niet betalen huurschade tijdens verhuring

E10ne
Topic Starter

niet betalen huurschade tijdens verhuring

#1 , 17 apr 2015 11:20

Ik verhuur een woning waar een binnendeur defect is geraakt en diende vervangen te worden.
Deze is vervangen en door mij betaald.
De verzekering van de huurders weigert herin tussen te komen en nu laten huurders niks meer van zich horen ondanks mijn aanvragen tot betaling van deze som.
Ik heb ondertussen wel een brief klaar om zowel aangetekend als per gewone post verstuurd te worden.

Ik heb hierbij volgende vraag: kan ik in die brief dreigen met naar de vrederechter te stappen?
Tot heden was de betaling van de huur steeds correct.
Ik kan het ook afhouden van de huurwaarborg + verwijlintrest aan het einde van de huur (3 jarig contract, in 2de jaar) maar zou dit liefst niet doen, aangezien ik op deze manier een kleine helft van de huurwaarborg reeds op de helling zet.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
bambipower

#2 , 17 apr 2015 11:24

Wat is de reden van defect deur?

sloeberken

#3 , 17 apr 2015 11:30

Als er schade aan de deur was door de fout van de huurder, kan je geen nieuwe deur eisen, enkel de herstelling ervan of de rest waarde.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

Reclame

mava105
Juridisch actief: Nee

#4 , 17 apr 2015 11:36

Huurschade wordt pas hersteld bij einde huur, en niet tijdens de huur. Tijdens de huur is het aan de huurder zelf zijn eigen veroorzaakte schade te herstellen en te betalen

E10ne
Topic Starter

#5 , 17 apr 2015 11:50

volgens de huurders was er een lampekap in de deur gevallen?
De deur was doorboord, dit kan zo maar niet hersteld worden. Enkel vervangen.
In dit geval zou de scheur van links onder naar rechts boven lopen, de scheur liep net andersom.
Het was zogezegd gebeurt door een vriend welke de kap zou hebben omgestoot en de huurders of de vriend wilden dit in de familiale steken. (als ik het goed voor heb kan de huurder zelf hiervoor zijn familiale niet inroepen?)
Dit laatste is dus niet gelukt!
Ik was bij de expertise aanwezig en had net als de expert mijn twijfels maar kon me daar niet mee bemoeien, ik was ook niet aanwezig bij het voorval.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#6 , 17 apr 2015 12:35

Familiale van vriend kan volgens mij wel betalen.
Schade is dus voor u veroorzaakt tijdens gebruik van woning door huurder dus is tgo u de huurder aansprakelijk.
Ben ooit met een kleine schroevendraaier in het nieuwe salon van schoonouders gaan zitten. : resultaat enkele gaten in de bekleding + in mijn achterzak.
Is betaald door mijn verzekering

KJ86

#7 , 17 apr 2015 17:57

Volledig nieuwe deur zou ik ook niet aanrekenen, tenzij dat het een nieuwe was. Best een beetje vetusteit rekenen, 10 à 20 % van de waarde aftrekken.
Huurder is aansprakelijk voor de schade die hij aanricht. Je mag dus perfect deze schade nu verhalen en niet op het einde van het contract.

sloeberken

#8 , 17 apr 2015 19:03

Nooit zoiets zelf laten herstellen voor einde huur, dit was zeker niet dringend. Hoop dat je voldoende bewijzen hebt dat huurder deze vernield heeft.
Een vrederechter gaat u nooit de 100% toekennen. Begrijp niet waarom die familiale niet tussen komt, is toch schade aan derden, ofwel moeten er sporen zijn dat er opzettelijk schade is toegebracht aan de deur. Van een vallende lamp de deur gescheurd is al erg ongelovig.
Kennis is nog geen wijsheid, dit komt door de jaren.

j.demoor

#9 , 19 apr 2015 09:04

“Art.1754.Herstellingen ten laste van de huurder, of geringe herstellingen tot onderhoud, waartoe, behoudens andersluidend beding, de huurder gehouden is, zijn die welke door het plaatselijk gebruik als zodanig beschouwd worden en, onder andere, de herstellingen :...Aan deuren...”(Burgerlijk Wetboek).

‘volgens de huurders was er een lampekap in de deur gevallen? De deur was doorboord, dit kan zo maar niet hersteld worden. Enkel vervangen.’

Maan,bij niet-spontane betaling, uw huurders aangetekend,plus niet-aangetekend ,aan de factuur te betalen.

“Art.732.Indien een van hen het(=oproeping in minnelijke schikking), zelfs mondeling, verzoekt, worden de partijen bij gewone brief van de griffier opgeroepen om binnen de gewone termijn van dagvaarding te verschijnen op dag en uur door de rechter bepaald.Art.733.Van het verschijnen tot minnelijke schikking wordt proces-verbaal opgemaakt. Indien een schikking tot stand komt, worden de bewoordingen ervan opgetekend in het proces-verbaal, waarvan de uitgifte wordt voorzien van het formulier van tenuitvoerlegging.”(Gerechtelijk Wetboek).

Komt geen minnelijke schikking tot stand daag tegenpartij dan voor de vrederechter overeenkomstig art.1344bis Gerechtelijk Wetboek en verdedig zelf uw zaak.
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

Terug naar “Huren”