Aanrijding tegen open deur

VDG2
Topic Starter

Aanrijding tegen open deur

#1 , 15 apr 2015 23:04

Graag jullie inzichten omtrent de volgende zaak.

De wagen van een vriendin werd aangereden. Het betreft een klein model, driedeurs.
Haar wagen stond (reglementair) geparkeerd langs de rechterzijde van de rijbaan. Mijn vriendin doet de deur aan de bestuurderszijde open terwijl er geen verkeer afkwam. Ze klapt de bestuurderszetel naar voren en plaatst haar linkerbeen in de wagen voor steun, haar rechterbeen blijft op het wegdek staan, om haar jongste dochter van 1.5j uit haar kinderzitje te halen.
(Ter aanvulling, ze heeft 2 dochters die elk een kinderzitje hebben dat in de wagen zit vastgemaakt op reglementaire manier aangepast aan de grootte van de kindjes. Het zitje van de jongste zit achter de bestuurderszetel en het zitje van de oudste achter de passagierszetel).

Op dat ogenblik rijdt er een wagen tegen haar deur en raakt daarbij ook haar rechterbeen. De dochter is gelukkig ongedeerd omdat de vriendin de (in haar ogen) snel naderende wagen nog door haar achterruit heeft gezien en haar dochter uit reflex van haar arm in de wagen heeft kunnen werpen.

Schade aan wagen A (vriendin): Auto werd geraakt aan de binnenkant van de deur, niet aan de zijde van de klink. (Auto werd total-los verklaard. Kon niet meer hersteld worden.)
Schade aan wagen B: Grote schade aan de voorzijde van de wagen langs de rechterkant. Geen schade aan de zijkant van de wagen.

Verklaring A: zoals hierboven werd vermeld.
Verklaring B: Heeft eerst verklaard dat hij niets heeft gezien (dus heeft wagen A, noch de vriendin die al uitgestapt was niet gezien). Hij dacht eerst dat hij iets geraakt had met zijn spiegel aan de rechterkant, en bij het bekijken van de schade heeft hij pas gezien dat de volledige rechtervoorzijde werd geraakt. Nadien heeft hij nog verklaard dat hij naar rechts is uitgeweken (dus naar de kant van de geparkeerde wagen) omdat er een tegenligger afkwam. Maar ook dan heeft hij verklaard dat hij wagen A, noch de bestuurster ervan heeft gezien).

Bijkomende info: De rijbaan is breed genoeg voor 2 wagens. Zone 50. Er waren geen getuigen. Politie heeft de nodige vaststellingen gedaan. Tegenpartij (B) betwist zijn aansprakelijkheid omdat A de deur plots zou geopend hebben. Eiser (A) vindt dat B aansprakelijk is gezien ze een voorzienbare hindernis vormde aangezien de deur reeds geopend was en ze reeds uit de wagen was gestapt. (betwistingen via de respectievelijke verzekeraars).
Locatie: https://goo.gl/maps/tAKnB" onclick="window.open(this.href);return false;

De zaak komt in oktober voor en de vriendin maakt zich wat zorgen over de kansen om dit al dan niet te winnen. Vandaar dat ik hier even kom polsen. Graag jullie inzichten.
Als jullie nog bijkomende info wensen, shoot.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Turaki

#2 , 16 apr 2015 00:05

Ziet er slecht uit voor uw vriendin. Er is namelijk artikel 28 van de wegcode:

Openen van portieren
Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, in- of uit een voertuig te stappen, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen, in het bijzonder voetgangers en bestuurders van tweewielers.

VDG2
Topic Starter

#3 , 16 apr 2015 01:05

Akkoord met art. 28 maar...
zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen

De vriendin heeft zich weldegelijk vergewist dat ze geen andere bestuurders (die zich gedragen als een normaal voorzichtig en redelijk bestuurder) in gevaar bracht. Ze heeft voor het openen van het portier gekeken en er kwam niemand aangereden. Ze was al uitgestapt en bezig met haar kind uit de wagen te halen. Ze had het al vast.

Rekeninghoudend met de plaats van impact (binnenkant deur) lijkt mij aan te tonen dat de deur openstond (is ook standpunt van de expert van de verzekering). Daarnaast werd ze enkel geraakt aan haar rechterbeen, hetgeen alweer aantoont dat ze inderdaad reeds was uitgestapt. (Ik ken toch niemand die omgekeerd uit zijn auto stapt met het rechterbeen eerst...).

En dan zegt art. art. 10 dat "De bestuurder moet in alle omstandigheden kunnen stoppen voor een hindernis die kan worden voorzien."

Ze heeft voor het openen van het portier gekeken en er kwam niemand aangereden. Ze was reeds uitgestapt, en had haar kind al losgemaakt en in haar handen. Dat neemt mijn inziens toch enige tijd in beslag waardoor de bestuurder van wagen B volgens mijn bescheiden mening toch had moeten zien dat er een portier open stond mét persoon erbij.

De bestuurder van wagen B heeft echter verklaard dat hij totaal niks gezien heeft. Dus zelf niet dat er een deur open stond, noch dat de bestuurder van wagen A al naast de wagen stond. Langs de andere kant verklaart hij dat A haar deur plots opentrok... maar hij heeft wel geen openstaand portier gezien?
+ Schade aan de voorzijde van de wagen B, niks aan de zijkant? Enkel schade aan binnenzijde deur wagen A en niks aan de rand van de deur.

