al een contract getekend?

chantika

#11 , 09 apr 2015 16:26

De huisbaas liet ons weten dat er eerst controle en inspectie moet komen , vooraleer het huisje te mogen worden verhuurd. Wel dat is dan al zeker gelogen. Er zijn wel degelijk rookmelders verplicht in sommige ruimtes van een huurwoning. Voor ons is het moeilijk te beoordelen of iets kan of niet. Sommige doorstroom waterverwarmers hebben een verluchting nodig andere niet. Naar gas ruiken dat moet niet. Dus om mezelf een beetje in te dekken zou ik je de raad geven om de woning inspectie te verwittigen. Sluit eens alle gaskranen voor de toestellen en neem de gasmeter op zeker de laatste 3 cijfers controleer na 30 min die zouden niet veranderd mogen zijn. Sluit dan ook de hoofdkraan af tot net voor het bezoek van de woning inspectie. Gaat goed weer worden. Je zal dan wel moeten toestaan dat de eigenaar enkele herstellingen komt uitvoeren.

@Meeboo Sommige mensen zien beter dan anderen, dat zal beteren bij de volgende woning. Je hebt al een vochtmeter nodig als je een huis wil huren moet je nu ook al een gasdetectie toestel meenemen?

gorens
Topic Starter

#12 , 11 apr 2015 00:02

ja er is een contract getekend.
mijn moeder die alles regelt en haar woning zoekt. ik volg maar mee.

echte sanitair voorziening is er niet.
een badkamer dat geen echte badkamer is. de WC is ech heel klein.
de huisbaas wil niet dat wij een andere in de plaats zetten. een betere en een hogere WC.
voor ons woonde er een een hele kleine man. da is een vader van de huisbazin. in dat huisje wonen wij nu in.

dat ga ik zeker doen . de gas eens nakijken.
bedankt voor de informatie.

Terug naar “Huren”