aanvraag tot vrijstelling van btw.

AmLi
Topic Starter

aanvraag tot vrijstelling van btw.

#1 , 12 apr 2015 21:49

Ik heb nu een zaak in bijberoep maken van autointerieurs voor oldtimer. Op de moment is deze niet meer combineerbaar met mijn leven en zal ik hier mee moeten stoppen.
Graag wil ik toch nog zelf dingen blijven maken en stikken (kleinschalig) om te verkopen. Natuurlijk gaat dit niet genoeg opbrengen om mijn BTW nummer te houden. Of is vrijstelling van BTW ook een optie? hoe werkt dit juist? Kan ik dan nog bij groothandelaars bestellen zonder probleem?

Ik heb nu ook nog een deel stock steken van mijn bijberoep, maar sommige dingen zouden gewoon verder gebruikt kunnen worden bij het nieuwe wat ik wil gaan doen. Mag dit of niet??

graag tips

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
LeenW

#2 , 12 apr 2015 22:07

Als u blijft verkopen, hebt u een btw-nummer nodig. Er is daar geen keuze. Vrijstellingsregeling is wel een optie als de jaaromzet onder de 15000 ligt.

denlowie
Juridisch actief: Nee

#3 , 13 apr 2015 11:42

Voor u leveranciers is dit het zelfde, enkel je klanten moeten aan u geen BTW meer betalen.
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

Reclame

AmLi
Topic Starter

#4 , 13 apr 2015 12:58

oke dank uwel, gewoon aanvraag doen van vrijstelling btw dan.
En hoe zit dan met boekhouding? kan dat zonder boekhouder?

denlowie
Juridisch actief: Nee

#5 , 13 apr 2015 14:40

Zoveel boekhouding breng dit niet meer mee.

Je houd je aankoop en verkoop facturenboek bij, als ook een dag ontvangsten boek(+bankrekening).

Dit kan je volledig zelf, en einde jaar gaat je eens bij een boekhouder voor je aangiften van belastingen .
Als er één deur dicht gaat, gaat er een andere open.

LeenW

#6 , 13 apr 2015 15:08

Maar hou de boekhouder zeker nog tot de overgang, hij gaat namelijk de herzieningen moeten toepassen.

Pieter6

#7 , 20 apr 2015 22:38

Voor u leveranciers is dit het zelfde, enkel je klanten moeten aan u geen BTW meer betalen.
Als je buitenlandse leveranciers hebt, binnen de EU, zal je hen een factuur moeten vragen mét BTW (bv Nederland - met 21% BTW, terwijl je nu altijd een factuur ontving zonder BTW).
Houd er ook rekening mee dat je bij invoer van buiten de EU geen BTW meer zal kunnen aftrekken. Afhankelijk of je veel invoert of niet, kan die kost wel serieus oplopen.

Zoals hierboven al aangehaald: zorg ervoor dat je boekhouder alle BTW herzieningen uitvoert.

LeenW

#8 , 20 apr 2015 23:05

Niet noodzakelijk Pieter, hij kan ook opteren om toch de btw in Belgie te voldoen d.m.v. zo'n Bijzondere BTW aangifte. In een land met hogere btw tarieven is dat zeker het bekijken waard.

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”