Bezichtigingen door een Immo kantoor

FreelancerIT
Topic Starter

Bezichtigingen door een Immo kantoor

#1 , 16 apr 2015 17:05

The Saga Continues... Unfortunately.

Zoals in een vorige post vermeld heb ik van de huisbaas een ongeldige opzegbrief gekregen. Voor ons was dit de spreekwoordelijke druppel, we waren geen 1 van de 2 echt tevreden over het appartement (teveel gebreken), we gingen vrijwel direct op zoek naar iets nieuws.

Wonder boven wonder... na nog geen week zoek hadden we iets! Alleen... 1 groot "probleem", de beslissing of we al dan niet de woonst mochten huren zou ten vroegste einde van de maand (op dat moment nog bijna 3 weken in de toekomst) vallen. Tot dan toe leek het mijn echtgenote niet opportuun om onze huisbaas van antwoord te dienen.

Ik - brave huisvader die ik ben - besloot haar hier maar in te volgen, en wachtte braafjes de bevestiging af. 1,5 week terug was het dan zo ver: we hebben het pand!

Ik nam contact op met mijn advocaat, die beloofde mij er werk van te maken na zijn verlof. Deze week nam hij opnieuw contact met mij op en stuurde ik hem de gevraagde stukken op.

Een kleine 2 dagen terug ontving ik een bevreemdend telefoontje: de eigenaar van een bepaald immobiliënkantoor wou het pand komen bezichtigen, hij had mijn contactgegevens van mijn huisbaas gekregen. Ik heb hierop beleefd geantwoord dat de zaak in behandeling is bij mijn advocaat, en dat ik dus voorlopig het pand niets wens te laten bezichtigen.

Nu doet dit wel vraagtekens bij mij rijzen. Ik weet dat een huisbaas het recht heeft om een datum te vragen om het pand te komen bezichtigen, maar tot nader order dient een dergerlijke afspraak overeengekomen te worden, en niet zoals nu halvelings afgedwongen.

Maar wat met een derde partij?

Afgaande op wat er hier gebeurd lijkt de huisbaas mij van plan om zijn eigen opzegperiode niet te respecteren, en het pand per direct als "Te Huur" te zetten. Wanneer mag hij dit? Ik dacht pas in de laatste 3 maand van de opzegperiode, of vergis ik me hier in?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
KimSe

#2 , 16 apr 2015 17:14

De huisbaas mag je appartement te huur zetten, hij moet echter wel de opzeg respecteren en nieuwe huurders zullen pas hun intrek kunnen nemen nadat jullie opzegperiode is afgelopen.
Tenzij jullie in onderling overleg anders overeenkomen uiteraard...
Gezien de voorgeschiedenis alles op papier uiteraard...

FreelancerIT
Topic Starter

#3 , 17 apr 2015 11:34

Dan kan hij in principe nu ook al eisen om x aantal uren per week een bezichtiging toe te staan?

Reclame

Terug naar “Huren”