regeling omtrent afzetten dochter

Vrouwke
Topic Starter

regeling omtrent afzetten dochter

#1 , 11 apr 2015 19:53

Mijn ex en ik zijn 2 jaar uiteen, bij de notaris hebben wij een contract liggen omtrent onze dochter van 5 jaar (week om week co-ouderschap, maar ze staat bij mij gedomicilieerd). Onderling hebben wij afgesproken gehad dat onze dochter wordt afgehaald en teruggebracht naar mijn grootouders omdat ik hem niet aan mijn nieuw huis wil hebben omtrent ons/zijn verleden (mishandeling, drugs,drank,....).
Hij heeft nu op zichzelf beslist dat hij ons dochtertje bij mijn thuis afzet, maar ik wil dit niet aangezien mijn angst voor hem nog altijd groot is. Kan hij dit zomaar doen?
Hij blijft mij ook bedreigen en uitschelden en tegen te werken zoveel hij maar kan. Ik heb alle documenten verzamelt waar instaat dat hij een drankprobleem heeft (ook de uitslagen van de drugstesten bij de dokter) en een geregelde drugsgebruiker is (de papieren dateren wel van 2012 en 2013). Ik wil volledige voogdijschap eisen, kan ik dit winnen? Kan er iemand mij helpen ik ben ten einde raad gewoon.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Juridisch actief: Nee

#2 , 12 apr 2015 00:45

Wat staat e in het vonnis of is er geen?
Er is wel een authentieke notariële akte. Wat daar in staat moet gevolgd worden.
Bedreigen wat bedoelt u daar mee?
Tegen te werken ... wat wil dat zeggen papieren dateren van twee jaar geleden ....
Zijn er vaststellingen door politie deurwaarder

Volledige voogdij...op basis van feiten van twee jaar geleden en zonder enige politionele of gerechtelijke jeugdrechtbank - familierechtbank - correctionele rechtbank elementen?
Was u gehuwd of enige andere vorm en welke van samenwonen????

wolf2

#3 , 13 apr 2015 07:25

Wellicht krijgt U meer antwoorden als U de vraag stelt in een juistere rubriek (echtscheiding? Gezin? ik ken de titels niet). Maar hier zit U in erfrecht en schenkingen; en niet iedereen leest alle vragen in alle onderwerpen.

Reclame

duma

#4 , 13 apr 2015 11:02

Normaal wordt een kind gehaald of afgezet op de woonplaats van de ouder, tenzij anders bepaalt. Als jullie in jullie EOT/vonnis/... niets hebben opgenomen over de plaats, is je ex in zijn recht.

Volledige voogdijschap?
Wat bedoelt u daarmee?

Het komt maar zéér zelden meer voor dat een ouder géén contact met zijn kind wordt toegekend.
Zelfs in gevallen van mishandeling of verslaving, wordt er steeds vanuit gegaan dat een kind recht heeft op beide ouders en worden er andere maatregelen getroffen: een beperkte, opbouwende verblijfsregeling of onder toezicht, ...

Als u het heeft over het afnemen van co-ouderschap, ouderlijk gezag, is dat nog een pak moeilijker. Beide ouders moeten steeds samen beslissen over de belangrijke dingen in het leven van hun kind: opvoeding, opleiding, religie, medische ingrepen, ...
Dit hangt niet samen met de verblijfsregeling en wordt enkel in extreme omstandigheden afgenomen. Er is niets in uw verhaal dat ik lees waarbij dat u voldoende aanwijzingen heeft dat dat zou lukken.

Wat u wel kan doen, is de verblijfsregeling proberen aan te passen.
Het meeste succes zal u hebben als u het standpunt inneemt waarbij u de vader erkent in zijn rol, duidelijk stelt dat u het belangrijk vindt dat er contact en een band is tussen vader en dochter, maar dat door de drugsproblematiek een week/week verdeling moeilijk is en niet in het belang van het kind is en u voorstelt dat de vader zich laat behandelen en een weekend op twee heeft in die periode. Wat daarna weer opgebouwd kan worden naar de week/week, zodra de vader terug volledig de oude is.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 apr 2015 13:15

Zelfs niet wanneer de ene partner de andere partner heeft trachten te doden en hiervoor veroordeeld is wegens poging moord voor assisen.
Ook daar heeft de opgesloten partner omgangsrecht gekregen ... conflict was tussen ouders niet tussen die ouder en kind.

Terug naar “Erfrecht & Schenkingen”