Ik vind het precies iets te gemakkelijk om dit af te wimpelen met art. 28?

Reclame

Turaki

#4 , 16 apr 2015 07:11

Het is verboden het portier van een voertuig te openen of open te laten, zonder zich ervan vergewist te hebben dat dit de andere weggebruikers niet in gevaar kan brengen of hinderen
U gaat te snel voorbij het stuk dat ik aangeduid heb. Alleen al door het portier open te laten terwijl er een voertuig aankwam heeft ze dit artikel overtreden. Had ze deze overtreding niet begaan, was ze niet aangereden. De overtreding staat in onmiddellijk verband met het ongeval, en zal bijgevolg mee als oorzaak worden bekeken.

En ook:
in- of uit een voertuig te stappen,
Een kind uit de auto halen valt hier ook onder, dit is namelijk het in- of uitstappen van dat kind (los van het feit dat ze dit misschien beter aan de passagierszijde gedaan zou hebben, wat misschien wat moeilijker is voor een kind achter de bestuurder, maar ongelooflijk veel veiliger).

VDG2
Topic Starter

#5 , 16 apr 2015 08:41

Kon niet langs de passagierszetel gezien daar het stoeltje van de grote zus stond. En beide stoeltjes telkens verwisselen van plaats is onbegonnen werk gezien die goed vastgemaakt zijn...voor de veiligheid.

Ik vraag me dan af hoe je uw kind uit de wagen moet halen als je de deur niet mag open doen om het eruit te halen? De bestuurder van wagen B was nog niet in zicht toen ze al uit de auto was gestapt?
Wanneer moet je dan wel de deur openen of open laten om het kind eruit te halen?

Je mag toch niet zomaar een deur gaan afrijden? Bestuurder B verklaart haar zelf helemaal niet gezien te hebben. Een open deur met een persoon naast zie je toch?

ippa

#6 , 16 apr 2015 09:02

Bij ons heeft mijn vrouw in vergelijkbare omstandigheden de zaak gewonnen : bestuurders moeten kunnen stoppen voor voorziene hindernis.

VDG2
Topic Starter

#7 , 16 apr 2015 09:11

Dag Ippa, heb je toevallig het vonnis nog? Ik ben wel benieuwd naar de argumentatie.

Redrum

#8 , 16 apr 2015 09:24

Een open deur met een persoon naast zie je toch?
Uw vriendin zag de aankomende auto blijkbaar ook niet...

Het leggen van de aansprakelijkheid zal een feitenkwestie worden. Vriendin kan mogelijk beschouwd worden als voorzienbare hindernis, maar de aanrijdende wagen verschijnt in principe ook niet uit het niets.

sloeberken

#9 , 16 apr 2015 10:16

Veel zal afhangen aan de aard van de weg, en de plaats waar het voertuig geparkeerd stond en wat de politie opgemaakt heeft. Zeker u rechtsbijstand verzekering inschakelen. Altijd gevaarlijk kinderen uit de wagen te halen langs de linkerzijde.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Meeboo

#10 , 16 apr 2015 13:03

zal naar mijn ondervinding uitdraaien op een 50/50 geval. Elk draait op voor de eigen kosten.

VDG2
Topic Starter

#11 , 16 apr 2015 13:15

Vriendin stond reglementair geparkeerd. Er kunnen nog twee auto's naast elkaar op die baan rijden.
Ze heeft hem inderdaad niet zien afkomen (lichte curve in de rijbaan) op het ogenblik dat ze de deur opendeed en begon om haar dochtertje los te maken. Het is pas toen ze de dochter al vast had dat ze de wagen snel zag naderen, maar toen was het al te laat.

sloeberken

#12 , 16 apr 2015 13:54

Er staat in de wet dat een portier geen hindernis mag vormen voor andere bestuurders, maar anderzijds staat er ook bij wet dat bestuurders hun snelheid moeten aanpassen aan de situatie om hindernissen proberen te vermijden.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

roharro
Juridisch actief: Ja

#13 , 16 apr 2015 17:52

Auto werd total-los verklaard. Kon niet meer hersteld worden.

Wat is me dat nu. Zelfs al zou die deur volledig van de auto zijn gereden dan is die auto toch nog geen total loss????
Blijkbaar is er dus meer aan de hand geweest dan uitgelegd wordt.
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

ddanck
Contacteer: Website

#14 , 16 apr 2015 18:26

Het is perfect mogelijk dat de restwaarde van het voertuig ten tijde van de aanrijding lager lag dan de herstelkost. In dat geval spreekt men van een economische total loss (ipv een technische total loss).
Gratis je verkeersboete berekenen - www.overtreding.be
Verzoekschrift eerherstel - www.eerherstel.be
Hoeveel loonbeslag kan er bij jou gelegd worden? www.beslagcalculator.be

VDG2
Topic Starter

#15 , 16 apr 2015 19:49

Inderdaad het is zoals Ddanck zegt.

Terug naar “Verkeersongevallen”